Gå til innhold

Tips til dessert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil begynne å ha dessert av og til etter middagen, 2-3- maks 4 ganger i mnd'en.

Så lurer jeg på hva jeg kan ha?

Selv kommer jeg bare på gele, karamellpudding og is. Kommer også på sjokoladepudding, men det kan jeg ikke fordra.

Jo forresten, fromasj.

Så finnes det jo kake og kjeks, men ser ikke på de to som dessert retter.

Anonym poster: a8037cfc677dcee0892782fc694bec33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er noen tips til en god dessert:

Belgiske vafler

Blå fløyel

Cognac pærer

Champagnemoussse

Søtpotetis

Skrevet

Fruktsalat/bær med vaniljesaus eller vaniljekesam :) Sjokolademousse, sjokoladefondant, creme brulee, tiramisu :)

Anonym poster: 008339e98eba818fd8ad663de429f995

Skrevet

Mine favoritter er sjokolademousse av mørk eller hvit sjokolade, crème brûlée, is og bærsaus (lag nydelig saus ved å varme opp fryste bjørnebær, litt melis/sukker og evt. vaniljestang), riskrem med saus (bruk gjerne bjørnebærsausen til), bærdessert (legg bær, knust marengs og vaniljekrem lagvis i en stor bolle eller i porsjonsglass). Den siste blir best med syrlige bær, f.eks. rips. Herregud, dessert er godt!

Skrevet

Varm eplepai med vaniljesaus eller is :)

Skrevet

Hjemmelaget is med hjemmelaget saus (jordbær, sjokolade, karamell ..)

Anonym poster: 87f05f0a23d983b292b9df752d4834f4

Skrevet

Min favoritt er hjemmelaget panna cotta... Nam, nam... :) Har nettopp laget det selv til dessert i morgen. Enkel og rask dessert å lage.

Skrevet

Takk for mange tips. Mousse har jeg smakt, men det var på hotell og IKKE godt, men kan jo prøve noen av freia sine mouseer og håpe på at de er gode.

Jeg får google rundt, ikke alt jeg vet hva er, av det som tipses om her.

Bakte epler? Høres ikke godt ut, men jeg skal la det få en sjangs, hvordan lages det?

- Ts

Skrevet

Freia sine mousser er ikke spesielt gode, og jeg ser ikke helt poenget med å ikke lage mousse fra bunnen av? Det tar litt tid, men da blir det godt!

:heks:

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Hotellmousse er garantert pulver. Lag din eigen, og kjenn forskjellen.

Skrevet (endret)

Tilslørte bondepiker <3 (du kan steke ekstra mye "strøssel" og putte i et syltetøyglass til neste gang, ifølge mamma holder det seg veldig godt)

Sjokoladefondant (ser at det er nevnt, men denne fortjener å bli nevnt 2 ganger), gjerne med is/krem/bær

Varme bær med is eller vaniljesaus

Smuldrepai med epler, blåbær, bringebær eller rabarbra

Tiramisu er nydelig til litt finere anledninger, og veldig mye enklere å lage enn det høres ut :)

Edit: kom-på-no´-mer

Endret av isbjørnungen
Skrevet

Mine favoritter er sjokolademousse av mørk eller hvit sjokolade, crème brûlée, is og bærsaus (lag nydelig saus ved å varme opp fryste bjørnebær, litt melis/sukker og evt. vaniljestang), riskrem med saus (bruk gjerne bjørnebærsausen til), bærdessert (legg bær, knust marengs og vaniljekrem lagvis i en stor bolle eller i porsjonsglass). Den siste blir best med syrlige bær, f.eks. rips. Herregud, dessert er godt!

NAM! Jeg vil bærdessert med en gang! Blander du vanlig krem i vaniljekremen, sånn som man gjør til pavlova og lignende?

Skrevet

creme bruglè !! det er digg det..

Skrevet

Varme epler med vanilje is er kjempe godt. Legg en liten klatt smør i en ildfast form, kutt eplene i båter (uten skall), legg eplene i formen og ha på ønsket mengde sukker og kanel. sett formen i ovenen. Selv setter jeg ovnen på 200grader og lar eplene stå i ivertfall 30 min :) serveres med en gang du tar dem ut av ovnen :) namnam :laugh:

Hvis jeg vil ha en rask og deilig dessert så kjøper jeg fersken på boks og vaniljesaus, det er ordentlig godt det også..

Fruktsalat med vaniljesaus/krem/is er også en slager!

Og så er det godt med vaniljeis med smeltet firkløver sjokolade på toppen :wow:

is og varme bær er ordentlig godt. kjøp en pose med frosne bær varm dem enten i mikronen eller i en kjele, husk å ha litt sukker i og kanskje litt potet mel sånn at det ikke blir så vått.

Skrevet

bærdessert (legg bær, knust marengs og vaniljekrem lagvis i en stor bolle eller i porsjonsglass). Den siste blir best med syrlige bær, f.eks. rips. Herregud, dessert er godt!

Denne må jeg prøve! Kjøper du marengs i buttikken eller lager du selv?

Gjest -_Tove_-
Skrevet

Min favoritt er denne, lag på lag med knuste safarikjeks, bær og kremost/kremfløteblanding.

Supergodt! :biggrin:

Skrevet

Forslag 1: Bland jordbær, bringebær, blåbær og evt. mango og ha på vaniljekesam.

Forslag 2. Trollkrem kan lages av all slags bær. Her bruker vi mye frossen bjørnebær. Tin bær (eller bruk ferske), ha oppi ønsket mengde sukker og 1-2 eggehvitter. Pisk til det blir luftig skum. Ha evt. vaniljekesam, vaniljesaus eller is til.

Forslag 3: Banansplitt

Skrevet

Tusen takk for enda flere tips :) Jeg har notert alle forslag, så får jeg google det jeg ikke vet hva er.

Da skal jeg gi både pulver mousse og hjemmelaget mousse en sjangs hver, så får jeg se.

Gele er aller best i pulverform, det går hjemmelaget også, men ikke så god den.

Hjemmelaget fromasj og karamellpudding liker jeg ikke. Pulver karamellpudding er dødsgodt. Også den som er å finne i fryseboksen på butikken som skal være opptint når den skal spises. Ferdiglagde fromasjer som en finner i fryseboksen på butikken er også dødsgode. Tror ikke jeg har smakt pulver fromasj.

Derfor tror jeg at jeg liker best mousse av pulver enn hjemmelaget, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

- Ts

Skrevet

Hva med å fryse ned oppskjært kake? Tar kort tid og er enkelt :) Kan ta ut et par små stykker og ha is/krem/bær til. Blir litt mer dessert da.

Fruksalat er jo også godt og sunt :) Jeg liker å variere med frukt. Feks bruker jeg av og til litt frosne bær/litt smoothieblanding sammen med oppskjært frukt. Rosiner og nøtter er også godt i. Is/krem/vaniljesaus/vanilje kesam er også godt til.

En av favorittene er ovnsbakte epler i båter med kanel, litt sukker, rosiner og nøtter på:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...