Gå til innhold

Biter opp fingrene, hjelp til å slutte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Når jeg er lei, sliten, stressa eller er i en ubehagelig situasjon, så biter og river jeg i huden rundt neglene.

Jeg har perioder på 1-2 mnd av gangen hvor jeg river/biter omtrent hele tiden, uavhengig av humør/situasjon.

Det er en veldig ekkel uvane. Jeg har veldig vonde, blødene sår på alle fingre, og det gjør veldig vondt. Så blir det en ord sirkel. Fordi jeg har sår klør/irriterer det, og da piller jeg enda mer på det som fører til flere sår som gjør at jeg piller mer etc.

Hvordan i alle dager kan jeg få til å slutte? Det er overhodet ikke noe jeg gjør bevisst. Ofte oppdager jeg at jeg setter igjen blodflekker på det jeg tar på, og forstår jeg at ubevisst har pillet/bitt på fingrene mine og bitt meg til blods uten å merke det.

Uvanen begynte da jeg var 7-8 år og hadde en vorte på den ene fingeren som jeg pillet fælt på. Vorten forsvant etter behandling, men uvanen med å pille/bite hang igjen.

Noen som har noen tips? Jeg bet negler før, men da jeg greide å slutte med det gikk jeg over til å bite/pille mye mer på huden rundt neglene.

Noen som gjør det samme som meg? Er det noen som har greid å slutte?

Anonym poster: 874424039e6b3b124d40c7a8af5597a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det i noen år, fordi alle andre på skolen gjorde det... Ble en ond sirkel hos meg også, for når negleområdet allerede var flikete, så måtte jeg jo i hvertfall bite på det og "ordne opp". Men så fikk jeg tannregulering... da ble det bråstopp med den bitingen, for jeg fikk det ikke til lenger :laugh:

Neppe aktuelt med noe slikt i ditt tilfelle, men lykke til uansett!

Anonym poster: 4dda62a0c4b41f95440e4287e7172d31

• Liker 1
Skrevet

Prøvd Go'Negl?

Skrevet

TS her!

Jeg gikk med tannregulering i flere år, men det var ikke til noe hilder :P I tillegg til å bite så klorer/piller jeg opp fingrene, og tannreguleringen bandt jo ikke hendene mine :P

Skrevet

Jeg gjør det også, kjempeirriterende og jeg klarer ikke slutte, gjør det ofte ubevisst:/ Har ikke noe godt råd.. jeg pleier å ta plaster på når det er veldig fristende det funker jo sånn midlertidig.. gå med vanter inne kanskje..? Gonegl har jeg prøvd men det svir å ha i sår og lukter vondt og er ekkelt å ha på hendene:P

Skrevet

Jeg også hadde dette problemet tidligere.. Men så begynte jeg å tenke på hvor ekkelt det var og hvor mye bakterier som legger seg i de områdene som er "oppbitt"

På teknisk museum har de (eller hadde for alt jeg vet) et sånt lys som viste hvor mye driiit man har på fingrene, og etter å ha sett henda mine inni der, selv om jeg nylig hadde vasket dem, så sluttet jeg tvert å bite!

Ikke enkelt, men det funka.. :) Lykke til :)

Skrevet

TS her!

Jeg har i perioder greid å slutte på pur vilestyrke. Men til slutt greier jeg ikke å konstant passe på hva jeg gjør med hendene, og faller tilbake :(

Gjest Blomst83
Skrevet

Prøvd Go'Negl?

Det var det første jeg tenkte på også når jeg leste tittelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...