Gå til innhold

Konflikt med huseier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huseier har IKKE lov å ta seg inn i leiligheten din med mindre det er en krisesituasjon. Hun har strengt tatt ikke krav på å ha nøkkel til leiligheten din med mindre det er spesifisert i kontraken. Hvilken type dør er det du har?

Anonym poster: e5d7b8d7cfa03e90d037cf6637e332f3

Vanlig ytterdør, uten vindu. Jeg vurderer å sette hengelås på den som ikke hun har nøkkel til, men er ikke så sterk at den ikke kan "slåes av " ved nødtilfelle.

Jeg er villig til å bruke oljeovn i stua, men er litt redd for brann, som er lite sannsynlig ved gulvvarme.

Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Ein panelovn kostar ikkje meir enn 5-600 kroner, så eg syns det må vere den enklaste løysinga. Kjøp ein med termostat som du set på 21 grader, så har du ein god temperatur når du kjem heim. Eg er einig med dei som seier at å varme opp alt med varmekablar er galskap. Det er ein utruleg lite effektiv måte å varme opp på. (Og for ein filleting å krangle om, når det er å lett å løyse!)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virkelige problemet her er jo at utleier tar seg inn i din bolig uten samtykke! Mye verre en å bruke mye strøm, da å ta seg inn i en annens bolig uten lov faktisk er ulovlig!

Anonym poster: d92a2f4409a42043fb2f11a6b5167686

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i leieboerforeningen. De stiller med jurister / meglere gratis for deg, har maler du kan bruke ved eventuelle skriverier.

Anonym poster: 955eb96608feaaa7f1e2f7b548b220e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg med mine 2 barn leier sokkel. Betaler 6000 kr hver mnd ink. strøm og nett.

Ved flere anledninger har vi oppdaget at huseier gått inn og snoket mens vi var borte.

Snoker bl. annet på hvor mye strøm vi bruker ved å sjekke hvor høyt varmen står på på badet o.l.

Vi har den på max fordi om vi lar døra stå åpent så går varmen på stua og kjøkkenet og gir en liten grunnvarme.

Jeg jobber full stilling og barna er ikke hjemme før kl 15. , så er vanskelig å holde varmen ellers bare med vedfyring.

Huseier truer med utkastelse da de sier vi bruker for mye strøm , og at gulvet ( flis) kan sprekke pga varmen.

Den stå slik i hele vinteren og ingen tegn til noe skade noen steds.

Kan hun kaste oss ut på noe vis ?

Hva kan jeg gjøre mot snokinga når ord ikke strekker til ?

Må nevne at vi betaler punktlig hver måned, mange ganger faktisk lenge før fristen går ut.

Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129

Huseiger har helt rett i at varmekabler stilt på fullt over lang tid vil tørke ut flisen og øke risikoen for at hele badegulvet blir ødelagt. Noe som fort kan føre til en kostnad på 100.000 kr for opphakking av fliser, riving nederst ved vegg for å legge ny membran (som blir ødelagt av opphakking av flis) etc.

Så jeg forstår godt at de er noe sinte over dette og at de tar seg inn i leiligheten for å hindre at huset deres blir ødelagt!

Få kablene ned på fornuftig styrke (de skal bare varme opp badet med døren igjen) og kjøp en veggmontert ovn som dere varmer stue/kjøkken med. Og problemet er løst.

Anonym poster: 1ea89c3ac03d01d3f42ef4e2869564c4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panelovner bør det uansett være i hvert rom, med tanke på vannledninger o.l. Dette kan du kreve at huseier skaffer. Varmekabler som står og trekker hele dagen, evt. klikker seg av og på i ett kjør bruker mye mer strøm enn en panelovn som står på for å varme opp ett rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huseiger har helt rett i at varmekabler stilt på fullt over lang tid vil tørke ut flisen og øke risikoen for at hele badegulvet blir ødelagt. Noe som fort kan føre til en kostnad på 100.000 kr for opphakking av fliser, riving nederst ved vegg for å legge ny membran (som blir ødelagt av opphakking av flis) etc.

Så jeg forstår godt at de er noe sinte over dette og at de tar seg inn i leiligheten for å hindre at huset deres blir ødelagt!

Få kablene ned på fornuftig styrke (de skal bare varme opp badet med døren igjen) og kjøp en veggmontert ovn som dere varmer stue/kjøkken med. Og problemet er løst.

Anonym poster: 1ea89c3ac03d01d3f42ef4e2869564c4

Men grunnen til at de vet det er jo fordi de har tatt seg inn ulovlig! Og de kan mislike det så mye de vil, de har faktisk ikke lov å gå inn der.

Anonym poster: e5d7b8d7cfa03e90d037cf6637e332f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grunnen til at de vet det er jo fordi de har tatt seg inn ulovlig! Og de kan mislike det så mye de vil, de har faktisk ikke lov å gå inn der.

Anonym poster: e5d7b8d7cfa03e90d037cf6637e332f3

Om man mistenker at leietaker gjør noe som kan skape store skader på utleieboligen (som noen ovenfor nevner), kan det da være lov å ta seg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de mistenker det må de spørre leietager om å få låse seg inn i leiligheten for å ta en sjekk.

Utleier bør kjøpe ovnmed termostat som monteres på veggen.

Monterer du som leietager hengelås på ytterdøren uten samtykke fra utleier så kan det hende du må erstatte en "ødelagt ytterdør". de fleste ønsker nok ikke en hengelås på døren til utleie-enheten sin.

Oljeovn er ikke det beste å ha pga brannfare som du sier. Men mange bruker det allikevel.

Vil anbefale deg å spørre utleier hvordan de ønsker at du fyrer slik at det er en lunk i leiligheten når barna kommer hjem ifra skolen, og frem til du komme rhjem og kan legge i vedovnen.

Høres samtidig ut som strømregningen egentlig ikke er så veldig høy i forhold til året før.

Så lenge de leier ut med strøm ink. og ikke ønsker å sette inn strøm-måler , må de selv ta de konsekvensene.

Øking av husleien er kun konsumprisindeks-økning en gang pr år , første gang når du har bodd der i ett år. Du finner % satsen på nett.

Huseier kan ikke si deg opp pga du bruker mye strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man mistenker at leietaker gjør noe som kan skape store skader på utleieboligen (som noen ovenfor nevner), kan det da være lov å ta seg inn?

Niks.

Anonym poster: e5d7b8d7cfa03e90d037cf6637e332f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks.

Anonym poster: e5d7b8d7cfa03e90d037cf6637e332f3

Så leieboer kan altså ødelegge boligen han/hun leier så mye hun vil, og huseier har ingen rett til å sjekke tilstanden dersom han frykter at noe ikke er som det skal. Eneste huseier risikerer er altså å sitte igjen med regningen for et nytt flisgulv fordi folk som TS ikke har vett i skallen?

Igjen så blir jeg minnet på hvorfor jeg aldri skal bli utleier av noe...

TS: Det sier seg da selv at det ikke går an å varme opp en bolig ved bruk av varmekablene på badet! Du får skaffe deg en varmeovn av noe slag og bruke denne isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leieboer kan altså ødelegge boligen han/hun leier så mye hun vil, og huseier har ingen rett til å sjekke tilstanden dersom han frykter at noe ikke er som det skal. Eneste huseier risikerer er altså å sitte igjen med regningen for et nytt flisgulv fordi folk som TS ikke har vett i skallen?

Igjen så blir jeg minnet på hvorfor jeg aldri skal bli utleier av noe...

TS: Det sier seg da selv at det ikke går an å varme opp en bolig ved bruk av varmekablene på badet! Du får skaffe deg en varmeovn av noe slag og bruke denne isteden.

Dette reguleres av husleieloven. Leietakeren plikter å gi utleier adagang til boligen for tilsyn, men utleier kan ikke gå inn uten å varsle leietaker (med mindre det er nødvendig for å hindre skade på eiendommen og utleier ikke får tak i leietaker).

Leietaker kan også bli erstatningsansvarlig hvis feil bruk av varmekablene ødelegger gulvet (husrommet skal behandles med tilbørlig aktsomhet).

Anonym poster: a5277cdedf526f8f18427869e5ed49ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at huseier reagerer om du har på full effekt på varmekablene og har åpen dør! Det drar unødvendig mye strøm.

Selvsagt koster det å ha på en oljeovn også, men mye billigere enn at varmekabler på badet skal varme opp leiligheten.

Anonym poster: 6ab73c72f4f1c4376b240be41ef3eab4

Eg er einig med dei som seier at å varme opp alt med varmekablar er galskap. Det er ein utruleg lite effektiv måte å varme opp på.

Varmekabler som står og trekker hele dagen, evt. klikker seg av og på i ett kjør bruker mye mer strøm enn en panelovn som står på for å varme opp ett rom.

Her tar dere feil. Ved ren elektrisk oppvarming (varmepumpe faller utenom) blir all elektrisk energi omgjort til varmeenergi, siden dette er den laveste energiformen. Det vil si at for å produsere en viss mengde varmeenergi, kreves en viss mengde elektrisk energi, uavhengig av metode.

Endret av Gud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Her tar dere feil. Ved ren elektrisk oppvarming (varmepumpe faller utenom) blir all elektrisk energi omgjort til varmeenergi, siden dette er den laveste energiformen. Det vil si at for å produsere en viss mengde varmeenergi, kreves en viss mengde elektrisk energi, uavhengig av metode.

Det forstår eg, og det hadde hunge på greip om varmekablane var i det aktuelle rommet. Men det er dei ikkje, dei er i eit rom med ei vanleg døropning, og med mindre det står ei vifte der vil ein måtte ha ein uforholdsmessig høg temperatur i det rommet for å få det varmt i det andre. Då hadde det vore betre med ein panelovn i det rommet som faktisk skal varmast opp, og svak varme på badet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår eg, og det hadde hunge på greip om varmekablane var i det aktuelle rommet. Men det er dei ikkje, dei er i eit rom med ei vanleg døropning, og med mindre det står ei vifte der vil ein måtte ha ein uforholdsmessig høg temperatur i det rommet for å få det varmt i det andre. Då hadde det vore betre med ein panelovn i det rommet som faktisk skal varmast opp, og svak varme på badet.

Det krev ikkje energi å halde ein temperatur konstant, korkje låg eller høg. Det som vil trekkje straum er varmetapet. Sidan badet sannsynlegvis ligg midt i leiligheita vil dette varmetapet gå til å varme opp øvrige rom. Det vil seie at all varme tilført badet (når badet har nådd sin likevektstemperatur) blir brukt til å fjølge kringliggjande rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det krev ikkje energi å halde ein temperatur konstant, korkje låg eller høg. Det som vil trekkje straum er varmetapet. Sidan badet sannsynlegvis ligg midt i leiligheita vil dette varmetapet gå til å varme opp øvrige rom. Det vil seie at all varme tilført badet (når badet har nådd sin likevektstemperatur) blir brukt til å fjølge kringliggjande rom.

Det kjem vel an på kor godt isolert det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så leieboer kan altså ødelegge boligen han/hun leier så mye hun vil, og huseier har ingen rett til å sjekke tilstanden dersom han frykter at noe ikke er som det skal. Eneste huseier risikerer er altså å sitte igjen med regningen for et nytt flisgulv fordi folk som TS ikke har vett i skallen?

Igjen så blir jeg minnet på hvorfor jeg aldri skal bli utleier av noe...

TS: Det sier seg da selv at det ikke går an å varme opp en bolig ved bruk av varmekablene på badet! Du får skaffe deg en varmeovn av noe slag og bruke denne isteden.

Hvorfor i all verden skal hun skaffe seg en varmeovn. Dersom leiligheten ikke har tilstrekkelige oppvarmingsmulighterer, er det mye mer naturlig at utleier ordner panelovner.

Når det gjelder utleirs "besøk", er det bare å si fra at det blir politianmeldelse neste gang.

Leien kan endre med kpi hvert år. Etter tre år, kan leien kreves endret til gjengs leie. Det er verdt å merke seg at dette ikke er markedsleie, men et gjennomsnitt av leiepriser for tilsvarende boliger i samme område. Dette kan ilustreres ved følgende eksempel. I et nabolag er det fire like leiligheter som leies ut. Leieprisene er kr 5 000,-, kr 6 000,- kr7 000,- og kr 8 000,-. Gjengs lei er da kr 6 500,- og ikke leieprisen for siste inngåtte avtale i området. Det er også verdt å merke seg at leietaker også kan kreve gjengs leie (dersom man har inngått en veldig dårlig avtale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot utsida?

Eg er litt usikker på kva du meiner no, så kan hende eg svarer på noko heilt anna. Varmetapet ut til kråka blir avgjort av varmen ute, varmen i dei romma som har ein yttervegg og isolasjonen mellom. Eg reknar med at badet ikkje ligg mot ein yttervegg, og då vil ikkje varmen på badet ha noko å seie for varmetapet ut frå leiligheita. Dersom badet ligg mot ein yttervegg vil likevel varmetapet gjennom denne vere veldig lav, sidan varmen heller vil gå ut gjennom den åpne døra til kjøken og stove.

Endret av Gud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...