AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Jeg med mine 2 barn leier sokkel. Betaler 6000 kr hver mnd ink. strøm og nett. Ved flere anledninger har vi oppdaget at huseier gått inn og snoket mens vi var borte. Snoker bl. annet på hvor mye strøm vi bruker ved å sjekke hvor høyt varmen står på på badet o.l. Vi har den på max fordi om vi lar døra stå åpent så går varmen på stua og kjøkkenet og gir en liten grunnvarme. Jeg jobber full stilling og barna er ikke hjemme før kl 15. , så er vanskelig å holde varmen ellers bare med vedfyring. Huseier truer med utkastelse da de sier vi bruker for mye strøm , og at gulvet ( flis) kan sprekke pga varmen. Den stå slik i hele vinteren og ingen tegn til noe skade noen steds. Kan hun kaste oss ut på noe vis ? Hva kan jeg gjøre mot snokinga når ord ikke strekker til ? Må nevne at vi betaler punktlig hver måned, mange ganger faktisk lenge før fristen går ut. Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129
Leifern Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Ah, de jeg vet om som har leid ut "inkl. strøm" har hatt samme problem som husverten din, nemlig et vanvittig strømforbruk fra leietaker. Løsningen kan jo være egen kurs og egen strømmåler i kjelleren, men denslags koster jo penger å installere. Så alt i alt en vanskelig situasjon for begge parter. Retten har du vel på din side, for øvrig. Antar jeg. Men huseier vil nok øke husleien så mye som tillat er, om dere blir boende. Endret 31. januar 2013 av Leifern 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 Hvor mye er tillatt ? Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129
Tøffeldyret Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 Hva med å kjøpe en sånn liten panelovn som står midt på gulvet (husker ikke hva de heter). Hvis du har en sånn en i stua, så trenger du jo ikke å ta varme helt fra badet for å varme opp leiligheten. De blir jo fort varme også. 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Ah, de jeg vet om som har leid ut "inkl. strøm" har hatt samme problem som husverten din, nemlig et vanvittig strømforbruk fra leietaker. Løsningen kan jo være egen kurs og egen strømmåler i kjelleren, men denslags koster jo penger å installere. Så alt i alt en vanskelig situasjon for begge parter. Retten har du vel på din side, for øvrig. Antar jeg. Men huseier vil nok øke husleien så mye som tillat er, om dere blir boende. Hvor mye er tillatt ? Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #6 Skrevet 31. januar 2013 Huseier har gitt et tilbud om leie inkl. strøm. Ville han at du skulle betale for egen strøm så får han sette opp strømmåler som gjelder for utleiedel. Det er overhode ikke ok og heller ikke lovlig at huseier tar seg inn i leieboligen. Er det varmekabler på badet så skal de tåle å stå på. Hvis ikke så er det en dårlig jobb og ikke noe du som leietaker skal stå for. Anonym poster: a3002ed70473cee6014bcfde5d7196bc 9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #7 Skrevet 31. januar 2013 Vi er utleiere, og har "smertelig" fått erfare det faktum at leietaker gir f.... i hvor mye strøm / vann de bruker når det er inkludert. Forståelig nok, hvorfor skulle de bry seg når de selv ikke ser regningene? Det er utleiere ansvar å ta høyde for høyt forbruk når leien fastsettes, å legge føringer for hvor varmt / kaldt leietaker vil ha det eller hvor mye lys de skal ha på etc. er ganske overtrampende. Vi hadde selv oppvarming og varmtvann inkludert da vi begynte å leie ut, fordi vi hadde oljefyring i hele huset. Da vi fikk leieboere første gang skøt oljeutgiftene i været, de fyrte for kråka med full speed på alle radiatorer og samtlige vinduer oppe. I tillegg fungerte oljefyren som varmtvannsbereder som betyr at det alltid var ubegrensede mengder varmtvann, og leieboer benyttet dette til fulle. De fortalte oss til og med hvor deilig det var at de kunne stå tre kvarter i dusjen uten at det ble kaldt... Men igjen, det var vår egen feil at vi ikke hadde tatt høyde for det. Da første leietaker flyttet ut la vi inn egen varmtvannsbereder i utleiedelen, byttet ut radiatorene med varmepumpe som leietaker selv betaler strømmen for. Regnet ut at det vi gjorde i endringer vil være spart inn på et år, i tillegg til at man slipper å gå rundt og irritere seg over at man betaler for andres strømsløsing. Anonym poster: 3e8f254312997dde677ea8ed37ceab79 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #8 Skrevet 31. januar 2013 Hva med å kjøpe en sånn liten panelovn som står midt på gulvet (husker ikke hva de heter). Hvis du har en sånn en i stua, så trenger du jo ikke å ta varme helt fra badet for å varme opp leiligheten. De blir jo fort varme også. Poenget at det bruker også strøm. Også vil jeg gjerne ha litt grunnvarme når jeg kommer hjem istedenfor å måtte begynne ettermiddagene med å fyre opp . Badet ligger rett ved stua og kjøkkenet Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #9 Skrevet 31. januar 2013 Må bare legge til. Ekstraordinære utgifter i utleiebolig kan huseier få fratrekk for i skatten. Anonym poster: a3002ed70473cee6014bcfde5d7196bc
Leifern Skrevet 31. januar 2013 #10 Skrevet 31. januar 2013 Hvor mye er tillatt ? Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129 Etter økning av konsumprisindeksen hvert år, altså ikke mye. Men etter tre år kan leien økes utover dette. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #11 Skrevet 31. januar 2013 Eneste fornuftige måten å løse dette er å måle strømforbruket ditt og bli enig om et beløp som dekker dette. Beste ville vært om leiligheten hadde sin egen strømmåler. Vedkommende har ikke lov å snoke/ta seg inn i leiligheten din, uten om hvis det er noe prekært.....vannlekasje, brann, etc. Du har alt ditt på det tørre. Anonym poster: 955eb96608feaaa7f1e2f7b548b220e9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #12 Skrevet 31. januar 2013 Vi er utleiere, og har "smertelig" fått erfare det faktum at leietaker gir f.... i hvor mye strøm / vann de bruker når det er inkludert. Forståelig nok, hvorfor skulle de bry seg når de selv ikke ser regningene? Det er utleiere ansvar å ta høyde for høyt forbruk når leien fastsettes, å legge føringer for hvor varmt / kaldt leietaker vil ha det eller hvor mye lys de skal ha på etc. er ganske overtrampende. Vi hadde selv oppvarming og varmtvann inkludert da vi begynte å leie ut, fordi vi hadde oljefyring i hele huset. Da vi fikk leieboere første gang skøt oljeutgiftene i været, de fyrte for kråka med full speed på alle radiatorer og samtlige vinduer oppe. I tillegg fungerte oljefyren som varmtvannsbereder som betyr at det alltid var ubegrensede mengder varmtvann, og leieboer benyttet dette til fulle. De fortalte oss til og med hvor deilig det var at de kunne stå tre kvarter i dusjen uten at det ble kaldt... Men igjen, det var vår egen feil at vi ikke hadde tatt høyde for det. Da første leietaker flyttet ut la vi inn egen varmtvannsbereder i utleiedelen, byttet ut radiatorene med varmepumpe som leietaker selv betaler strømmen for. Regnet ut at det vi gjorde i endringer vil være spart inn på et år, i tillegg til at man slipper å gå rundt og irritere seg over at man betaler for andres strømsløsing. Anonym poster: 3e8f254312997dde677ea8ed37ceab79 Beklager deres negative erfaring, men det er ikke tilfelle her. Vi kjøpte ved for mange tusen kr og bruker primært det til oppvarming. Vi bruker ikke ufornuftig, om jeg hadde egen måler så ville jeg brukt på samme måte. Jeg foreslå å legge inn egen måler ,men de nekter. Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #13 Skrevet 31. januar 2013 Vi er utleiere, og har "smertelig" fått erfare det faktum at leietaker gir f.... i hvor mye strøm / vann de bruker når det er inkludert. Forståelig nok, hvorfor skulle de bry seg når de selv ikke ser regningene? Det er utleiere ansvar å ta høyde for høyt forbruk når leien fastsettes, å legge føringer for hvor varmt / kaldt leietaker vil ha det eller hvor mye lys de skal ha på etc. er ganske overtrampende. Vi hadde selv oppvarming og varmtvann inkludert da vi begynte å leie ut, fordi vi hadde oljefyring i hele huset. Da vi fikk leieboere første gang skøt oljeutgiftene i været, de fyrte for kråka med full speed på alle radiatorer og samtlige vinduer oppe. I tillegg fungerte oljefyren som varmtvannsbereder som betyr at det alltid var ubegrensede mengder varmtvann, og leieboer benyttet dette til fulle. De fortalte oss til og med hvor deilig det var at de kunne stå tre kvarter i dusjen uten at det ble kaldt... Men igjen, det var vår egen feil at vi ikke hadde tatt høyde for det. Da første leietaker flyttet ut la vi inn egen varmtvannsbereder i utleiedelen, byttet ut radiatorene med varmepumpe som leietaker selv betaler strømmen for. Regnet ut at det vi gjorde i endringer vil være spart inn på et år, i tillegg til at man slipper å gå rundt og irritere seg over at man betaler for andres strømsløsing. Anonym poster: 3e8f254312997dde677ea8ed37ceab79 Eneste fornuftige løsningen dette hos deg. Men kjip situasjon for TS her, som på grunn av en dårlig forberedt utleier må slite med en konflikt om dette. Det blir ingen god løsning på dette så lenge leiligheten ikke har et eget strømabonnement, men da må utleier muligens redusere leien? Anonym poster: 955eb96608feaaa7f1e2f7b548b220e9
FantasDick Skrevet 31. januar 2013 #14 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Huseier kan ikke kaste deg ut, med mindre han/hun skal bruke husrommet selv. Huseier har også selv valgt å inkludere strøm i husleia, så du har ditt på det tørre. Når det er sagt så hadde jeg selv moderert strømforbruket kraftig om huseier hadde tatt opp høye strømregninger med meg. Kan umulig se for meg at jeg skamløst skulle latt varmekablene på badet stå skrudd på maksimum hver dag - hele dagen - mens jeg er på jobb og barna på skole. Selv om det er "gratis" er det lov å ha skamvett. Jeg hadde i alle fall fått en flau smak i munnen. Endret 31. januar 2013 av FantasDick 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #15 Skrevet 31. januar 2013 Huseier kan ikke kaste deg ut, med mindre han/hun skal bruke husrommet selv. Huseier har også selv valgt å inkludere strøm i husleia, så du har ditt på det tørre. Når det er sagt så hadde jeg selv moderert strømforbruket kraftig om huseier hadde tatt opp høye strømregninger med meg. Kan umulig se for meg at jeg skamløst skulle latt varmekablene på badet stå skrudd på maksimum hver dag - hele dagen - mens jeg er på jobb og barna på skole. Selv om det er "gratis" er det lov å ha skamvett. Jeg hadde i alle fall fått en flau smak i munnen. alternativet er å kjøpe en oljeovn å ha det stående der om dagan. Jeg har virkelig vanskelig for å tru at andre slår av all varme i stua si fordi de er på jobb om dagene. Uten den varmen ville blitt kanskje 13- 14 grader , på kalde dager enda mindre. Jeg synes heller ikke at barna skal drive å tenne opp med ved, da det er sjanse for uhell er større. Huseier viste meg regningen tidigere. det viste seg at de brukte 2/3 av all forbruk. På regningen stå det fjordårets forbruk der vi enda ikke bodd i leiligheten og årets forbruk. ( Om dere skjønner. ) Men når jeg påpekte dette så hadde hun ikke flere argumenter. Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #16 Skrevet 31. januar 2013 Oljeovn bruker også en god del strøm Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129
FantasDick Skrevet 31. januar 2013 #17 Skrevet 31. januar 2013 Huseier viste meg regningen tidigere. det viste seg at de brukte 2/3 av all forbruk. På regningen stå det fjordårets forbruk der vi enda ikke bodd i leiligheten og årets forbruk. ( Om dere skjønner. ) Men når jeg påpekte dette så hadde hun ikke flere argumenter. Anonym poster: 619d1696fa7cefbf83727812406dc129 Er varmekabler og vedovn eneste varmekilde i leiligheten? Tilby deg å betale for deres eget forbruk minus nettleie, da - siden dere knapt bruker strøm så kan jo ikke det være sakk om mange kronene i måneden. Eller fortsett å krangle med huseier.
Gjest abcdefgh Skrevet 31. januar 2013 #18 Skrevet 31. januar 2013 Skjønner at huseier reagerer om du har på full effekt på varmekablene og har åpen dør! Det drar unødvendig mye strøm. Kjøp deg en ovn og monter på veggen , eller ha en frittstående med termostat. 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #19 Skrevet 31. januar 2013 Selvsagt koster det å ha på en oljeovn også, men mye billigere enn at varmekabler på badet skal varme opp leiligheten. Det høres rett og slett helt vanvittig ut å ha varmekablene på Max for å varme opp andre rom. I en sokkelleilighet må det koste en liten formue. Jeg skjønner veldig godt at huseier er fortvilet! Når det er sagt så burde man som utleier ta høyde for hensynsløse leieboere som deg og sørge for egen strømmåler. At de har tabbet seg ut, og du utnytter det, forsvarer ikke snorkling og trusler Anonym poster: 6ab73c72f4f1c4376b240be41ef3eab4 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #20 Skrevet 31. januar 2013 Huseier har IKKE lov å ta seg inn i leiligheten din med mindre det er en krisesituasjon. Hun har strengt tatt ikke krav på å ha nøkkel til leiligheten din med mindre det er spesifisert i kontraken. Hvilken type dør er det du har? Anonym poster: e5d7b8d7cfa03e90d037cf6637e332f3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå