Gå til innhold

Smitte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurte litt på smitte fra katt til menneske.

Hva slags sykdommer kan man få fra en katt? Er det farlige sykdommer?

Vi har en katt her som har kommet til oss for to-tre år siden, vi vet ikke hvor han kommer fra eller hvor gammel han er. Han er en ute katt, så han får mat ute, men han har et lite hus han krype inn i om natten. han får ormkur.

Han pleier å få mat i en skål, og vi pleier å ha en plastpose rundt skålen når vi setter den i kjøleskapet etter han har spist.

Jeg pleide noen ganger å legge posene, vi har hatt rundt skåla, sammen med de andre brødposene i brødskuffen, som vi jo bruker til vår mat.Jeg tenkte meg ikke om før noen gjorde meg oppmerskom på at han er borti mye rart og det kan bringe med seg smitte. Alle posene i brødskuffen er fjernet og jeg byttet pose rundt pålegget inne i kjøeskapet, Burde man gjøre det samme med fryseren, sånn i tilefelle? Eller blir det litt hysterisk?

Jeg skjønner jo at det ikke er hygenisk og jeg har sluttet med det, men jeg lurte på hvor farlig dette kan være? Er det noen som har noen tanker om det? Og hva slags sykdommer kan man evetuelt få? Kan evetuelt bakterier leve lenge? jeg vet heller ikke hvor mye kattemat det blir på posen av å bare ha den rundt skåla, men man vet jo aldri.

Kan bakteriene eventuelt spre seg inne i kjøleskapet på en eller annen måte? Er det noen som vet noe om sånne ting?

Er det like farlig/uhygenisk som å ikke vaske seg på hendene etter at man har klappet han? Han kan ho ha vært borti mye rart og vasker seg jo over hele kroppen så når vi tar på han sprer jo bakteriene seg.

Det er ingen her som har blitt syke altså, så jeg tror det går greit.

Takk for svar!

Anonym poster: 52ae05d2c971f6788a3ca4c85cd1f301

Anonym poster: 180f546f59939f3ce15476a48953672a

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Bakterier formerer seg så lenge forholdene ligger tilrette for det. Bakterier er ikke noe glade i høye temperaturer, da dør de. Dersom du fryser de mener jeg å huske at noen kan overleve en tur i fryseren også.

Dersom katten din har mark så kan du bli smittet.(Er ikke alltid man merker at katten har mark) Har katten rabies kan du bli smittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...