Gå til innhold

Jernmangel? (oversikt over jernverdiene)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått utskrift av blodverdiene mine, jeg lurer på om det finnes noen her som har slitt med å være trøtt og sliten. Hva er deres erfaringer?

Karbohydrater/lipider:

- Glukose: 4.2

B12. Folsyre. Vitaminer

- S-Kobalaminer: 390

- S-Folater: 15.9

Hematologi

- Lk-Monocytter: 0.42

- E-MCV: 95

- Lk-Lymfocytter: 1.6

- B-Leukocytter: 4.9

- B-Retic.cytter: 0.032

- B-Hemoglobin: 14.4

- B-Trombocytter: 320

- S-Ferritin: 31

Hormoner/graviditet

- S.FT4: 13.9

- S-TSH: 2.40

(Ikke-gruppert)

- Lk-Nøytr. gran.: 2.8

- Lk-Eos. gran.: 0.1

- Lk-Baso. gran: 0.0

Jeg er 168 cm og veier 75 kg, jeg føler meg en del slapp, kan det være at blodverdiene med fordel kan bli bedre? Jeg tar jern for tiden.

Anonym poster: 13eb722d6c41f2303b521dc5c7826505

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jeg ingenting om sånt og skjønner dermed heller ikke verdiene, men dersom b-ferritin er det samme som min lege kalte ferritin og b-Hemoglobin er det samme som jeg får oppgitt som hemoglobinverdi når jeg er hos legen så har iallfall jeg vært nede i ferritin på 3-4 mener jeg, samt hemoglobin på mellom 9 og 10 uten å føle meg spesielt slapp og trøtt.

Særlig ferritin var visst veldig lavt hos meg etter det de fortalte. Hos meg gav det seg utslag i at jeg ble andpusten bare jeg så en trapp eller en motbakke.

Skrevet

jeg har jernmangel. føler meg ikke trøtt og sliten generelt, men blir fort sliten av f.eks. skole og jobb. jeg tar to jerntabletter (200 mg) hver dag. jeg har også folatmangel og tar folsyretabletter

Skrevet

Nedre referansegense for hemoglobin hos kvinner ligger på 11,7 (øvre grense 15,3) så denne verdien er det ingenting å si på. Ferritin har referanseområde på 15 - 200, og her ligger du også godt innenfor. Det samme gjelder egentlig alle andre verdier.

Skrevet (endret)

Du tar jern, men vet ikke selv om du har jernmangel? Hvorfor tar du jern da? Har legen din sagt det? I så fall har du jo hatt jernmangel. Hvis ikke legen har sagt det bør du ikke ta det. Jerntabletter er ingen magisk kur for folk som ikke har jernmangel. Jernmangel er heller ikke svaret på alle problemer. Jeg hadde ved siste måling ferritin på 8 og jeg føler meg ikke slapp.

Endret av Glynis
Skrevet

Ut fra blodverdiene du viser her, trenger du ikke jern. Hvis dette er noe du har begynt på av eget initiativ, bør du slutte med det. Det har ingen hensikt å ta jerntilskudd uten jernmangel, for noen kan det til og med være skadelig.

Alle er trøtt og sliten til tider, men en blodprøve kan sjelden gi et godt svar på hvorfor. Mitt beste tips er å få litt sollys hver dag, mosjonere og selvsagt sove nok. Spis variert, mye frukt og grønnsaker.

Anonym poster: d4cccdc4040c7852ab3bb24f6278ef3c

Skrevet

Ring legen å høyr om verdiane dine er ok du :) med meg brukar det å stå ei stjerne der det er unormale verdiar...

Gjest WendyClear
Skrevet

En burde ikke innta jerntilskudd uten at legen har bedt deg om dette. I og med at jern ikke er et vannløselig stoff vil det ikke kunne skilles ut med urinen om du tar for store mengder. Å ha for mye jern i kroppen kan føre til skade på indre organer. Les her

Tretthet kan være symptomer på en lang rekke ting, jeg synes heller du skal ta kontakt med legen igjen for å få en oppklaring i blodprøven du har tatt og få hjelp videre med å finne ut hva trettheten kommer av.

Skrevet

legen sier vel ifra om det er nødvendig å begynne med kosttilskudd eller legemidler. jeg fikk ikke svarene i posten fordi jeg hadde alvorlige mangler og ble innkalt til legetime i stedet. enig med de andre - ikke ta jerntabletter uten å ha snakket med legen din om det. bestill ny time for forklaring av resultatene dine og videre utredning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...