Gå til innhold

D vintaminmangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

år man har mangel på d vinatmin, tar kroppen da opp alle d-vitaminene man får i seg helt til man får normalt nivå?

Og er det farlig å få i seg for mye d-vitamin på en gang?

Anonym poster: 19008743b2b15afe9ef6db6d5f8dc9d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at kroppen øker absorpsjonen av stoffer man har mangel på. Så har man et lite D-vitaminlager, vil man få i seg mer av D-vitaminet i maten enn om man hadde et tilfredsstillende lager fra før av.

Om du har for lite D-vitamin i kroppen kan det være nødvendig å tilføre mer D-vitamin, enten gjennom tran eller vitamintilskudd. Om du mistenker vitamin D-mangel, så sjekk det hos legen før du begynner med kunstig tilførsel av vitaminet. Man kan fint få i seg mer D-vitamin enn daglig anbefalning en periode, men som sagt burde det være under oppfølging av lege siden D-vitamin kan være toksisk i store mengder.

Anonym poster: 75e9204421a5ff307154e2b0dda54882

Skrevet

Jeg har hørt at de fleste nordmenn har for lite d-vitamin. Alt med måte, vet ikke om det er farlig, men det kan sikkert være litt skummelt å stappe i seg D-vitaminer over en lengre periode. Drikk ekstra lett melk ;)

Anonym poster: 9add6376dad468c89becf55de49c28d1

Skrevet

Jeg har hørt at de fleste nordmenn har for lite d-vitamin. Alt med måte, vet ikke om det er farlig, men det kan sikkert være litt skummelt å stappe i seg D-vitaminer over en lengre periode. Drikk ekstra lett melk ;)

At de fleste nordmenn har mangel på D-vitamin tviler jeg sterkt på. Men det finnes noen!

Til TS, vil først prøvd å få i meg mer D-vitamin ville jeg som nevnt over her begynt med tran. I tillegg komme deg ut i sola når den først skinner, evt bruke falsk UV, som solarium, men det er jo heller ikke bra. Om du tror du har mangel snakk med legen din og få oppfølging av tilskudd i samråd med h*n.

Skrevet

At de fleste nordmenn har mangel på D-vitamin tviler jeg sterkt på. Men det finnes noen!

Til TS, vil først prøvd å få i meg mer D-vitamin ville jeg som nevnt over her begynt med tran. I tillegg komme deg ut i sola når den først skinner, evt bruke falsk UV, som solarium, men det er jo heller ikke bra. Om du tror du har mangel snakk med legen din og få oppfølging av tilskudd i samråd med h*n.

Tvil i vei, bryr ikke meg.

Skrevet (endret)

Fastlegen min ,samt migrenelegen sier det samme. Nåtidens nordmenn har vitamin D mangel.

Vi er rett og slett ikke utsatt nok for sola slik vi var før.

Om en får påvist D vit.mangel hos lege (blodprøve) Så får en beskjed om hva en ska ta.

Tran er ikke nødvendigvis eneste metode. Omega 3 med vitamin D finnes nå kjøpt.Den synes jeg er grei,da får jeg i meg omega 3 samtidig med D vitaminen. Men for meg,må jeg ha mer D vitamin og tar egne D vit. tabletter ved siden av.

Annet er min 15 minutter pr.dag i sol uten solkrem en måte å bygge opp d.vit mengden.

Endret av Kårky
Skrevet

TS her, var mer noe jeg lurte på enn jeg skulle teste ut.

Har d-vitaminmangel og tar tilskuddet legen anbefalte og ikke noe mer.

Anonym poster: 19008743b2b15afe9ef6db6d5f8dc9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...