Gå til innhold

Mugg i leid leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund siden oppdaget vi svertesopp på samtlige vinduer i leiligheten vi leier. På vinduet ved utgangsdøra vokser det i tilegg hårete mugg, dette er også på en del av vinduene.

Vi gav beskjed til huseier og han kom for å se på problemet. Det er kun en lufteventil i hele leiligheten (90 kvadrat, 2 soverom, bad, gang, stue og kjøkken) og den er på soverommet vi bruker. Den kan vi ikke ha oppe fordi løsningen der inne gjør at stedet den er, er rett over det eneste stedet sprinkelsengen til vår 4 mnd gamle datter kan stå. Er den oppe trekker det kaldt rett ned på henne.

Vi fortalte (la to og to sammen sjøl når vi så muggen) at både jeg og samboeren har vært veldig slimete og tette i halsen og føler oss forkjølet hele tida. Huseieren sa han skulle sette inn tre lufteventiler. Jeg sa jeg mente at vinduene måtte byttes fordi muggen er jo fremdeles der selv om inneklimaet blir bedre med ventiler. Da fikk vi beskjed om at de ikke tenkte å bytte ut noe før om 2-3 år. Sa også at jeg var skeptisk til å bo der med et spedbarn da mugg er skadelig. Fikk da til svar at han hadde vokst opp med litt mugg i huset og det gikk bra.

Etter en stund uten at noe skjedde møtte samboeren min på huseier utenfor, og han spurte når ventilene skulle settes inn. Fikk da svar om at han hadde kjøpt de, men var litt lat. Dette er snart 2 mnd siden og ingenting har skjedd.

Det var ikke mugg her (som vi så) da vi flyttet inn for halvannet år siden. Og plikter ikke huseier at leiligheten skal være i helsemessig stand? Ergo bryter han ikke kontrakten? Vi er rett og slett lei av og alltid være tette og hovne i halsen og føle oss forkjølet. Hvordan er husleieloven i forhold til dette? Kan vi ikke flytte på dagen om vi finner noe nytt? Tenkte å ringe legen for å få henne til å skrive at det er helsesksdelig å bo med mugg, da huseier ikke forstår det. Skal på visning i dag, og får vi leiligheten flytter vi. Men hadde jo vært greit å vite at loven står på vår side med tanke på å kunne flytte på dagen.

Anonym poster: 236a22d10f94d136a618e711d207a075

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med et lite spedbarn hadde jeg flyttet PRONTO! Små barn har dødd av mugg i hus!!!

Anonym poster: 5429ee9e33371c98afca333047bf3ded

• Liker 1
Skrevet

Med et lite spedbarn hadde jeg flyttet PRONTO! Små barn har dødd av mugg i hus!!!

Du glemte å tipse henne om å slutte og kjøre bil, det er MANGE fler som dør i bil enn av mugg.

For ikke å nevne oljelamper som oser, brann, kulde, varme, forkjølelse pluss pluss.

Nei, gå hardere på utleier, inntil han gjør noe med problemet så får du prøve å lufte ut ofte.

Skrevet

Er dere flinke til å lufte? Tørker dere klær inne? Gardinene mye for? Selv den nyeste leilighet kan danne mugg i vinduene om inneklimaet ikke blir sirkulert.

Anonym poster: f08f67f54d32ea4ddd597261cee75982

• Liker 1
Skrevet

Et spedbarn og mugg er IKKE en god kombinasjon uansett!!! Man kræsjer ikke med vilje bare fordi man kjører bil. Man unngår det i stor grad helst. Akkurat som man gjør når man bor i en leilighet full av mugg. Unngår å bo der, fordi sykdomsbildet kan bli alvorlig. Det kan gå bra, men er dere villig til å gamble? Utleier virker ikke særlig villig til å ta tak i problemet, så jeg hadde tatt i litt hardere og krevd handling NÅ, ellers så flytter dere.

Skrevet

Er dere flinke til å lufte? Tørker dere klær inne? Gardinene mye for? Selv den nyeste leilighet kan danne mugg i vinduene om inneklimaet ikke blir sirkulert.

Anonym poster: f08f67f54d32ea4ddd597261cee75982

Vi lufter jevnlig, tørker kun i tørketrommel eller ute om det er mulig. Og har kun gardinene på soverommet trukket for på natten.

Skrevet

Jeg fikk fikk ME pga mugg i leiligheten jeg bodde i. Har mistet mange år av livet mitt som følge av det. Eksperter på inneklima kom og underkjente ventilasjon i boligen (ikke sokkelleilighet).

Hvis det bare er en ventil i hele boligen, og den i tillegg er på soverommet og ikke på badet, så er ikke boligen godkjent. Dere kan ta kontakt med forliksrådet og høre om de kan vise til paragraf i husleieloven. Flytt så fort som mulig, det kan gi alvorlige senskader (avhengig av sopp-typen som vokser der).

Gjest hedgepig
Skrevet

Har dere soveromsdøren åpen sånn at det kommer inn varm luft? Høyere temperatur tåler mer fuktighet.

Evt ha varmeovn under vinduet som står litt på. Vask med klorin.

Sjekk for sikkerhetsskyld bak sengen også, lett at det slår seg bak møbler om det er fuktproblemer.

Skrevet

Et spedbarn og mugg er IKKE en god kombinasjon uansett!!! Man kræsjer ikke med vilje bare fordi man kjører bil. Man unngår det i stor grad helst. Akkurat som man gjør når man bor i en leilighet full av mugg. Unngår å bo der, fordi sykdomsbildet kan bli alvorlig. Det kan gå bra, men er dere villig til å gamble? Utleier virker ikke særlig villig til å ta tak i problemet, så jeg hadde tatt i litt hardere og krevd handling NÅ, ellers så flytter dere.

Enig. Jeg har blitt syk av muggsopp i leilighet selv. Hade flyttet ASAP om jeg hadde et spedbarn.

Skrevet

Jeg fikk fikk ME pga mugg i leiligheten jeg bodde i. Har mistet mange år av livet mitt som følge av det. Eksperter på inneklima kom og underkjente ventilasjon i boligen (ikke sokkelleilighet).

Hvis det bare er en ventil i hele boligen, og den i tillegg er på soverommet og ikke på badet, så er ikke boligen godkjent. Dere kan ta kontakt med forliksrådet og høre om de kan vise til paragraf i husleieloven. Flytt så fort som mulig, det kan gi alvorlige senskader (avhengig av sopp-typen som vokser der).

Det er vifte på badet, men merker INGEN effekt av den. I tilegg bråker den fryktelig. Huseier trodde vi hadde på sentrifugering på vaskemaskina sent på kvelden, men det var bare vifta.

Etter en dusj blur vinduene i store deler av leiligheten dugget ned.

Skrevet

Har dere soveromsdøren åpen sånn at det kommer inn varm luft? Høyere temperatur tåler mer fuktighet.

Evt ha varmeovn under vinduet som står litt på. Vask med klorin.

Sjekk for sikkerhetsskyld bak sengen også, lett at det slår seg bak møbler om det er fuktproblemer.

Døren står åpen hele døgnet, og panelovn står på. Skal sjekke bak sengen.

Isted tok jeg fingeren og drog lett over fugen på flere vinduer. Så ut som jeg hadde løssnus på fingrene.

Var og så på leilighet i dag, får krysse fingrene.

Skrevet

Det er vifte på badet, men merker INGEN effekt av den. I tilegg bråker den fryktelig. Huseier trodde vi hadde på sentrifugering på vaskemaskina sent på kvelden, men det var bare vifta.

Dere har på viften hver gang dere dusjer/tørker klær? Hvis det dugger på vinduene selv når viften står på, så er det alfor dårlig ventilasjon.

jeg foreslår at dere tar kontakt med forbrukerrådet per telefon og ber om henvisning til paragraf i lovverket, og tar skriftlig kontakt med huseier hvor dere varsler at dere flytter umiddelbart. Huseier er ansvarlig for å holde boligen i forsvarlig stand, dette er brudd på husleieloven. Dere har derfor lov til å heve kontrakten.

• Liker 2
Skrevet

Det første dere bør gjøre nå er å skru opp heten og gjøre det glovarmt i leiligheten, etterhvert kan dere begynne å lufte mens dere fortsatt har det "for" varmt. Tørk av vinduene hver dag. Ha det varmt på soverommene. Kjipt for strømregningen deres, men dere må bare gjøre det for barnet deres sin del.

Og kom dere ut fra leiligheten.

Anonym poster: 148cc43aebddc8d78f3a9b0b8be7ecfe

• Liker 2
Skrevet

Dere har på viften hver gang dere dusjer/tørker klær? Hvis det dugger på vinduene selv når viften står på, så er det alfor dårlig ventilasjon.

jeg foreslår at dere tar kontakt med forbrukerrådet per telefon og ber om henvisning til paragraf i lovverket, og tar skriftlig kontakt med huseier hvor dere varsler at dere flytter umiddelbart. Huseier er ansvarlig for å holde boligen i forsvarlig stand, dette er brudd på husleieloven. Dere har derfor lov til å heve kontrakten.

Klær tørker vi kun i trommel, og da lufter vi godt ut av rommet etterpå.

Vi dusjer mest kveldstid, og da bråker den så vi vekker hele huset.

Til deg som sa vi skulle få opp varmen. Vi har 20 grader inne og fyrer med ved og strøm. Det er 4 meter under taket enkelte steder her, så så veldig mye mer enn 20 er vanskelig.

• Liker 1
Skrevet

Klær tørker vi kun i trommel, og da lufter vi godt ut av rommet etterpå.

Vi dusjer mest kveldstid, og da bråker den så vi vekker hele huset.

Til deg som sa vi skulle få opp varmen. Vi har 20 grader inne og fyrer med ved og strøm. Det er 4 meter under taket enkelte steder her, så så veldig mye mer enn 20 er vanskelig.

Det er åpenbart at leiligheten har et alvorlig problem med fukt, mugg, og ikke har tilstrekkelig ventilasjon. Jeg hevet leiekontrakten. Fikk et mareritt med utleier, men jeg fikk omsider tilbake depositumspenger. Gjør ting riktig ved å gjøre ting skriftlig. Gi evnt utleier en rimelig tid på å utbedre problemet på, eller krev umiddelbar heving av kontrakten (for kontrakten er allerede brutt fra utleier sin side)

Gjest hedgepig
Skrevet

Da må denne uttrekksviften byttes. Kjempeviktig å få ut fuktig luft, samtidig som det må frisk luft inn på badet samtidig, enten ventil eller spalte i døren.

Skrevet

Ha i minnet at selv om viften på badet byttes og ventilasjonen blir OK, så vil det fortsatt myldre med millioner av soppsporer i luften i leiligheten som fortsatt kan gi helseplager.

Skrevet

Ts her. Da har vi fått oss ny leilighet. Flytter om under to uker. Deilig!

Gruer meg til å si ifra til utleier da, blir nok bråk..

Skrevet

Jeg leide en leilighet for snart to år siden som fikk mugg i gangen,boden,soverommet,på kjøkkenet og på badet.Huseierne fikk beskjed og det skal de ha med en gang når man finner ut av det.Problemet i leiligheten var at vifta på badet ikke funka og leiligheten var ikke isolert og det ga fuktighet.

Et tips fra meg deg er å ta kontakt med leieboreforeningen.Jeg fikk mye hjelp av de.

Mugg gjør en drit dårlig for å si det rett ut.Jeg ble så sliten at jeg omtrent ikke orket å stå opp av senga,sovnet etter å ha vært hjemme i to min og ble deprimert.Skummelt,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...