AnonymBruker Skrevet 31. januar 2013 #1 Skrevet 31. januar 2013 Konklusjonen pĂ„ vĂ„r datters (8 uker) skriketokter hver kveld ble kolikk. Heldigvis ikke i en veldig alvorlig grad, men nok til at vi gruer oss til kvelden kommer. NĂ„ vil jeg hĂžre deres historier og hvordan dere kom dere gjennom det! Ănsker Ă„ hĂžre om hvordan dere oppdaget det, hva dere gjorde, hva som fungerte/ikke fungerte og hvordan det bedret seg osv. Vi merket tidlig at noe var "galt" med jenta vĂ„r. Allerede i hennes fjerde levedĂžgn grĂ„t hun en hel natt. Da klokken var 07.00 pĂ„ morgenen sĂ„ jeg og pappaen pĂ„ hverandre, og sĂ„ sa han "jeg tror vi har fĂ„tt et kolikkbarn". Nettene som senere kom var roligere, og vi sĂ„ ikke noe mere til den kolikktendensen. Etterhvert oppdaget vi en slags uro over datteren vĂ„r. Hun sov veldig lite pĂ„ dagtid, og hadde som regel bare en og annen hvil pĂ„ 10 minutter, sĂ„ var hun vĂ„ken igjen - noe som resulterte i en veldig gretten onge. Det positive i det hele er at vi hadde nattesĂžvnen med oss - hun var veldig flink Ă„ legge seg ned for Ă„ sove nĂ„r vi skulle legge oss. Vi forsĂžkte alt for Ă„ fĂ„ henne til Ă„ sove pĂ„ dagtid, og det eneste som fungerte var at hun fikk ligge oppĂ„ oss eller trille tur. Vi gikk til innkjĂžp av en bĂŠresele slik at jeg skulle fĂ„ gjĂžre andre ting mens jeg bar henne rundt sovende oppĂ„ meg. Dette fungerte godt en stund. Da hun begynte Ă„ nĂŠrme seg 6 uker fikk hun skriketokter hver kveld. Sukkervnn hjalp ikke i det hele tatt, annet enn at hun sĂ„ ut til Ă„ like smaken. Hun var utrĂžstelig. Mamma og pappa kunne ikke trĂžste henne lengre. Av natur tror barn at mat kan fikse all smerte (sa helsesĂžster), og derfor slukte hun i seg kveldsmaten og slukte kjempemye luft, noe som resulterte i enda mer vondt. SĂ„ vi hadde altsĂ„ et barn som grĂ„t av sult og grĂ„t av smerte. Heldigvis grĂ„t hun ikke utover natten, det gav seg rundt 00.00-00.30 Jeg kontaktet helsesĂžster, og etterhvert ble det konkludert med at hun hadde kolikk. SĂ„ vi gikk til innkjĂžp av en elektrisk vippestol, spesialisert pĂ„ kolikkbarn, men den ser kun ut til Ă„ fungere nĂ„r hun er i godt humĂžr. Hun trives nĂ„r hun sitter i den foran tv. Jeg kunne ikke vĂŠrt mer fornĂžyd, ettersom hun fremdeles er vĂ„ken mer eller mindre hele dagen med mindre jeg triller tur (nevnte jeg at hun vĂ„kner hver gang jeg slutter Ă„ trille?) eller at hun sover oppĂ„ meg. Derfor er det veldig deilig Ă„ endelig kunne sette henne der en liten stund mens jeg gjĂžr andre ting, som for eksempel Ă„ spise, noe som var klin umulig frem til vippestolen kom i hus. Og ja, hun grĂ„t noe innmari hver gang jeg la henne fra meg en liten stund. Men nĂ„r kvelden kommer og hun grĂ„ter som en gal, fungerer ikke stolen, dessverre. Vi klarer oss, men det er tĂžft. Hun er 8 uker nĂ„, sĂ„ kolikken blir vel ikke verre enn den er nĂ„? HelsesĂžster sa di aller, aller fleste slutter nĂ„r de er 3 mĂ„neder. Det er "bare" fire, lange uker til. Vi har kontaktet manuellterapeut i hĂ„p om at hun kan hjelpe oss. SĂ„ kanskje det gir seg fĂžr. Hvem vet. Anonym poster: feac3419e05c8b7f6c7db6c096f1b120
Teriyaki Skrevet 31. januar 2013 #2 Skrevet 31. januar 2013 (endret) Allerede pÄ sykehuset begynte han Ä fÄ fÄ magesmerter. Det utviklet seg raskt til mellom tre og fem timer med smertegrÄt hver kveld. Heldigvis for oss sÄ ga det seg som oftest senest klokken 00:00. I lÞpet av disse timene var det for det meste bare Ä gÄ fram og tilbake pÄ stuegulvet, samt ta sÄ mange knebÞy man bare orket da det hjalp litt av en eller annen grunn. PrÞvde Ä kutte ut diverse mat, minifom og probiotika, men uten effekt. Da han var seks uker var vi for fÞrste gang hos manuellterapeut. Der fant hun fort flere lÄsninger som hun lÞste opp i. I dagene etterpÄ kom det masse grÞnn "rÄtten" bÊsj som tydeligvis hadde vÊrt blokkert fra Ä komme ut. Han ble ikke kurert av dette, men det gikk til Ä vÊre max tre timer med vondt, og det var ikke like intense smertehyl lenger. SÄ lenge vi gikk fram og tilbake sÄ skrek han lite, men det var fortsatt tydelig at han hadde vondt. PÄ to-mÄnedesdagen hans ga det seg helt som dugg fra solen. Husker det sÄ godt, for den dagen hadde jeg ogsÄ brystbetennelse, og gruet meg en del til kvelden kom siden jeg var slÄtt ut av betennelsen. Men magevondten dukket ikke opp. SÄ da fikk vi et par perfeket uker fÞr han begynte Ä vÄkne klokke fire her natt i den tro at det var morgen. Var i grunn mer sliten av det enn av kolikken siden det gikk sÄnn ut over nattesÞvnen. La meg halv ni i den perioden der. AltsÄ ikke en kjempesterk form for kolikk, men fÞlte det var ille nok. Spesielt siden jeg ikke hadde noe som helst morsfÞlelse, sÄ gikk ikke rundt og tenkte at det var verdt det til slutt. Endret 31. januar 2013 av Teriyaki
Stinelin Skrevet 31. januar 2013 #3 Skrevet 31. januar 2013 VÄr gutt grÄt i 3-4 timer hver kveld fra fÞdselen til han var 2mnd. Han slukte ogsÄ mat og luft, hadde vondt og var sulten. Min taktikk ble Ä vie meg 100% til han disse timene. Gikk rundt med han, avledet med Ä spille rolig musikk og synge, masserte magen etter oppskrift i bok fra Go'boken, badet han, kledde av og pÄ, gikk ut litt og sÄ oss rundt (sommerbarn) og jeg vet ikke hva. Virket som om disse aktivitetene hjalp en kort stund, sÄ om jeg byttet litt pÄ klarte jeg Ä holde grÄten i sjakk. Om jeg bare gikk rundt med han var det jevn, vond grÄt hele kvelden. Jeg hadde heller ingen morsfÞlelse, kun veldig sterk omsorgstrang og faktisk lang tÄlmod! Flere sa til meg at de hadde klikket om det var dem, men jeg slo meg til ro med at det er min unge, og mitt ansvar Ä beholde roen. Faren jobbet mye i denne perioden, men tok over sÄ jeg fikk hvile litt. Han syntes det var verre enn meg tror jeg. Da han var 2 mÄneder forberedte jeg med pÄ en ny slitsom kveld, men den kom aldri, og dermed var det slutt pÄ kolikken! vÄr gutt har heller aldri sovet mye. 10min her og en halvtime der, etter byssing, amming og flasking. Har alltid spist og sovet lite og ofte, og om nettene er det ogsÄ stadige oppvÄkninger og spising. Han er bare sÄnn, og det er utrolig intens og krevende. Skal ikke ta fra deg motet, mye kan forandre seg, men her har det vÊrt det samme fra fÞdselen til nÄ som han er snart 9mnd. Men han er en herlig og blid gutt, og jeg syntes alt ble enklere etter 2-3 mÄneder, nÄr han begynte Ä bli mer sosial og forutsigbar.
Gjest Magdalene Skrevet 31. januar 2013 #4 Skrevet 31. januar 2013 VÄr begynte da han var ca 3 uker. GrÄt sÄ fort kl nÊrmet seg 17. Gikk slik en uke, fÞr vi kom oss til manuellterapeut, som konstaterte skeiv og stiv nakke og skeivt bekken. En behandling hos han, Ä vi fikk et nytt barn, uten grÄt. Fantastisk.
FrkHĂžne Skrevet 31. januar 2013 #5 Skrevet 31. januar 2013 Konklusjonen pĂ„ vĂ„r datters (8 uker) skriketokter hver kveld ble kolikk. Heldigvis ikke i en veldig alvorlig grad, men nok til at vi gruer oss til kvelden kommer. NĂ„ vil jeg hĂžre deres historier og hvordan dere kom dere gjennom det! Ănsker Ă„ hĂžre om hvordan dere oppdaget det, hva dere gjorde, hva som fungerte/ikke fungerte og hvordan det bedret seg osv. Vi merket tidlig at noe var "galt" med jenta vĂ„r. Allerede i hennes fjerde levedĂžgn grĂ„t hun en hel natt. Da klokken var 07.00 pĂ„ morgenen sĂ„ jeg og pappaen pĂ„ hverandre, og sĂ„ sa han "jeg tror vi har fĂ„tt et kolikkbarn". Nettene som senere kom var roligere, og vi sĂ„ ikke noe mere til den kolikktendensen. Etterhvert oppdaget vi en slags uro over datteren vĂ„r. Hun sov veldig lite pĂ„ dagtid, og hadde som regel bare en og annen hvil pĂ„ 10 minutter, sĂ„ var hun vĂ„ken igjen - noe som resulterte i en veldig gretten onge. Det positive i det hele er at vi hadde nattesĂžvnen med oss - hun var veldig flink Ă„ legge seg ned for Ă„ sove nĂ„r vi skulle legge oss. Vi forsĂžkte alt for Ă„ fĂ„ henne til Ă„ sove pĂ„ dagtid, og det eneste som fungerte var at hun fikk ligge oppĂ„ oss eller trille tur. Vi gikk til innkjĂžp av en bĂŠresele slik at jeg skulle fĂ„ gjĂžre andre ting mens jeg bar henne rundt sovende oppĂ„ meg. Dette fungerte godt en stund. Da hun begynte Ă„ nĂŠrme seg 6 uker fikk hun skriketokter hver kveld. Sukkervnn hjalp ikke i det hele tatt, annet enn at hun sĂ„ ut til Ă„ like smaken. Hun var utrĂžstelig. Mamma og pappa kunne ikke trĂžste henne lengre. Av natur tror barn at mat kan fikse all smerte (sa helsesĂžster), og derfor slukte hun i seg kveldsmaten og slukte kjempemye luft, noe som resulterte i enda mer vondt. SĂ„ vi hadde altsĂ„ et barn som grĂ„t av sult og grĂ„t av smerte. Heldigvis grĂ„t hun ikke utover natten, det gav seg rundt 00.00-00.30 Jeg kontaktet helsesĂžster, og etterhvert ble det konkludert med at hun hadde kolikk. SĂ„ vi gikk til innkjĂžp av en elektrisk vippestol, spesialisert pĂ„ kolikkbarn, men den ser kun ut til Ă„ fungere nĂ„r hun er i godt humĂžr. Hun trives nĂ„r hun sitter i den foran tv. Jeg kunne ikke vĂŠrt mer fornĂžyd, ettersom hun fremdeles er vĂ„ken mer eller mindre hele dagen med mindre jeg triller tur (nevnte jeg at hun vĂ„kner hver gang jeg slutter Ă„ trille?) eller at hun sover oppĂ„ meg. Derfor er det veldig deilig Ă„ endelig kunne sette henne der en liten stund mens jeg gjĂžr andre ting, som for eksempel Ă„ spise, noe som var klin umulig frem til vippestolen kom i hus. Og ja, hun grĂ„t noe innmari hver gang jeg la henne fra meg en liten stund. Men nĂ„r kvelden kommer og hun grĂ„ter som en gal, fungerer ikke stolen, dessverre. Vi klarer oss, men det er tĂžft. Hun er 8 uker nĂ„, sĂ„ kolikken blir vel ikke verre enn den er nĂ„? HelsesĂžster sa di aller, aller fleste slutter nĂ„r de er 3 mĂ„neder. Det er "bare" fire, lange uker til. Vi har kontaktet manuellterapeut i hĂ„p om at hun kan hjelpe oss. SĂ„ kanskje det gir seg fĂžr. Hvem vet. Anonym poster: feac3419e05c8b7f6c7db6c096f1b120 HĂžres veldig likt ut vĂ„r historie med nr to! NĂ„ skal jeg prĂžve Ă„ ikke skremme deg for mye, tror nok vĂ„r situasjon var ekstrem, men her ga hun seg ikke fĂžr hun var nĂŠrmere 7 mnd.. Begynte fĂžrste natta pĂ„ sykehuset, meget urolig og plagdes tydelig med Ă„ fĂ„ ut barnebeket.. Var rolig i ca en uke (heldigvis da begge foreldrene ble helt slĂ„tt ut av spysjuka akkurat da) men sĂ„ begynte det. PrĂžvde Ă„ kutte ut mat, prĂžvde Ă„ gi henne mme flere ganger, akupunktĂžr, kirpraktor i to omganger, ja you name it. Ga seg litt da jeg slutta Ă„ amme nĂ„r hun var nesten fem mnd, men ikke helt. Forferdelig urolig nĂ„r hun skulle sove pĂ„ dagtid, var vi heldige brukte vi en time pĂ„ Ă„ fĂ„ henne til Ă„ sove maks en halvtime. Natta var HELDIGVIS rolig, det var den helt fra hun var nyfĂždt, da sov hun og spiste ordentlig og var helt rolig, men med en gang vi sto opp sĂ„ startet hun. FĂžrst da hun var nĂŠrmere sju mnd begynte hun Ă„ roe seg ved sovinga pĂ„ dagtid, la seg ganske rett ned og sov litt lengre enn bare en halvtime. NĂ„ er hun 1 Ă„r og blid som en sol dagen lang, lĂŠrer ting utrolig raskt (de sier at babyer med kolikk kan vĂŠre litt sene i utviklinga nĂ„r de er smĂ„) og legger seg rett ned bĂ„de pĂ„ dagtid og pĂ„ kvelden. Tror fortsatt at det mulgens er noe mer enn "bare" kolikk som har plaget henne, sĂ„ skal pĂ„ sykehuset til utredning, hun har mange episoder daglig der hun svelger luft i "vranghalsen" og hoster og harker etterpĂ„. Tok lang tid fĂžr hun klarte Ă„ spise mat med klumper i, da hun bare brakk seg nĂ„r hun fikk dette i munnen. SĂ„ her kan det vĂŠre noe underliggende som gjorde at hun var plaget sĂ„ lenge.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #6 Skrevet 1. februar 2013 Vi merket ogsÄ kolikken fra dag 1 pÄ sykehuset. Hun skrek rett og slett hele tiden. Jeg sov ikke et sekund pÄ barseloppholdet, selv om pleierne prÞvde Ä avlaste oss. Da lÄ jeg bare og lyttet til skrikingen hennes pÄ gangen, mens de prÞvde Ä bysse og trille henne i sÞvn. Hun skrek og grÄt omtrent hele dagen og hele natta, sov kun nÄr hun ble trillet. SÄ da trillet jeg gjennom hele de fem mÄnedene, gikk ut dÞra samtidig som mannen dro pÄ jobb, og timet det slik at vi kom hjem akkurat da han var ferdig pÄ jobb. Syntes det var helt forferdelig slitsomt Ä vÊre alene hjemme med den skrikende babyen. :-( PÄ natta gikk mannen min rett som det var ut og trillet, for at babyen (og jeg) skulle fÄ sove. Jeg syntes det var litt skummelt med denne nattetrillingen, ettersom vi bodde i sentrum, og jeg var ganske nervÞs for at noe skulle skje med dem/babyen, fulle folk ute pÄ byen etc. :-( Ellers hjalp det litt Ä kjÞre bil, da var hun ofte rolig. SÄ det ble noen bilturer ogsÄ Og babysvÞmming var tingen! I vannet grÄt hun aldri, bare koste seg. Det var sÄÄÄÄ godt for mammahjertet Ä oppleve henne der. Vi var hos manuellterapeut, som merket endel lÄsninger. Vi var pÄ mange behandlinger, of terapeuten mente at det ble bedre, men det hjalp ikke mye pÄ skrikingen. Jeg hadde en hyggelig barselgruppe, men etterhvert ble det ganske tydelig at de andre barna utviklet seg kjapt, lÄ mye pÄ gulvet og lÞftet hodet, prÞvde Ä krabbe etc. Jenta vÄr ble jo bÄret hele tiden og bysset, for Ä dempe grÄten. SÄ hun lÄ langt bak de andre i grovmotorikken. Det siste barseltreffet jeg var pÄ var koselig, alle satt rundt bordet og spiste vafler, ungene lÄ pÄ magen pÄ matta og kommuniserte med hverandre... bortsett fra konstant skrik fra en av babyene som ble bÄret og bysset av en svett mamma med tÄrer i Þynene, litt unna, for ikke Ä forstyrre idyllen.... En lege pÄ helsestasjonen sa at barn som ble tatt med tang hadde oftere kolikk enn de som ble fÞdt uten slik hjelp. Mulig det spilte inn, det var en tÞff fÞdsel der babyen satt fast i lang tid. Ikke vet jeg... Hurra, sÄ GLAD jeg er for at den tiden er over! Da hun var 5 mnd, ga det seg. Helt plutselig, omtrent over natta. NÄ er jenta snart tre Är, og har tatt igjen de andre barna motorisk. Anonym poster: b6abdec2a5b6c89327ce1d7491c2e570
Vera Vinge Skrevet 1. februar 2013 #7 Skrevet 1. februar 2013 (endret) Det er ikke sikkert jeg hÞrer hjemme i denne trÄden, men jeg svarer likevel. Jeg vet ikke om jeg kan si at sÞnnen min hadde kolikk, hvis man definerer det som skriking flere timer hver dag i flere uker. Men hadde tydelig kolikk-lignende plager. Men jeg tenkte ikke sÄnn om det fÞr vi fikk en ny helsesÞster da han var to mnd gammel. Jeg var pÄ forhÄnd forberedt pÄ skriking, og ble egentlig lettet da vi fikk en baby som tross alt ikke holdt det gÄende med skriking flere timer hver natt, annet enn noen netter etter at jeg hadde spist feil mat, hvor han bare skrek og skrek. Men han var generelt mye urolig, mÄtte bÊres og bysses, trilles eller ammes for at han skulle vÊre fornÞyd eller sove. Var stort sett fornÞyd sÄ lenge han ble ammet, noe som gjorde at jeg ammet mer eller mindre hele kveldene og nettene i mange ukermog mye pÄ dagtid ogsÄ (mener med det at jeg fra ettermiddagen og fram til legging for kvelden hadde en halvtimes pause mellom ammingene, og var heldig om jeg fikk halvannen times sÞvn mellom ammingene om natta). Jeg tenkte da at jeg tross alt var heldig, siden jeg hadde en venninne med en eldre baby som skrek mye om nettene. Jeg var litt som en over her, at jeg var ute og trillet ofte hele dager fordi det en del dager var for slitsomt Ä vÊre hjemme. Og jeg levde pÄ en diett av absolutt ingenting, fÞltes det som, fordi det var sÄ mye mat som forverret mageproblemene. SÄ at han var plaget var jo tydelig. LÄ og vred seg mesteparten av nettene og hylte hver gang han ble lagt pÄ rygg de fÞrste ukene (bleieskift var mao et helvete). Men sÄ syns jeg liksom at jeg taklet det greit og jeg var sÄ ekstremt lykkelig oppi alt det slitsomme, sÄ jeg sÄ nok gjennom fingrene med mye av det som var problematisk. Jeg husker mannen min sa igjen og igjen at dette ikke kunne vÊre normalt, mens jeg beroliget ham med at mange babyer sliter med magen og litt skriking mÄ man regne med osv. Samtidig nevnte jeg ofte at jeg syns han var sÄ skjev i nakken og lurte pÄ om vi burde fÄ det sjekket. Men der mente bÄde mannen min og min fÞrste helsesÞster at jeg var bekymret uten grunn. Denne helsesÞsteren spurte meg forresten ogsÄ om ikke han kunne ha kolikk, da jeg fortalte om dagene og nettene vÄre, i tillegg til at han skrek seg gjennom samtlige kontroller pÄ helsestasjonen. Men jeg syns hun overreagerte, og tok det kanskje til og med litt som kritikk av den skjÞnne babyen min (ikke akkurat rasjonelt, nei). SÄ, samtidig med dette var jeg utrolig plaget med tette melkeganger, noe som rett og slett var helt forferdelig slitsomt. Fikk sÄ en ny helsesÞster fordi jeg var sÄ plaget, og hun sÄ raskt at ting ikke var som de skulle med sÞnnen min. Hun sendte oss rett til manuellterapeut, da hun sÄ at han virket sÄ skjev. I tillegg oppdaget hun at han ikke hadde vÊrt sjekket av helsestasjonens fysioterapeut, noe som hos dem var rutine hos barn fÞdt i seteleie. I tillegg ble han tatt med tang, som ogsÄ kan gi belastning pÄ nakken. Enden pÄ visa var at sÞnnen min fikk enda stÞrre mage- og sÞvnproblemer fÞrste uka etter fÞrste behandling, fÞr han over natta ble dramatisk bedre. Plutselig kunne han sove flere timer i strekk om natta, og det uten Ä bli ammet i sÞvn. HumÞret ble ogsÄ mye bedre. Og mine ammeproblemer ble borte, antakeligvis fordi jeg ikke trengte Ä amme sÄ ofte for Ä roe ned lenger, noe som gjorde at melkeproduksjonen sank, som igjen gjorde at han klarte Ä tÞmme brystet (for meg var det Ä fÄ tÞmt brystet alfa og omega for Ä unngÄ tette melkeganger). Puh, dette ble langt. NÄ sa helsesÞsteren som hjalp meg sÄ mye at ikke alle kollikkbarn skriker mye, og at jeg kanskje bare var heldig som klarte Ä roe ham med ammingen. Ikke vet jeg. Litt slitsom start uansett. Endret 1. februar 2013 av Vera Vinge
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ