Gå til innhold

Syns du andres hus lukter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg kommer til andre, så føler jeg alltid en slags vegg av ukjent luft som bare angriper meg når jeg går inn i huset. Hjemme hos meg og ute, er det helt greit, men går jeg inn i huset til en annen familie så kjenner jeg en lukt med en gang.

Anonym poster: c2422856f89caca4d971103261e51917

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ganske vanlig.

• Liker 2
Skrevet

Merker ikke sånn generelt annen lukt i andres hus, men det er klart at hvis de som bor der lager annen type mat enn jeg er mest vant til, gjerne bruker røkelse etc, så vil jeg jo legge merke til en annen lukt. Og noen hus har jo en litt sånn gammel hus lukt i seg, det vil jeg jo også legge til. Men det er ikke sånn at jeg nødvendigvis kjenner annen lukt bare fordi at det er noen andre som bor der nei.

• Liker 2
Skrevet

Ja, sånn har jeg det også. Du blir jo vant til din egen lukt.

Men det skal sies at hvis jeg har laget mat som lukter sterkt, går meg en tur og kommer inn til meg selv igjen, merker jeg en "ny" lukt også ;)

Anonym poster: a05ab260e94820b588e4996044aab0ac

• Liker 2
Skrevet

Jeg også. Avogtil god lukt avogtil grusom lukt avogtil er det bare huslukt.

Den beste er nytt hus lukt.

Skrevet

Men det huset som lukter verst etter min mening er venninne min sitt hus. Familien hennes er fra et land i Afrika, og de bruker helt andre varer enn det Ola Nordmann gjør. Altså jeg er glad i venninnen min, men huset hennes lukter veldig merkelig.

Anonym poster: c2422856f89caca4d971103261e51917

• Liker 1
Skrevet

Andre hus enn ditt eget lukter alltid annerledes. Unntaket er gjerne huset til dine foreldre fordi de lukter akkurat sånn som de gjorde da du bodde der.

Noen hus har veldig spesiell lukt, andre hus er litt ubestemmelige, og så og si alle hus til alle besteforeldre og gamle mennesker (typ 80 år) lukter rutete! :fnise:

Jeg husker da jeg flyttet inn til HrMinya, da luktet det litt annerledes her, men likevel følte jeg at det var hjemme-lukt, altså "helt vanlig". Særlig etter at jeg tok over klesvaskingen her. :fnise:

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Alle hjem har sin egen lukt, også ditt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror alle hus har sin egen lukt. Tror ikke det nødvendigvis har noe med maten å gjøre. Huset til venninna mi lukter veldig spesielt, ikke vondt, men lukta utmerker seg veldig. Men det er ikke matlukt, og dessuten tror jeg de spiser akkurat den samme kjedelige maten som vi selv spiser. Har fått en del tøy til sønnen min fra henne, dette tøyet lukter akkurat som hjemme hos dem, selv om det har ligget i et skap lenge. Merkelig fenomen, synes jeg.

Hvis vi har vært på ferie i et par uker, synes jeg faktisk at leiligheten vår lukter ukjent når vi kommer hjem. Men det er bare til vi har fått vært hjemme et par timer. Antar det er den "huslukta" andre sikkert kjenner når de kommer til oss.

Skrevet

Ja sånn har jeg det også, og som de andre sier her sånn er det vel hos alle.

Om noen hadde transportert meg dit med bind foran øynene så kunne jeg øyeblikkelig identifisert mine foreldres hus, en tantes hus, en annen tantes hus, bestemors hus - steder jeg har vært veldig mye.

Ikke vonde lukter, bare ubestemmelige dufter som er "dem".

Anonym poster: d716498a55dedd492ee2a89f300c5027

• Liker 1
Gjest Mandalas
Skrevet (endret)

Det er det som er skremmende. Man blir "blind" for egen huslukt og vet jo egentlig ikke om det lukter ok eller ekkelt hjemme hos en selv ;)

Endret av Mandalas
Skrevet

Alle hus har jo forskjellige lukter og jeg forbinder de med den personen som bor der. Kunne nok lett identifisert en del personer bare ved å "sniffe huset". Så lenge det er rent så har jeg aldri opplevd at det lukter vondt, bare annerledes.

Skrevet

Reagerer ikke så mye på lukt i andres hus, men veldig på andre sine biler. Syns det er en fryktelig tung og innestengt luft i alle andre sine biler, bare ikke i min :fnise:

Skrevet

Jeg opplever sjeldent at noen hjem lukter "annerledes" eller "rart". Hvis jeg opplever dette så er det gjerne fordi de jeg er hos bruker duftlys/røkelse eller har en del spesiell mat og krydder. :P Eller at det er et gammelt hus. Ja, og nytt hus. Men nytt hus lukter jo godt, hehe.

Skrevet

Det er komisk hvor forskjellig husene lukter. Jeg bruker veldig lite parfymerte vaskemiddler eller duftlys/røkelse så når jeg kommer på besøk til folk synes jeg det nesten alltid lukter såpe. Og ofte synes jeg at klærne jeg har på meg lukter det også. Så noen ganger må jeg vaske klærne når jeg kommer hjem sideb jeg hverken liker eller tåler parfyme.

Men siden det er så stor forskjell så er jeg litt bekymret for at folk ikke synes det lukter godt hjemme hos meg. Så når vi får besøk har jeg eteriske oljer i en skål over en telysestake.

Etter at jeg flyttet hjemmefra begynte min mor å bruke et annet vaskemiddel og plutselig en dag da jeg kom på besøk luktet ikke huset "hjemme" lenger. Det var nesten litt trist. :P

Skrevet

Har dere tenkt over om folk som har flyttet har tatt lukta med seg? Altså, lukter det likt i den nye boligen som i den gamle? (Mye rart man skal lure på, hehe.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...