Gå til innhold

Er jeg egoist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:jolie: Jeg er en dame på 38 år som trenger et synspunkt på en sak fra dere. Saken er den at min mann har 2 gutter fra før på 14 og 16 år, mor og jeg er dessverre ikke verdens beste venner, av ulike grunner, men jeg vet liksom ikke hva jeg skal syntes selv. Bonus sønnen på 16 har i dag fått seg jobb. Vi syntes det er kjempebra, dessverre ble dt en liten komplikasjon. Vi har bestilt ferie for 2 uker siden, og betalt hele reisen ,som kom på 54000. I dag fikk han vite at han ikke fikk ferie når vi har bestilt ferien til., Vi kan ikke bytte uke, pga at vi fikk kun kennelplass til våre 2 hunder i den perioden vi bestilte. Jeg foreslo at vi kunne ta en helgetur med han på 16 åringen og vi andre drar i den perioden vi har besilt turen i. Det betyr at han da må være hjemme hos mor men vi reiser. Men vi fikk en sint mor opp her, vi kunne ikke gjøre forskjell på ungene, og hun hadde planlagt annet den perioden han må være der, og han kan ikke være hjemme alene.

Jeg mener at ikke man skal la et barn kunne bestemm sommerferien, han kunne snakket med oss først, for han får det han vil ha penger av oss, og det er ikke det som det handler om.

Men jeg er kanskje egoist?

Anonym poster: fde73081a49ca494a958afd0b79bc014

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det var urimelig av deg! Når ferien er i planlagt og betalt, så skal men vel ikke avslyse den hvis det er mulig å ordne det på en annen måte. Hvis mor derrimot har planer som også er kjøpt og betalt, så er det jo desverre deres problem, siden det er deres ferieuker...

Anonym poster: 6b56a9e1850f186021dacdf09e133a31

• Liker 5
Skrevet

Hmmm.. 16åringer greier seg vel greit alene?? Man kan få barn selv i den alderen...

Om det er slik at far er samværsforeldre kan ikke mor nekte å ha barnet om det ikke passer for dere å ha ham. En av uøempene med å være omsorgsforeldren er at du ALLTID er ansvarlig for barnet- og " fordelen " for samværsforeldren ;)

Skrevet

Hmmm.. 16åringer greier seg vel greit alene?? Man kan få barn selv i den alderen...

Om det er slik at far er samværsforeldre kan ikke mor nekte å ha barnet om det ikke passer for dere å ha ham. En av uøempene med å være omsorgsforeldren er at du ALLTID er ansvarlig for barnet- og " fordelen " for samværsforeldren ;)

Skrevet

Jeg synes ikke du er egoistisk, men som det nevnes over her kanskje han kan klare seg selv mens dere er borte. Om han er ansvarsfull nok til å ta seg en jobb bør han kanskje kunne være hjemme alene også?

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville latt 16-årige meg være hjemme alene selv om jeg hadde jobb ved siden av skolen, men alle 16-åringer er forskjellige.

han kunne snakket med oss først, for han får det han vil ha penger av oss, og det er ikke det som det handler om.

En jobb hjelper på selvtilliten. Det handler ikke alltid om penger, men å gjøre noe. En 16-åring som har fått seg jobb - hurra, sier jeg! Fantastisk! Flott! Bravo! (Jeg har litt problemer med å forstå hva han skulle snakket med dere om først.)

Enten så kommer han til å syns det er fantastisk å være hjemme alene eller så kommer han til å føle seg som en dritt fordi at han ikke er med på turen.

Anonym poster: b25d114771b3d28dd755742217ed32a9

• Liker 3
Skrevet

Jeg var hjemme aleine og jobbet i den alderen, mens resten av familien var på to ukers sydentur. Det var ikke noe problem. Det var aldri noe tema at jeg skulle være med på sånne ferier etter at jeg begynte på videregående, litt pga økonomi, og litt pga at mine søsken trengte en annen type ferie enn hva jeg ville ønsket på den tiden.

Snakk med gutten, og dersom han absolutt ikke kan jobbe den perioden (vil veldig gjerne være med på ferie), så kan han kanskje bytte med noen på jobben, eller ordne det på en eller annen måte. Dersom det ikke er så nøye for ham å være med dere, så får han være hjemme aleine, men allier dere gjerne med en nabo eller en av vennenes foreldre, som kan titte innom av og til. Kanskje kan han overnatte litt hos en kompis, eller andre i familien?

Han begynner å bli voksen, og det er en lærdom han får nå: er man i jobb så må man tilpasse seg arbeidsgivers ønsker og behov. Dette lærer han samtidig som han vet at han ikke er økonomisk avhengig av denne jobben. Det er godt å lære seg å være litt ydmyk i forhold til livets virkeligheter.

Anonym poster: 7110144d09c34d7fdb47e68f6372db5d

• Liker 2
Skrevet

De levna meg ofte alene hjemme og dro på ferieturer uten meg når jeg var 16. Var vel da jeg begynte å være alene. Fikk vel muligens øvd meg på å klare meg selv og bli selvstendig. Oppvask, gå til butikken og handle middag, lære hvordan en vaskemaskin fungerer. Det burde gutter også gjøre.

Anonym poster: 3e925bdcbfd0f7386b7af1a03ab3689d

• Liker 2
Skrevet

Samværsforeldre har ansvar for barnet når samværet er avtalt . De er ikke uten ansvar . Men det finnes dessverre ikke sanksjonsmuligheter for slike egoistiske foreldre .

Til TS , jeg syns ikke du er egoistisk , men syns ikke dere kan påtvinge barnets mor å avlyse sine planer .

Men å ikke gjøre forskjell på disse to barna blir vanskelig , for ferien er bestilt og betalt . Og en helgetur er jo topp . Her går mor forlangt . Kan noen andre se til 16 åringen ? Er det virkelig ingen mulighet for fri fra jobben disse ukene hvis han forklarer at ferien er bestilt og betalt ?

Skrevet

Er det noen venner han kan bo hos i perioden da? Noen dere kjenner godt. Hvis dere mener han er moden nok til å klare å være alene hjemme, så kan dere avtale med noen voksne som han kan kontakte om det er noe, og som kan holde et øye med gutten og kanskje invitere han på middag noen dager? Jeg var alene flere dager i strekk første gang i den alderen. Da hadde jeg "meldeplikt" til et vennepar av foreldrene mine som også hadde nøkler til huset og ringte ved noen anledninger og hørte om alt var greit.

Skrevet

Samværsforeldre har ansvar for barnet når samværet er avtalt . De er ikke uten ansvar . Men det finnes dessverre ikke sanksjonsmuligheter for slike egoistiske foreldre .

Til TS , jeg syns ikke du er egoistisk , men syns ikke dere kan påtvinge barnets mor å avlyse sine planer .

Men å ikke gjøre forskjell på disse to barna blir vanskelig , for ferien er bestilt og betalt . Og en helgetur er jo topp . Her går mor forlangt . Kan noen andre se til 16 åringen ? Er det virkelig ingen mulighet for fri fra jobben disse ukene hvis han forklarer at ferien er bestilt og betalt ?

Faktisk har samværsforeldren full rett til å avlyse samvære, og den med hovedomsorgen har da plikt til å ta seg av barnet... Skal avtales i rimelig tid- uten at rimelig tid er nærmere definert.

Er helt logisk at det er slik... For samværsforeldren har ikke alltid samme rettigheter som den andre har.. Eks: fri grunnet sykt barn, og må i mange tilfeller leve et liv som ikke tar hensyn til at det er barn grunnet staten fravær av støtteordninger til disse foreldrene...

Skrevet

Faktisk har samværsforeldren full rett til å avlyse samvære, og den med hovedomsorgen har da plikt til å ta seg av barnet... Skal avtales i rimelig tid- uten at rimelig tid er nærmere definert.

Er helt logisk at det er slik... For samværsforeldren har ikke alltid samme rettigheter som den andre har.. Eks: fri grunnet sykt barn, og må i mange tilfeller leve et liv som ikke tar hensyn til at det er barn grunnet staten fravær av støtteordninger til disse foreldrene...

Som foreldre har man ansvar, uansett om barnet bor hos en eller det kun er samvær.

Ikke rart det blir konflikter når det opptrer sånne holdninger rundtom. Jeg blir skremt av egoistiske foreldre som ikke setter barna først, og skal straffe den andre forelderen uten å se at det kun går utover barna.

Forundrer meg ikke om vi om noen år ser flere eldre ensomme mennesker. Barn er lojale så lenge de er små, men husker godt hvem som stilte opp eller ikke når de blir voksne.

Og forresten; samværsforeldre har samme rettigheter til syke barn dager. Det må bare gis beskjed!

Anonym poster: a3a899cf0929d76b75e849a11e2fbcba

Gjest Raptuza
Skrevet (endret)

Kjip erstatning for en sydentur da. Kanskje kan han få litt sv det billetten/oppholdet kostet for hans person på turen? Mitt råd: vær lemplig.

Endret av Raptuza
Skrevet

Det var det ikke urimelig... Etter hva jeg skjønte, skulle du ta med 16åringen på en annen, liten tur senere?

Anonym poster: 4a7296591f1c74228d73b19226fbf948

Skrevet

Kjip erstatning for en sydentur da. Kanskje kan han få litt sv det billetten/oppholdet kostet for hans person på turen? Mitt råd: vær lemplig.

Det hadde ikke jeg gjort, betale ungen for å ikke være med??

Når begge ungene får samme tilbud om å være med, så blir de behandlet likt. At en av dem skaffer seg jobb og ikke kan, endrer ikke på det. Når lilllebror blir 16 og skaffer seg jobb, kan det fort bli likedan. Forøvrig enig i at 1 person skal ikke diktere ferie for alle 4. Slik er det for barn, og for stebarn.

• Liker 5
Gjest Badebuksa
Skrevet

Dere bestilte først - han fikk seg jobb etterpå. Får ikke han ferie, er det hans problem ;) Han kan jo slutte i jobben hvis han absolutt vil være med..

• Liker 1
Skrevet

Som foreldre har man ansvar, uansett om barnet bor hos en eller det kun er samvær.

Ikke rart det blir konflikter når det opptrer sånne holdninger rundtom. Jeg blir skremt av egoistiske foreldre som ikke setter barna først, og skal straffe den andre forelderen uten å se at det kun går utover barna.

Forundrer meg ikke om vi om noen år ser flere eldre ensomme mennesker. Barn er lojale så lenge de er små, men husker godt hvem som stilte opp eller ikke når de blir voksne.

Og forresten; samværsforeldre har samme rettigheter til syke barn dager. Det må bare gis beskjed!

Anonym poster: a3a899cf0929d76b75e849a11e2fbcba

Som samværsforeldre kan man få sykt barn dager om foreldren m hovedomsorgen gir fra seg noen av sine dager, men ofte velger denne personen å karre til seg alt av permisjoner og "fridager".. -noe denne personen har full rett til , på samme måte som samværsforeldren har full rett til å endre på avtalt som er avtalt og den med HOVEDomsorgen må belage seg på å alltid måtte endre planer om dette skjer.. Med rettigheter kommer plikter.. Noe alenemødre har vondt for å svelge... De vil ha alle fordelene og glemmer ulempene..

Skrevet

Faktisk har samværsforeldren full rett til å avlyse samvære, og den med hovedomsorgen har da plikt til å ta seg av barnet...

Og, det er nok derfor de fleste av samværsforeldrene er menn.

Anonym poster: b25d114771b3d28dd755742217ed32a9

Skrevet

Ok, jeg er da TS. Jeg forstår at dere mener at han kan være hjemme en uke, vel vi har prøvd med en helg, langhelg, fra Torsdag - Søndag. Vi dro på morgenen ca 0600 og kom hjem på kvelden, rundt 2330. Da vi kom hjem møtte vi en svært rødøyd gutt. Han hadde sittet oppe konstant fra han kom hjem fra skolen på Torsdag, da han er på videregående så hadde han tatt seg fri fredag ( lesedag) og sittet å spilt i de timene, matavfall fløt, kjøleskapet sto på vid pip og han hadde ikke gjort noe annet enn å spille pc spill Online. Naboen i huset ved sidn av kom å sa at de hadde vurdert å ringe Politiet for musikken hadde stått på full guffe 24/7. Dette kommer derfor ikke til å gjenta seg. Mor har ikke betalt biletten sin så hvis ikke han blir med så reiser de bare senere.

Det snakkes om at han får en kjip sum i forhold til broren. vel en helg til London er ikke billig. Vi regner med rundt 10 000. ++lommepenger.

Anonym poster: fde73081a49ca494a958afd0b79bc014

Skrevet

Vi som vokste opp i landelig omgivelser flyttet ut fra redet som 15-åringer for å gå på vgs. Langt unna familie og allikevel klarte vi også helt fint. Jeg hadde fire dager fravær i løpet av 3 årige vgs.

Hvis han er 16, så er han kanskje 17 innen sommerferien. Jeg syns helt ærlig det er noe veldig galt med foreldenes oppdragelsesstil når en 17 åring ikke kan være hjemme alene. Men så er jeg oppvokst med at det er vanlig å flytte ut som 15 åring og klare seg selv da.

Anonym poster: 9725759b9cdf64befbb741ab9b15f5e8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...