Gå til innhold

Bihulebetennelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg pleier sjeldent å være forkjølet, ha influensa eller lignende plager, men nå føler jeg meg litt trøtt, i litt dårlig form, har litt hodepine og litt blødning fra det ene neseboret.

Det er litt vondt å snyte seg, og litt ekstra vondt i nesekanalen og hodet når jeg bøyer meg fremover.

Tenkte kanskje noen hadde erfaring og kunne fortelle meg om symptomene kan passe med bihulebetennelse, eller kanskje med noe helt annet?

:heks:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en vanlig forkjølelse. Bihulebetennelse er ikke "litt" vondt :)

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en vanlig forkjølelse. Bihulebetennelse er ikke "litt" vondt :)

Jeg er ikke forkjølet, og det skal være rimelig ille før jeg kaller det for noe annet enn "litt" vondt. Må jo ha noe å gå på til de virkelig ille dagene. ;)

Nei, jeg er ikke forkjølet, men takk uansett!

Skrevet

Ok, jeg kjenner jo ikke deg, så jeg vet ikke hvordan du ordlegger deg, går bare ut i fra at litt betyr litt :)

Når man har bihulebetennelse kjennes det ut som om ansiktet skal dette av og tennene falle ut av munnen.

• Liker 2
Skrevet

OK. Nå har jeg snakket litt med kollegene mine, og alle mener at det er bihulebetennelse, men mulig vi har en annen smerteterskel?

Noen andre som har noen tanker?

Skrevet

Jeg hadde en dundrende hodepine, særlig rundt øyet, vondt når jeg bøyde meg fram, en følelse av at ansiktet var "numment" og det føltes som om tennene i kjeven skulle falle ut (som en slags tannpine).

Jeg tenker, bihulebetennelse eller ikke - prøv å rense med saltvannsløsning, ikke snufs for mye, og hvil kroppen! God bedring :)

• Liker 3
Skrevet

Takker - godt det er helg snart...

Skrevet

Enig med ninuska_, skylle nesen med saltvann og snyte i steden for å snufse er gull :)

Kan jo være det kjennes forskjellig fra person til person? Jeg kan sy sting uten bedøvelse, så er ikke noe å si på smerteterskelen min :)

Legen er vel uansett den beste til å avgjøre hva det er eller ikke, dersom det vedvarer over helgen. God bedring :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg snufser ikke og nesen renner ikke, annet enn at det kommer litt blod dann og vann som jeg prøver å snyte ut, det er det som er så merkelig...

Ja, ja, det går som regel over, før eller siden.

Skrevet

Jeg snufser ikke og nesen renner ikke, annet enn at det kommer litt blod dann og vann som jeg prøver å snyte ut, det er det som er så merkelig...

Ja, ja, det går som regel over, før eller siden.

NB! Å snyte seg (for mye og for hardt) virker mot sin hensikt! Hold luftveiene åpne ved å skylle nesen, og bruk nesespray myntet på plagene du har. Hvis du bare har litt vondt, er det neppe en bihulebetennelse du trenger å gå til legen for. I kraftige tilfeller av bihulebetennelse, forårsaket av bakterier, kan antibiotika være aktuelt, men holder man ut så pleier det å gå over, spesielt hvis man er flink med det jeg skrev over. :)

Skrevet

Tror dere har rett i at det ikke er bihulebetennelse, for nå er jeg hjemme fra jobb, hodepinen er borte og det er helg med mulighet for timer på sofaen.

God helg - og takk for svar!

Skrevet

Når du har bihulebetennelse så merker du det! Det sprenger i hele ansiktet, tårene renner, du snyter gylt og grønt, du er potte tett og har feber! Jeg har problemer med bihulene ca 3 - 4 ganger i året:)

Skrevet

Jeg er egentlig enig med begge leire. Bihulebetennelse har jeg opplevd på flere nivåer fra den som er sånn at man lurer på om man bør ha briller på for å hindre at øynene spretter ut av hodet, til sånt som er mer likt det Brunhilde beskriver. Sistnevnte variant hadde jeg i flere måneder i fjor vår etter en særdeles gjenstridig forkjølelse. Fikk omsider tatt knekken på dritten med iherdig saltvannsskylling (nesehorn er en genial oppfinnelse), og da det "løsnet" så viste det seg at det var litt gørr som satt fast inni der likevel ;).

Jeg måtte skylle morgen og kveld i nesten en måned før det gav seg for alvor.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får prøve å skylle - ihvertfall hvis det ikke er borte når helgen er over. :) Jeg er ikke noe glad i å få vann i nesen, få skylling sitter langt inne, men...

Takk igjen!

Skrevet

Jeg får prøve å skylle - ihvertfall hvis det ikke er borte når helgen er over. :) Jeg er ikke noe glad i å få vann i nesen, få skylling sitter langt inne, men...

Takk igjen!

Du har nok bihulebetennelse. Det eneste som skiller bihulebetennelse fra ikke-bihulebetennelse er at det faktisk er noe som er betent inne i nesegangene. Enten slimhinnene selv, eller noe som har blitt sittende fast og blitt en propp.

De kommer i alle slags stadier fra blindende hodepine av arten som får deg til å kaste opp og helt ned til vag, irriterende murring, så det trenger ikke gjøre innihampene vondt. Anbefaler saltvannsskylling på det sterkeste - det høres verre ut enn det er, og husk at det ikke er vann du skal skylle nesen med, men saltvann - faktisk nesten behagelig når det løsnerlitt opp.

Anonym poster: b838521bd6d4c506702c7ab618595a4c

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler saltvannsskylling på det sterkeste - det høres verre ut enn det er, og husk at det ikke er vann du skal skylle nesen med, men saltvann - faktisk nesten behagelig når det løsnerlitt opp.

Anonym poster: b838521bd6d4c506702c7ab618595a4c

Jepp, veldig behagelig når det blir fritt løp oppi snyteskaftet ;) .

• Liker 1
Skrevet

Her er mine erfaringer med bihulebetennelse...(og jeg har hatt mange, t.o.m vært til lege og stukket opp..)

Symptomer er (hos meg):

Snørrete

Press bak pannen

Trykk over og evt under øynene (over er mest vanlig)

Vondt å bøye hodet ned

Når en bøyer seg ned så kjennes det som om pannen skal sprenges

• Liker 1
Skrevet

Takk igjen!

Skylle nå, ikke når helgen er over - så slipper du kanskje at det biter seg skikkelig fast. Viktig å holde luftveiene åpne og rense, så både lindrer og forebygger du. :) Vann i nesen er ikke godt, nei, men det er verdt det, og med øvelse går det lett som en lek! Fortsatt god bedring!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...