AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #1 Skrevet 2. februar 2013 Mohammed (inkludet diverse andre skrivemåter) er blitt et ganske vanlig navn i Norge etter hva jeg har hørt og er vel enda vanligere i Muslimske land. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, men antar at det har med profeten å gjøre uten at jeg har sett det opp egentlig. Men så hører jeg mange sier at det er ulovlig å kalle ungen Jesus i Norge. Hvorfor er det ulovlig? Og er nordmenn flest mer i mot dette, for har hørt mange si ting som "du kan ikke kalle ungen for Jesus", "det er helt feil" og "uansett, det er ulovlig". Han er jo hovedpersonen i kristendommen og Norge er jo et kristent land. I Sør-Amerika ser det ut til å være et vanligere navn. Og er man da kristen, er det ikke da bare fint å kallle opp ungen etter Gud's sønn? Det måtte jo nesten vært det perfekte navnet å gi sin sønn da? Men det er jo andre navn fra kristendommen/bibelen som er vanlig i Norge, som Jacob, Maria og Christian som er et kristent navn og betyr «tilhenger av Kristus», så hva er da problemet med å hete Jesus i Norge? Er det blasfemi? Hvorfor det i såfall? Anonym poster: 046f1289a3375fc02fdf5ab35e068866 1
Gjest Eugene Onegin Skrevet 2. februar 2013 #2 Skrevet 2. februar 2013 Det er ikke ulovlig å kalle barnet sitt Jesus. Det er bare en rar myte. 2
Gjest WendyClear Skrevet 2. februar 2013 #3 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Du søkte på mannsnavnet: Jesus Det er 75 menn som har Jesus som første fornavn. Det er 23 menn som har Jesus som eneste fornavn. Det er altså ikke ulovlig, bare uvanlig.. Endret 2. februar 2013 av WendyClear
Mann 42 Skrevet 2. februar 2013 #4 Skrevet 2. februar 2013 Det er altså ikke ulovlig, bare uvanlig.. Men det er ganske vanlig i katolske land. Forskjellige land har forskjellige navnetradisjoner, og jeg fatter ikke at det er noe å lage en tråd over. Som om det skulle være noe problem på noen måte. For ganske mange år siden var det strengere navnlover, og da ville man nok neppe sluppet unna med å kalle barnet Jesus. Men i dag går det helt greit, bare at ingen gjør det. Det er ikke vår tradisjon.
Alex DeLarge Skrevet 2. februar 2013 #5 Skrevet 2. februar 2013 Mohammed (inkludet diverse andre skrivemåter) er blitt et ganske vanlig navn i Norge etter hva jeg har hørt og er vel enda vanligere i Muslimske land. Hvorfor vet jeg egentlig ikke, men antar at det har med profeten å gjøre uten at jeg har sett det opp egentlig. Men så hører jeg mange sier at det er ulovlig å kalle ungen Jesus i Norge. Hvorfor er det ulovlig? Og er nordmenn flest mer i mot dette, for har hørt mange si ting som "du kan ikke kalle ungen for Jesus", "det er helt feil" og "uansett, det er ulovlig". Han er jo hovedpersonen i kristendommen og Norge er jo et kristent land. I Sør-Amerika ser det ut til å være et vanligere navn. Og er man da kristen, er det ikke da bare fint å kallle opp ungen etter Gud's sønn? Det måtte jo nesten vært det perfekte navnet å gi sin sønn da? Men det er jo andre navn fra kristendommen/bibelen som er vanlig i Norge, som Jacob, Maria og Christian som er et kristent navn og betyr «tilhenger av Kristus», så hva er da problemet med å hete Jesus i Norge? Er det blasfemi? Hvorfor det i såfall? Anonym poster: 046f1289a3375fc02fdf5ab35e068866 Ikke nå lenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå