Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skolenivå kunne man jo lært barna mer, på universitetsnivå kunne man jo forhortet studietiden. forstår man må ha ferie, men sommerferien er jo helt ekstrem., i tilleg har jo elever og studenter mye annen ferie.

Anonym poster: f0c9aab988ed38bc10b8b77f72c25abf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes godt den kunne blitt porsjonert ut litt, hele Norge går jo i dvale om sommeren..

• Liker 1
Skrevet

Enig.

Anonym poster: a036c40b7d350eb32af1cb03d23fda2b

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Utrolig irriterende at alle universitetstudenter må stresse ut og finne en i beste fall minimalt-relevant jobb, når man kunne fullført et ekstra sememster uten problemer i løpet av sommeren.

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Med den lange og mørke høsten og vinteren vi har i Norge syns jeg det er flott at det er ferie hele sommeren. Resten av året får man jo knapt sett dagslys.

• Liker 10
Skrevet

Det er jo vedig praktisk å få jobbet i ferien mens man går på skole.

Og år man starter i jobb så er det ikke snakk om noe særlig lang ferie, da har man som regel maks 5 uker som skal fordeles over hele året.

• Liker 2
Skrevet

Jeg går på universitet og har 7 uker ferie om sommeren. Da jobber jeg som regel 4 av dem for å overleve uten stipend. Dvs. Jeg har tre uker ferie om sommeren. De trenger jeg sårt.

Anonym poster: 416bccfe382fa247161d2f83253a0a17

Skrevet

[...], i tilleg har jo elever og studenter mye annen ferie.

Har de? Vi hadde ingen ferie bortsett fra litt til jul og de vanlige røde dagene. De fleste studenter har ikke masse fri, selv ikke om sommeren.

Anonym poster: 03ca3b2c3dc9ad11885830d9f1d31261

• Liker 3
Skrevet

Det er bra ferien er såpass lang som den er. For veldig mange studenter dreier det seg ikke om ferie annet enn på papiret uansett, fordi man gjerne vil/må jobbe, for å få endene til å møtes. Når man i tillegg jobber underveis i studiet også, så er studentlivet alt annet enn slaraffenliv, spesielt på de tyngre profesjonsrettede og/eller realfaglige studiene.

Det hjelper ikke å forkorte studietiden hvis det fører til at man ikke får jobbet slik at man ikke har råd til å bo eller spise når man studerer. Da blir man uansett tvunget til å ta et opphold under studiet en eller annen gang for å jobbe en stund, og da er man like langt.

Anonym poster: 9d21bd9f34b89c1cd3ca76321a1db3db

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner at sommerferien kan virke lang for studenter som bare daffer rundt med fri fra starten av mai til slutten av august, men realiteten er vel ganske annerledes for de fleste? Selv har jeg eksamen i midten av juni og begynner igjen midt i august, og mellom dette har jeg strengt tatt ikke særlig mye fri. I denne perioden jobber jeg nemlig mer enn 100 %, for å spare opp penger til det kommende studieåret.

Anonym poster: c1cf3b6b8e7122d60381471bdedeba33

• Liker 6
Skrevet

Det er mye verre i andre land. På masteren min hadde jeg skole 4. oktober - 4. mai og så 4. oktober - 15. februar. Det er ikke alltid like greit å knipse og få jobb i februar eller mai. Jeg forstår det ville blitt vanskelig å organisere, men jeg skulle gjerne hatt en frivillig tresemesterordning. Generelt mer studiefleksibilitet hadde vært greit, noe jeg har et inntrykk av at de har i USA mtp. hvilke fag som kreves og når man må ta dem.

Anonym poster: eb38ce69fd569f85b608adb55101c578

Skrevet

Jeg er ikke student, men synes fortsatt det er litt i lengste laget med fire ukers ferie midt på sommeren. Hele bransjen vår tar ferie på det tidspunktet så vi er på en måte "nødt" til å avvikle driften da. Og det er så driiit kjedelig! Bussene har sommerruter, bankene stenger midt på formiddagen og hele Norge sover.

En av kundene våre (en polakk) kom inn og skulle hente et produkt hos oss, som vi ikke hadde ferdig da alle våre leverandører hadde sommerferie. Han var helt sjokkert over at et helt land bare kunne avvikle sånn midt på sommeren.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Det er mye verre i andre land. På masteren min hadde jeg skole 4. oktober - 4. mai og så 4. oktober - 15. februar. Det er ikke alltid like greit å knipse og få jobb i februar eller mai. Jeg forstår det ville blitt vanskelig å organisere, men jeg skulle gjerne hatt en frivillig tresemesterordning. Generelt mer studiefleksibilitet hadde vært greit, noe jeg har et inntrykk av at de har i USA mtp. hvilke fag som kreves og når man må ta dem.

Anonym poster: eb38ce69fd569f85b608adb55101c578

Helt enig. Jeg ser også for meg, uten å egentlig ha noen kunnskaper om det, at det er mye bedre samfunnsøkonomisk at leger, advokater, siving'er osv kommer 1-2 år fortere i jobb med sitt faktiske yrke enn at de i løpet av 5-6 sommere sitter i kassen på rema, tørker rumper på sykehjem eller henter kaffe og smisker i et kontorbygg. I teorien er det mulig å få flotte, lærerike og relevante jobber i sommerferien, men det er tilfellet for de aller færreste.

Skrevet

Jeg går på universitet og har 7 uker ferie om sommeren. Da jobber jeg som regel 4 av dem for å overleve uten stipend. Dvs. Jeg har tre uker ferie om sommeren. De trenger jeg sårt.

Ikke mer? Da jeg gikk på universitetet var sommerferien til tider 2,5 måneder. Og juleferien varte som regel 4-5 uker.

Skrevet

Ikke mer? Da jeg gikk på universitetet var sommerferien til tider 2,5 måneder. Og juleferien varte som regel 4-5 uker.

Ikke mer på mitt fakultet. Siste eksamen 21.juni, og begynner igjen på skolen 12.august. Men har venner på på samfunnsvitenskapelig fakultet blant annet som har siste eksamen i begynnelsen av mai og begynner på skolen igjen helt i slutten av august.. For en drømmeverden! ;-) men helt ærlig syns jeg de burde forlenget studieåret, de har ofte flere uker lenger juleferie også..

Skrevet

Jeg gikk på skole i USA i et sommersemester (3 mnd) i tillegg til det vanlige skoleåret. Har aldri fått bedre karakterer i hele mitt liv!

Å prøve å skaffe sommerjobb midt i studiene for å erstatte studielånet er bare slitsomt og unødvendig. Ja til kortere ferie og 12 måneders studielån!

Gjest *kokos*
Skrevet

Jeg synes det er deilig at det er så mye fri om sommeren. Jeg er lærer, så jeg og barna har fri i 2 måneder sammen. Luksus, ja, men så herlig!

Livet er mer enn bare jobbing, og foreløpig synes jeg det er deilig å dyrke friheten og familielivet i de fineste månedene i året.

Skrevet

Ved kortere sommerferie så ville jeg selvsagt forventet at studentene fikk tilsvarende mer i stipend/lån, så synes ikke sommerjobb er noe godt argument.

TS

• Liker 2
Skrevet

Fordi livet er mer enn stress? Nyt den!

Anonym poster: 3be656a26353bccd05bc5c21a70dc3f2

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker min lange sommerferie på jobb slik at jeg kan spare til neste skoleår, og ikke bli en av de som klager på for lite penger fra Lånekassa :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...