Gå til innhold

fibromyalgi? eller bare stress?

Fremhevede innlegg

Gjest *anonym89*
Skrevet

Hei! jeg er en jente på 23 år som har endel plager som har plaget meg i en god stund! ca 1 og et halvt år.

Muskel smerter i armfestet, knefestet, bak i nakken, litt ovenfor hoften, svimmel,håravfall, smerter i ryggen, dårlig søvn, dårlig kortids hukkomelse, blir lett lei meg, fryser mye, og får sånne " hetetokter" i samme øyeblikk, synsforstyrrelser,vondt ved berøring av visse punkter magebesvær,utrolig trøtt og uopplagt, men det aller verste synes jeg er disse "vokse smertene i ledd og muskler, det er såå vondt!

jeg har vært hos legen og tatt stoffskifte prøver men alt var fint, og i det siste har jeg bare trodd at jeg har vært mye stresset, men jeg begynner og tenke på om det kansje kan være noe annet, min pappa hadde fibromyalgi, og har lest litt rundt om dette, selvom jeg ser at dette er en "tullediagnose" virker det som om det er mange som plages av dette?

spesielt på kalde dager så er smertene ekstra ille.

noen som har erfaringer med dette?

takk for alle svar!=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er overhodet ikke en tullediagnose det. Men ser at du har og mye som samsvarer med ME faktisk. Men det er kanskje bare en tulle diagnose det og?

Anonym poster: 66f1f155658738a966d4b11d134baea3

Skrevet

Det kan være en rekke ting som feiler deg. Først og fremst ville jeg tatt en full sjekk av vitaminer og mineraler, særlig vitamin D. For lavt nivå av d vitamin kan gi flere av symptomene du har, og mange nordmenn mangler dette viktige vitaminet uten å være klar over det. Smerter, depresjon, dårlig søvn, uro, mangel kan gi mange symptomer. Mange leger har for lite fokus på å sjekke det hos pasienter også. Legen min mente en gang jeg hadde påbegynnende fibromyalgi, det viste seg at jeg hadde alvorlig mangel av d vitamin. Det var så farlig lavt at jeg var i ferd med å utvikle osteoporose. Fastlegen min sjekket aldri vitamin d, det ble gjort av spesialist lang tid etter.

Nå sjekker jeg d vitamin regelmessig, 2 ganger i året (høst og vår). Ligger jeg for lavt, selv om det er innenfor hva leger anser som normalt, så kan jeg få kraftige symptomer. Så sjekk dette først og fremst, så be legen sjekke det h*n kan som kan forklare symtomsbildet. Finner ikke legen noe ber du om å bli sendt til utredning hos endikronolog.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...