Gå til innhold

Panikkangst :(... noen som har tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Sitter her og får ikke sove fordi jeg har hatt panikkangst av og på nå i hele dag.. Blir spess ille om kvelden.. Opplever at halsen snører seg sammen og det er vanskelig å puste.. opplever en plutselig ekstrem frykt, ting blir tåkete, hjertet slår i 120, svetter i henda og på føttene.. redd for å dø, føler at jeg skal bli gal.. dette er så vanvittig slitsomt. Og den siste tiden har anfallene blitt hyppigere. I det siste har jeg hatt et anfall minst hver dag, som regel om kveldene.. Har prøvd ulike pusteteknikker, som å puste inn og ut i en papirpose.. men det ser ikke ut til å hjelpe. Er det noen som har noen tips til hvordan hanskes med dette? Har ikke time hos legen før på mandag.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :( jeg har lest på nettet at anfallet ikke er farlig i seg selv, men denne hjertebanken kan da umulig være bra for hjertet? Er livredd for å få hjerteinfarkt når som helst, som igjen bare gjør alt verre..

Skrevet

Har også slitt litt med det du beskriver. Når dette skjer, tenker man på alt som kan gå galt med deg. Jeg blir LIVREDD for å kveles, for å ikke få puste. Eller, livredd for alt avhengig av situasjonen. Det er helt grusomt! Ord kan ikke beskrive hvor fælt dette er. Det jeg gjør når jeg får slike anfall er at jeg tvinger meg selv til å tenke rolig og rasjonelle tanker. For når dette skjer er jo alt kaos i hodet ditt. Men ikke anstrenge kroppen. Reis deg opp, eller legg deg ned, alt etter hva som er mest behagelig. Det hjelper meg MASSE at noen prøver å roe meg ned. Har nok ikke flere tips enn som så :/

Skrevet

Det er helt forferdelig ja :( når anfallet kommer så klarer jeg ikke tenke på annet. Prøver å sysselsette meg selv med et eller annet, men det nytter ikke. Som regel bare går jeg frem og tilbake på gulvet helt i ørska og aner ikke hva jeg skal gjøre..Det er så grusomt :( og selvom de andre symptomene forsvinner, så er det fortsatt denne klumpen som sitter igjen i flere timer etterpå.. vanskelig å puste, vanskelig å svelge... Kan ikke være normalt? :(

Jeg er bare 21 år, og er livredd for at jeg må leve med dette resten av livet... Skal som sagt til legen på mandag, og det er mulig han skriver ut resept på noe beroligende.. Vival feks? Har noen erfaringer rundt det og hjalp det?

Skrevet

Det er helt forferdelig ja :( når anfallet kommer så klarer jeg ikke tenke på annet. Prøver å sysselsette meg selv med et eller annet, men det nytter ikke. Som regel bare går jeg frem og tilbake på gulvet helt i ørska og aner ikke hva jeg skal gjøre..Det er så grusomt :( og selvom de andre symptomene forsvinner, så er det fortsatt denne klumpen som sitter igjen i flere timer etterpå.. vanskelig å puste, vanskelig å svelge... Kan ikke være normalt? :(

Jeg er bare 21 år, og er livredd for at jeg må leve med dette resten av livet... Skal som sagt til legen på mandag, og det er mulig han skriver ut resept på noe beroligende.. Vival feks? Har noen erfaringer rundt det og hjalp det?

Tror du det er noe om forårsaker disse anfallene eller kommer de bare av seg selv? Tenk nøye gjennom det. Det kan hende det er noe, men at det er så lite at du ikke merker det. Tror disse anfallene har veldig mye med hjernen å gjøre. Hjertebank er ikke farlig etter det min lege har sagt. Fikk testet meg for dette da jeg var til legen fordi jeg var så plaget. De hørte susing fra hjertet mitt (fordi jeg ble født sånn. Har ingenting med panikkanfall å gjøre) og jeg tok pusteprøver, ultralyd osv. Men alt var fint :)

Du må slappe av, ikke tenk katastrofale tanker. Du må ikke gå rundt å være redd for neste anfall og neste og neste selv om det kan være vanskelig. Men prøv? Har aldri hørt om vival, men er det så ektremt som du sier så kan det jo hende du får det. Men bare gjetter.

Skrevet

Det går över när ångesten går över.

Det viktigaste är att försöka fokusera på något, vad som helst. Kanske ett bra minne du har eller en plan du har för framtiden eller börja tänka ut en liten berättelse. Gör det du kan för att försöka fokusera hela dig på något så att du "glömmer" ångesten.

Eller så säger du "Hej ångest, vi möts igen. Dig är jag inte rädd för, du kan inte döda mig. Du sitter bara där som en klump i halsen och annat än det är du inte." Så tänker du "andas in, djupa andetag. Andas ut." och fortsätter så och påminner dig själv om att andas långsamt.

Det blir bättre!

Anonym poster: 860cd55c95607fff74d5cb31179af66e

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips, dere... jeg er litt bedre nå, hjertebanken, svettingen og redselen er borte, men klumpen i halsen er der enda og forsvinner ikke.. Det blir sånn at jeg begynner å lure på om det faktisk en en fysisk klump der, svulst på spiserøret eller noe.. Uff, blir jo helt gal og paranoid av dette her!! :(

Og jeg som ikke skal til legen før om 2 dager.. Vil prøve å sove, men blir ofte verre når jeg legger meg ned.. :/

Skrevet

Du får helt sikkert beroligende ja, og det hjelper. Men det er ingen langsiktig løsning. Du bygger toleranse fort og da mister de virkningen hvis du ikke øker dosen. De er også vanedannende. Å bli avhengig av den type medisiner er et helvete mye verre enn panikkangsten du har i dag. men å bruke de i nødsituasjoner går helt fint.

Reis på legevakta i dag da vel, så får du helt sikkert tabletter allerede i dag.

Skrevet

The only thing to fear, is fear itself..

Vi prøver å kvele frykten for å drepe den, da isteden holder vi på den.

Føl på frykten, og den vill slippe taket.

Se deg selv og vit at dette har ingenting med deg å gjøre. Bare en følelse som alt annet vi selv setter følelser på i livet, om det så er ting eller situasjoner.

Frykt er som et virus når man holder fast i den.

Bare du kan bli kvitt den, vær modig nok til å ta den.

Vi er sterkere enn vi er klar over. :)

Anonym poster: 0998c38e22f10ec21ec57f596735adc9

Skrevet

Ikke vær redd for halsen din, det er hals chakran din som reagerer på angsten.

Hvis du har en mulighet til det, så ta deg gjerne en tur ut i naturen en dag.

Sitt der for deg selv en stund.

Det vill jorde deg bedre og vill hjelpe deg med å føles mer i ett med kroppen din og deg selv.

Anonym poster: 0998c38e22f10ec21ec57f596735adc9

Skrevet

Hei. Sitter her og får ikke sove fordi jeg har hatt panikkangst av og på nå i hele dag.. Blir spess ille om kvelden.. Opplever at halsen snører seg sammen og det er vanskelig å puste.. opplever en plutselig ekstrem frykt, ting blir tåkete, hjertet slår i 120, svetter i henda og på føttene.. redd for å dø, føler at jeg skal bli gal.. dette er så vanvittig slitsomt. Og den siste tiden har anfallene blitt hyppigere. I det siste har jeg hatt et anfall minst hver dag, som regel om kveldene.. Har prøvd ulike pusteteknikker, som å puste inn og ut i en papirpose.. men det ser ikke ut til å hjelpe. Er det noen som har noen tips til hvordan hanskes med dette? Har ikke time hos legen før på mandag.. :(

Hei, det beste du kan gjøre når du får det slik er: Ikke gjør noe som helst.

Ikke finn måter å takle det på. Det bare forteller hjernen din at du har grunn til å få panikk.

Det du kan gjøre når det kommer er, er å tenke "åja, nå kommer det igjen. Men det går over etter 10 minutter". Også venter du bare til det er ferdig.

Skrevet

Når jeg har fått panikkangst, har det beste vært å prøve å avlede oppmerksomheten til noe annet.

Se en teit film, les en spennende bok, spill et dataspill samtidig som du gjør de to andre. Plutselig er det ikke så lett å fokusere på angsten lenger og det roer seg relativt fort.

Avledning er beste forsvar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...