Gå til innhold

Ikke-verbalt signal, kan du hjelpe meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og en annen person er i en situasjon hvor han innimellom trenger å spørre meg om en ting; et spørsmål som har mange ulike svaralternativer. Jeg vet alltid svaret på spørsmålet, det er ikke der problemet ligger, men jeg er ikke istand til å greie å si det ene svaralternativet høyt pga traumer. Vi trenger derfor et signal som kan erstatte det ene svaret.

For å gi et banalt eksempel: A spør hvilken bil jeg skal bruke i dag. Jeg er istand til å svare Toyotaen, stasjonsvogna, jeg har tenkt å sykle, jeg skal sitte på med broren min eller jeg er syk i dag, jeg skal ikke ut, men jeg er absolutt ikke istand til å si "jeg har tenkt å ta bussen". Da ville jeg trengt et signal som betyr "jeg skal ta bussen", dersom det var det jeg skulle. Noen forslag? Det bør helst være et lydsignal, da vi ikke alltid ser hverandre når spørsmålet stilles.

Anonym poster: 13015b8194a2a4c085a84bac56eeb3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du klare å svare ja eller nei hvis noen spør deg om det du ikke kan si? Da slipper du måtte si det direkte selv.

For eksempel slik:

- Hvordan skal du komme deg til byen i dag?

- skal du kjøre Toyotaen? - nei

- skal du sykle? - nei

- skal du ta bussen? - ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være hva som helst? :klo:

"Blæ", f.eks. Eller "du vet nå". Eller et skikkelig sukk, en dyrelyd, et onomatopoetikon, et småabsurd kodeord, e.l.

Kanskje jeg bare ikke skjønner spørsmålet helt. :vetikke:

Anonym poster: 9952380789c2a27b6d19bff764600959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere bruke fargekoder med rød, gul og grønn?

Du kan si rød for nei, gul for kanskje og grønn for ja.

Eller trenger du et alternativ for å si hele setningen? Kanskje dere kan bruke en sang som dere har avtalt på forhånd? Du kan svare med å nynne melodien til den avtalte sangen.

Det høres ikke noe bra ut å ha det slik som du beskriver. Traumer kan slå ut på mange måter. Lykke til med å finne en løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode forslag, det blir til at vi bruker "1-2-3-4" som kodeord. :)

Anonym poster: 13015b8194a2a4c085a84bac56eeb3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...