Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare ha dette besvart av agnostikere eller ateister:

Tror dere på Jesus? Ikke at han var Guds sønn, men at han eksisterte?

Anonym poster: e0a2344f1090abaad60b6095f22e9810

Videoannonse
Annonse
Gjest + Carnage +
Skrevet

Er det ikke bevist at en mann vi kaller Jesus har levd?

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg tror vel ikke det. Men det er jo vanskelig å bevise at akkurat de personene som blir omtalt i bibelen har eksistert?

Jeg ser egentlig på bibelen som en eventyrbok. Så for min del er det like interessant at Jesus har eksistert som om Espen Askeladd har vært en reell person.

• Liker 8
Skrevet

Jepp. Det er godt nok dokumentert i andre historiske kilder at han som kalles Guds sønn har eksistert, selv om jeg tror omstendighetene var noe annet enn jomfrufødsel i en stall i år 0. Han er omtalt i andre kilder enn Bibelen også.

Jeg tror imidlertid barehan var en intelligent fyr med store talegaver og karisma, og ikke noe mer enn det.

Anonym poster: 893ee00e6d7f7dc78f0fad37386257bf

• Liker 10
Skrevet

Som ateist er det vel ikke snakk om å «tro» at Jesus eksisterte eller ei, men å basere seg på hva historiske fakta og teorier tilsier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

«Virtually all modern scholars of antiquity agree that Jesus existed, and most biblical scholars and classical historians see the theories of his non-existence as effectively refuted.»

Anonym poster: 518f6e4abfab7c606ea39f7e1476fb58

• Liker 4
Skrevet

Det er så mange (både ateister, agnostiker og kristne) som sier at det er bevis på at Jesus har levd. Men hva mener de egentlig? At en ubetydelig mann ved navn Jesus har eksistert, eller at en gal mann som sa masse tull om at han var Guds sønn har eksistert?

Skrevet (endret)

Det er bevist at Jesus har eksistert, så hvis man ikke tror på noen religioner - som er forståelig - så viser det bare hvor mye man fornekter religion at man til og med går ut mot sine prinsipper om at vitenskapen har rett, kun for å fornekte religion.

Spørsmålet er ikke om han eksisterte eller ikke, det er bevist. Spørsmålet er ikke om han var en leder for en gruppe mennesker og en inspirasjon for menneskerettigheter og løsrivelse fra Romerriket, det er også bevist. Spørsmålet er om han var guddommelig, eller om det kun noe som har blitt tilegnet ham etterpå og om han kun var en revolusjonær eller Guds sønn.

Endret av SubHuman
  • Liker 5
Skrevet

Det er så mange (både ateister, agnostiker og kristne) som sier at det er bevis på at Jesus har levd. Men hva mener de egentlig? At en ubetydelig mann ved navn Jesus har eksistert, eller at en gal mann som sa masse tull om at han var Guds sønn har eksistert?

At det har levd en fyr kalt Jesus som ble ansett som noe helt spesielt i sin samtid, og som det gikk gjetord om i sin samtid. Det er godt dokumentert. Jeg mener bare ikke at det hadde noe med noen gud å gjøre, det er en smart fyr hvis fortellinger fenget og som har blitt hausset opp.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er han som misbrukte ordet samtid over her. Fikk et akutt tilfelle av udugelig, så beklager det dårlige språket. Håper dog poenget kom frem: Jesus eksisterte. Å mene noe annet er, som SubHuman sier, bare et uttrykk for total antipati overfor religion.

Jeg er ikke troende i det hele tatt jeg heller, jeg misliker religion og tror på naturvitenskapen og forskningen. Den er også klar på at den Jesus de kristne anser som Guds sønn har eksistert. Uenigheten går på hva slags fyr han var.

Skrevet (endret)

Ja, jeg tror på at Jesus har eksistert. Men IKKE i en bibelsk eller religiøs sammenheng. Bare at denne mannen var født med en veldig, veldig høy og velutviklet bevissthet enn våres eget, generelt. Selvfølgelig ble alt overdrevet og overdramatisert i en bok med desinformasjon. Men det var nok så annerledes hvordan alt egentlig hendte i virkeligheten, langt tilbake i tid. Hvis Jesus hadde kommet tilbake idag og sett hvordan hans "budskap" og lærdom har blitt til en destruktiv religion, hadde han nok flippet og tatt selvmord.

Endret av crystalcharm
  • Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

ja det tror jeg er dokumentert faktisk.
Gjest Gunfreak
Skrevet

At en random dude som heter jesus har levd i palistina en gang for ca. 2000 år siden, er sikkert sant, jesus kan da ikke vært et så uvanlig navn, men alt vi "vet" om han kommer fra kilder som ble skrevet etter hans død og for det meste bare tullball, jesus fra nazareth er også noe rart, siden nazareth ikke fantes når jesus levde.

• Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

At en random dude som heter jesus har levd i palistina en gang for ca. 2000 år siden, er sikkert sant, jesus kan da ikke vært et så uvanlig navn, men alt vi "vet" om han kommer fra kilder som ble skrevet etter hans død og for det meste bare tullball, jesus fra nazareth er også noe rart, siden nazareth ikke fantes når jesus levde.

jeg tror han var en helt vanlig mann som sikkert utmerket seg på en eller annen måte fordi han ikke fulgte normen eller noe, og siden han levde på en tid med masse overtro og forskjellig, så var det sikker noen som gjerne trodde han var en hellig person. Litt som i Life of Brian der alle tror Brian er messias.
Gjest Gunfreak
Skrevet

jeg tror han var en helt vanlig mann som sikkert utmerket seg på en eller annen måte fordi han ikke fulgte normen eller noe, og siden han levde på en tid med masse overtro og forskjellig, så var det sikker noen som gjerne trodde han var en hellig person. Litt som i Life of Brian der alle tror Brian er messias.

Ja når denne jesus karen levde, var det hundrevis av mesiaser alle som mente de var guds sønn, bare tilfedlig at jesus ble valgt av kristene som sin messias, var ganske random, hadde ting vært litt anderledes kunne folk godt rundt å bedt til Ismael kristus.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Ja når denne jesus karen levde, var det hundrevis av mesiaser alle som mente de var guds sønn, bare tilfedlig at jesus ble valgt av kristene som sin messias, var ganske random, hadde ting vært litt anderledes kunne folk godt rundt å bedt til Ismael kristus.

ja du har vel rett, men noe sier meg at han kanskje var annerledes siden nettopp han ble valgt ut. At han kanskje ikke var cocky som de andre messiasene
Gjest Katten.
Skrevet

Levde sikkert en mann som het jesus for 1500 år siden og 2300 år siden òg.

Couldn't care less.

• Liker 4
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

Jeg tror at Jesus er en historisk person som har levd

Skrevet

Han er ikke en historisk person i den forstand at det egentlig finnes noen pålitelige kilder for hans eksistens. Han figurerer bare i evangeliene. Men det er alltid kinkig med historie så langt tilbake i tid. Kildene utslettes og det blir bare myter igjen. Det er ikke så forferdelig lenge siden jeg leste at man endelig hadde klart å finne beviser for Herodes`s eksistens som stattholder. Det ble funnet en plakett i marmor som var laget i anledning innvielsen av en ny arena. Og der nevnes han med navn og dato. Før dette, så eksisterte det ikke egentlige beviser for at han hadde levd, heller.

Når det gjelder Jesus`s eksistens, så er jeg agnostisk.....

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er jo ikke akkurat noe å "tro" på. Å tro på noe/noen handler om noe religiøst. Spørsmålet blir heller om det finnes tilstrekkelig kildemateriale til å kunne holde det for sannsynlig at personen har eksistert. Det er umulig å bevise, ettersom det er så lenge siden Jesus evt eksisterte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...