Gå til innhold

Om helvete eksisterer


Gjest Blue Jeans

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor lurer du? Er du redd for at det er deg?

Selv om du ikke er kristen, så kjenner du sikkert til kriteriene for å havne i evig helvete. Ikke tro på gud eller følg hans bud, og du er på god vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bibelen, som tross alt er selve grunnlaget for hele religionen så vil enhver som ikke tror på gud straffes for evig tid i helvete.

En av mange grunner til å ikke tro på idiotien. Hvilken moralsk god gud vil straffe mennesker som ikke blindt tror på noe som ikke kan bevises, og som bort i mot alt av kunnskap menneskeheten har tilegnet seg taler i mot, for evig tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kristne tro sier at vi møter Gud på Dommens dag, og dersom vi tar imot hans kjærlighet vil vi leve evig hos ham. Hvis vi avviser Gud da vil vi bli utslettet.

Anonym poster: 3b5de318e75f696132cdba86e0c6977d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hvis du sier det, så kan jeg fortelle hva koranen sier om hvem som havner i helvetet. Men før det så skal jeg gi litt bakgrunnshistorie i korte trekk før jeg skal i korte trekk svaret på spørsmålet. Håper ikke noen blir fornærmet.

For å vite hvem som skal til helvetet så må man kjenne til skapelsesberetningen. Det dreier seg om hvorfor menneske, demoner og engler ble skapt og hva som er meningen med livet. Alt dette har sammenheng. Nemlig relasjonen mellom skaperen som er Gud den allmektige og skapelsene.

Gud skapte jorden og syv himler. Gud skapte paradiset og helvetet i syv grader/ plan. Gud skapte englene av lys. Deres rolle er kun å adlyde og uten fri vilje. Gud skapte demoner av ilden og med fri vilje. Blant demonene skilte en seg ut. Han het Iblis. Grunnen til at han skilte seg var at han perfeksjonerte sin tilbedelse og kom nærmere Gud i grad.

Så skapte Gud menneske av jord fra hele verden. Dette så satanen/ Iblis og sjalusien vokste inni han mens menneske tok form. Mens menneske lå dødt før livsånden ble blåst av Gud fant satanen ut at han kunne fly gjennom menneske og at menneske ikke hadde noe makt slik som demonene og englene. Menneske ble formet i den beste form og uten synd. Så sa Gud til englene og satanen at de skulle falle ned i æret for menneske. Dette nektet satanen for. Gud sa til han at han skulle forvises. Satanen sa til gud at han skulle utette forvisningen til oppstandelsens dag som skulle gjelde menneske og demonene. Dette sa Gud ja til. Satanen sverget ved Guds ære og makt at han skulle kjempe for å villede menneske fra Guds vei. Et sted i mellom disse hendelsene blåste Gud liv/ ånd/ sjel i mennesket.

Mens Adam og Eva levde i paradiset fikk de forbud mot å spise fra et spesielt tre. Satanen klarte å friste dem til å spise fra akkurat det treet. Så talte Gud til dem begge og de angret og jorde bot. Gud tilga deres synd forviste dem til jorden sammen med satanen. Fordi gud tilga adam og eva ble de sendt til jorden uten eneste synd. Deres avkom skulle fødes rene uten synd og hengivende til Gud.

I jorden skulle Adam og hans avkom tilbe kun gud. Jordlivet skulle være en prøvelse for hvem som klarer å tilbe Gud alene og gjøre godt. Den som overholder seg til Guds lover og gjør godt skal i oppstandelsen entre paradiset. Og den som lar seg friste av satenen til å gjøre ondt og ikke tror på en Gud vil entre helvetet foreviget i den.

Århundre gikk og satanen fristet menneske vekk fra guds vei med fristelser og nytelser. Så plantet han dårlige følelser og skapte splid. Så begynte menneske å synde. Men de tilba fremdeles deres skaper. En Gud alene.

Så begynte de rettskafne å dø ut og de ble færre og færre. Og da ble det tider med syndere og få rettskafne. Så de lagde idoler for å huske de fromme. Tiden gikk og fortvilelsen økte i mørke hjerter. En dag påvirket satanen menneske til å tilbe disse idolene og andre fornektet Gud. Da valgte og sendte gud sendebud. Gud valgte av dem den som fryktet gud mest og som søkte Guds vei.Han valgte den beste til å vise budskapet fra Gud.

De utvalgte var de som var mest fromme, rettskafne med høyest moral og de som var mest respekterte og troverdige. Deres budskap til menneske var; tilbe Gud alene, gjør godt og følg hans lover. Ofte ga gud sendebudene mirakler slik at folk skulle tro.

Så meningen med livet ifølge min religion er å tilbe Gud alene, direkte, tilbe han med gode handlinger og følge hans lov. Livet er derfor en test ut ifra min religion og den belønnes ut ifra hva vi gjør og sier i dette liv. Alle mennesker er født uten synd og det er enten det gode som renset et menneske eller det onde som forurenser et menneske.

Graven

En grav kan enten være et vindu til helvetet eller et vindu til paradiset, ut ifra hvordan vi levde våre liv. Sjelen eller ånden forflyttes dermed vekk fra den jordslige dimensjon og til en annen dimensjon i påvente av oppstandelsens dag. I oppstandelsens dag gjennoppleves alle mennesker fra Adam og til den siste menneske på jord.

Dommedag

Menneske på jorden har med to engler, den ene på høyre side og den andre på venstre side. Den på høyre skriver alt godt av ord og handlinger som vi gjør. Den på venstre side skriver alt dårlig av ord og handlinger vi gjør. Dette skrive på en bok som vil leveres til menneske på oppsandelsend dag. Denne boken vil på denne dag enten leveres til oss på vår høyre hånd eller bak vår rygg eller på vår venstre hånd. De to sistnevnte har gjort det dårlig.

Alle skapelser vil bli stilt til ansvar utenom englene. Derfor kalles dagen for regnskapets dag. Alt det du har gjort av det som er godt vil komme fram og alt det du har gjort av ondt vil komme fram. Alt det du har gjort med dine medmennesker vil man bli stil til ansvar for. Til og med hvordan du har behandlet dyr vil være emne for regnskap.

Rettighetens dag er denne dag fordi det vil bli dømt i Gudsrett og Gudsplikt ovenfor menneske, og det vil bli dømt i menneskeplikt og rett oss i mellom og mellom oss og Gud.

Den som synder, den som dreper, den som baksnakker, den som stjeler, den som håner, den sårer mennesker, den som skaper krig enten det med våpen eller uten våpen, den som skaper uro og splitelelse blant folk og forhold vil bli stilt til anvar. Alt vil bli balansert og denne balansen balanseres i en form for vektskål, vekten av handlinger avgjør paradiset eller helvetet.

Paradiset er hva øyet aldri har sett, øret aldri har sett eller hode aldri har tenkt. Det som er i paradiset kan ha samme navn på denne jord. Men er noe helt annet. Alt i paradiset er kjønt og vakkert.

I paradiset er sildrende elver under hagene og i hagene, elver av vin, klær av silke, slott, hager, frukt, skog og mer. Menneskesjelen er renset av alt negativitet som hat, sjalusi, hovmod og annet urene egenskaper. Vi er gigantiske i størrelse og man lysers kjønnhet. Høydepunktet er skue av Gud som har den fullkommen skjønnhet.

Så har man helvetet. Brennende ild. Rennende urene vesker av avkom. Hoder som koker og hud som byttes hver gang det nedrebrennes. Maten er ild og drikke er av ild. Til og med satanen som er skapt av ilden vil føle smerte i den. På samme måte som mennesker er skapt av jord og føler smerte av jord så vil satanen føle smerte av ild. Alle vil klage på hverandre og man vil klage på satanen. Da vil han nekte og si hvorfor fulgte du meg og han vil fornekte. Straffen der er hva menneske aldri har sett eller følt.

Dette ble litt mye skriveri, men det var for å sette ting i sammenheng. Jeg håper at folk ikke blir fornærmet, da dette er min tro og religion. Det er lit sent så hvis det er noe skrivefeil så ber jeg om forståelse. Men det er hva som står i vår skrift.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eugene Onegin

Det finnes millioner av mennesker som lever i et helvete så om helvete eksisterer så er det på jorden helvete er

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem havner der?

Noen kristne som vil svare?

:)

Vel, ikke at jeg er kristen. Men det slo meg at det kommer veldig an på hvilken religion man tilhører. For helvete er det stedet der særlig kristne og muslimer vil sende de uverdige og "de andre". De som begår forferdelige synder som å elske uten å være velsignet av en prest, f.eks. Eller de som avviser religionen deres. Det er vel den sikreste måten å få enveisbillett til helvete.

Jeg har litt sympati for jødene på dette punktet. De har ikke noe helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men om helvete finnes eller ikke tror jeg ikke vi finner ut før vi dør uansett (eller så dør vi bare og blir til ingenting). Det kan være tull og fanterier, eller så kan det være sant. Jeg vil i alle fall oppføre meg i tilfelle den fins, høhø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer vil si: Kristne, og alle andre som ikke er muslimer

Kristne vil si: Muslimer, og alle andre som ikke er kristne

Som ateist sier jeg at ingenting tyder på at Helvete finnes. Hvis det skulle finnes en gud, ville denne guden ha vært ond? Det å bevisst påføre noen unødig smerte er ondt. Det å bevisst påføre noen unødig smerte i all evighet er uendelig ondt. Blir tullete å sløse bort energi på å bekymre seg over så latterlige, menneskeskapte ideer som Helvete.

Anonym poster: 3d78fd436a6b7c5565342aa3b3b4386a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omarel siden du sa at alle mennesker er født uten synd, så er ifølge den kristne troen alle født med synd. Arvesynd i generasjoner etter generasjoner fra Adam og Eva.

Gud sa jo til Adam og Eva: "Du kan spise av alle trærne i hagen. Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø." Men de brøt denne regelen, helt grenseløst, for de ble fristet av Satan. Det at det finnes mye ondt i verden, er pga syndet. Adam og Eva hadde fri vilje, og de valgte å ete frukten fra treet som gir kunnskap om godt og ondt. Så, ondskap og død kom inn i verden. Og menneskene vendte seg ryggen bort fra Gud.

Anonym poster: 3b5de318e75f696132cdba86e0c6977d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omarel siden du sa at alle mennesker er født uten synd, så er ifølge den kristne troen alle født med synd. Arvesynd i generasjoner etter generasjoner fra Adam og Eva.

Gud sa jo til Adam og Eva: "Du kan spise av alle trærne i hagen. Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø." Men de brøt denne regelen, helt grenseløst, for de ble fristet av Satan. Det at det finnes mye ondt i verden, er pga syndet. Adam og Eva hadde fri vilje, og de valgte å ete frukten fra treet som gir kunnskap om godt og ondt. Så, ondskap og død kom inn i verden. Og menneskene vendte seg ryggen bort fra Gud.

Anonym poster: 3b5de318e75f696132cdba86e0c6977d

Det er vel det som er av skillene mellom islam og kristendom. I følge koranen så tilga Gud Adam og Eva for synden. De ble tilgitt av Gud da de angret og ba om tilgivelse. Videre så ble heller ikke Eva eller kvinnene for den saks skyld gort ansvarlig for synden.

Ja de ble sent til jorden og de er ansvarlig for sine handlinger jorden bare og det samme gjelder ders avkom. De som fødes på jord er frie fra all synd. Men når et menneske når pubertiteten er han eller hun ansvarlig for alle ord og handlinger de foretar seg.

Gjør du godt belønnes du av Gud og hver belønning av Gud ganges med ti. Gjør du ondt i følge koranen så klandres du kun for selve handlingen uten noe som helst fordobling av synd. Gud er all tilgivende og Barmhjertig, men er også hard i sin straff og rettferdig.

Det er som et poengsystem Allah beskriver i koraner. Gode hanglinger "poeng" kalles hasana og dårlige handligner "poeng" kalle saia.

iføle Koranen er det kun Gud som tilgir. Han vet hva som er i våre hjerter og kjenner våre intensjoner. Gjør man godt får man godt enten i dette liv eller neste. Det som kommer i neste liv er evigvarende og større.

Håper det klargjorde hva gud sier i koranen.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muslimer vil si: Kristne, og alle andre som ikke er muslimer

Kristne vil si: Muslimer, og alle andre som ikke er kristne

Anonym poster: 3d78fd436a6b7c5565342aa3b3b4386a

Islam lærer at kun muslimer eller de ufrivillig uopplyste kan unngå ilden. Å være muslim vil si å tro på den Ene og Sanne Gud, og å tro på den Profeten som forkynnte meldingen til din tid, uansett hvem av Guds Profeter det var. Alle Profetene som noengang har levd har forkynnet samme melding og budskap fra samme Gud, og enhver som har fulgt disse er å regne som muslimer uansett hvilken Profet det var snakk om. Også de som ufrivillig ikke har fått nok kjennskap til læren til Profeten i sin tid, vil ikke automatisk få sjelen brent til evig tid.

Muhammad(fred være med han) er den siste i rekken og dermed Profeten til vår tid, og derfor er ikke de som kun følger Jesus eller Moses å regne som muslimer nå, men de som nå følger Muhammad. Dog er de alle Bokas folk og har tro på samme Gud, og både Jesus og Moses og enhver av deres epokes tilhengere er muslimer. Og helvete er dermed ikke stedet de uten videre vil komme til. Sånn sett er ikke utvalget så snevert, men heller fullstendig på rett spor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helvete er å bli igjen på jorden når de andre drar til himmelen. Grandis og MGP for alltid liksom, helt klart helvete.

Anonym poster: 85965df849ea0ebe863e87ad6a9d8d8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blue Jeans

Hvorfor lurer du? Er du redd for at det er deg?

Selv om du ikke er kristen, så kjenner du sikkert til kriteriene for å havne i evig helvete. Ikke tro på gud eller følg hans bud, og du er på god vei.

Redd og redd. Men jeg tenker jo over det.

Jeg mener, det er jo for sent å angre når jeg først hadde havnet der.

Men for å si det sånn, hadde jeg havnet der, så hadde jeg ikke vært alene. Jeg kan ikke komme på noen direkte "synder" som jeg gjør og har gjort, bortsett fra å ikke være kristen av hjertet, men heller vurdere og melde meg UT av statskirken, nettopp fordi jeg ikke føler meg kristen.

Nei, men så synes jeg også det er litt interessant. Helvete, gjenferd, den andre siden og "sånt" er interessant. Men dessverre umulig å finne fakta om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blue Jeans

Takk for et veldig utfyllende svar!

Det er jo faktisk litt interessant, og en god "historie" samme om den er sann eller ikke forsåvidt.

Jeg har bare problemer med å forstå at man kan bli straffet i all tid, for noen små feil man gjør som menneske. Hva med de med psykiske lidelser som kan få problemer med å oppfylle alle "kravene" eller folk som er oppdratt til å ikke tro?

Men som allikevel er gode mennesker?

Jeg er grei, vil jeg tro. Ønsker ingen vondt, oppfører meg bra og er ærlig.

Men jeg er allikevel ikke kristen, det vil jeg ikke kalle meg før jeg virkelig tror, og for at jeg skal tro, må jeg et bevis eller iallefall et ganske klart tegn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omarel siden du sa at alle mennesker er født uten synd, så er ifølge den kristne troen alle født med synd. Arvesynd i generasjoner etter generasjoner fra Adam og Eva.

Gud sa jo til Adam og Eva: "Du kan spise av alle trærne i hagen. Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø." Men de brøt denne regelen, helt grenseløst, for de ble fristet av Satan. Det at det finnes mye ondt i verden, er pga syndet. Adam og Eva hadde fri vilje, og de valgte å ete frukten fra treet som gir kunnskap om godt og ondt. Så, ondskap og død kom inn i verden. Og menneskene vendte seg ryggen bort fra Gud.

Anonym poster: 3b5de318e75f696132cdba86e0c6977d

Onde mennesker som snublet i snubletråden som guden deres hadde lagt ut for dem.

Hvis historien hadde vært noe annet enn et eventyr, så ville jeg sagt at folk som tenker slik som Gud gjorde der, de klarer alltid å ta rotta på deg til sist. Hadde det ikke vært eplet, så hadde det vært noe annet. Det er rottefella i kakeboksen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et veldig utfyllende svar!

Det er jo faktisk litt interessant, og en god "historie" samme om den er sann eller ikke forsåvidt.

Jeg har bare problemer med å forstå at man kan bli straffet i all tid, for noen små feil man gjør som menneske. Hva med de med psykiske lidelser som kan få problemer med å oppfylle alle "kravene" eller folk som er oppdratt til å ikke tro?

Men som allikevel er gode mennesker?

Jeg er grei, vil jeg tro. Ønsker ingen vondt, oppfører meg bra og er ærlig.

Men jeg er allikevel ikke kristen, det vil jeg ikke kalle meg før jeg virkelig tror, og for at jeg skal tro, må jeg et bevis eller iallefall et ganske klart tegn...

Historien har jeg hentet fra Koranen. Det er ikke noe jeg sier. Det Gud sier i koranen er at han ikke tar noen til ansvar hvis de ikke har fått kjennskap gjennom sendebud.

Alle mennesker gjør feil men de beste menneskene ifølge vår religion er de som angrer og forbedrer seg. Derfor er anger en del av tilbedelse og gode handlinger en del av tilbedelse det også. Gud omtaler seg som Den barmhjertige, den nåderiket osv.

Det er viktig å vite at det som skjer mellom mennesker kan ikke gud tilgi uten videre, det er mellom menneskene i mellom i dommedagen. Der vil Gud dømme og belønne på godt og vondt!

Du skriver: « Jeg har bare problemer med å forstå at man kan bli straffet i all tid»

Den evige straffen er kun for de som fornekter Guds eksistens eller setter noe annet Guddom ved Gud. Hvis man tror på en Gud og tror på det som er åpenbart alle hans sendebud av hellige skrifter så vil man ikke straffes i all tid. Da straffes man kun får det man har gjort av urett også vil man flyttes til paradiset etter endt soning. Har man gjort mer rett en urett og man har bedt Gud om tilgivelse så vil man ikke bli straffet i det hele tatt. Men slik Gud sier i koranen da må det gode veie mer en det dårlige.

Svarte dette på spørsmålet ditt?

Ifølge islam så vil de som er psykisk syke og barn ikke bli straffet i det hele tatt. De som dør som barn entrer paradiset uansett hvilken oppdragelse man får. Disse blir kalt paradisets barn.

Du skriver: « folk som er oppdratt til å ikke tro? Men som allikevel er gode mennesker?» ifølge koranen så vil alle som ha hørt om guds budskap og ikke tatt det til seg være ansvarlig for sitt valg. Da hjelper det ikke hvor god man er ifølge koranen.

Guds budskap til menneske som er: Tro på meg Gud alene, skaper av alt mellom himlene og jorden. Tro på mine skrifter til dere, og tro på sendebudene jeg har sendt dere. De som har fått den viten vil gud spørre hvorfor vedkommende ikke aksepterte det!

Jeg frostår meget godt at du ønsker tegn og bevis. Jeg mener at bevisene og tegnene er rett forran deg. Bevisene er i det han har skapt og det han har sent. Det du trenger å gjøre er å åpne hjerte og øyet. Ikke vær blind. Se på naturen fra fjellet, se på bakken under deg, se på elver, se på fjell, se himmelen og se stjernene og spør deg selv om det finnes gud. Spør deg selv om alt dette er tilfeldig! Hvis du fremdeles er usikker så er det ikke mer enn å be til makten om veiledelse til hans sanne tro.

Gud hører alle bønner og han vil ikke stenge veien for deg hvis du ber om veiledelse for å finne veien til han direkte. Men du må ikke være blind for hans tegn.

Jeg ønsker ikke å misjonere, men jeg tror at man kan inspirere hverandre. Derfor legger jeg en link med resitasjon fra Koranen med oversttelse på engelsk. Håper du ikke blir fornærmet, Det er slutten på kapitelet jeg liker best og der snakker Gud om tegn. Kanskje det kan inspirere deg til det som faller deg nærmest, menlig kristendommen.

Den er lang, men mellom versene så leses det på engelsk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam og Eva hadde fri vilje, og de valgte å ete frukten fra treet som gir kunnskap om godt og ondt. Så, ondskap og død kom inn i verden. Og menneskene vendte seg ryggen bort fra Gud.

Anonym poster: 3b5de318e75f696132cdba86e0c6977d

Ifølge koranen så var ondskapen på jorden lenge før gud skapte Adam og Eva. På joden bodde det demoner. Der levde de i flere tusen år. De begikk alle former for ødeleggelser og drap seg i mellom. Så gud sendte ned englene for å bekjempe demonene/ djinnene. Så da Gud sa til englene at jeg skal sette på jorden en etterfølger. De svarte: «Vil Du innsette en som lager ufred og blodsutgytelse, mens vi, vi lovsynger Din pris og Din hellighet?» Gud sa: «Jeg vet hva dere ikke vet.» Og Han lærte Adam alle tings navn – viste dem derpå for englene, og sa: «Si meg disses navn, om dere skal være ærlige.» De svarte: «Priset være Du, vi vet ikke annet enn det Du har lært oss! Det er Du som er den Allvitende, den Vise.» Så sa Han: «Nå Adam, si dem navnene.» Da han hadde sagt dem navnene, sa Han: «Har Jeg ikke sagt dere at Jeg kjenner det skjulte i himlene og på jord. Jeg vet alt dere legger for dagen eller skjuler.»

Dette er hentet fra koranen. Og ifølge koranen så var det ikke før flere hundre år før menneske vendte Gud rygge. Og da startet gud å sende sendebud.I koranen står blant annet at da de spiste fra treet at de kunne se deres nakenhet.

Religiøs dialog dreier seg ikke om å overbevise hvem som har rett eller galt. Det dreiere seg å informere hverandre hva man tror på. Når man klarer å gjøre det så klarer man å leve med trygghet og respekt for hverandre med godhet og fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...