Gå til innhold

Norges eller norges


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver man "...dette er Norges eneste utdanning i sitt slag..." eller med liten bokstav, altså "... dette er norges eneste utdanning i sitt slag..." ?

Anonym poster: 493b3c05b3d3c7f18a197a3b21e04249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriver man "...dette er Norges eneste utdanning i sitt slag..." eller med liten bokstav, altså "... dette er norges eneste utdanning i sitt slag..." ?

Anonym poster: 493b3c05b3d3c7f18a197a3b21e04249

Norges er en (genitivs)form av Norge, så det skal fremdeles være stor bokstav.

I sammensatte ord (norgesferie, norgesglass, norgeskart), skal det derimot være liten bokstav, på samme måte som at det også er liten bokstav i sommerferie, syltetøyglass, sjøkart ettersom det her ikke lenger regnes som egennavn.

Anonym poster: acd70e8d28dc38c9038aaf3dbdb3059b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges er en (genitivs)form av Norge, så det skal fremdeles være stor bokstav.

I sammensatte ord (norgesferie, norgesglass, norgeskart), skal det derimot være liten bokstav, på samme måte som at det også er liten bokstav i sommerferie, syltetøyglass, sjøkart ettersom det her ikke lenger regnes som egennavn.

Anonym poster: acd70e8d28dc38c9038aaf3dbdb3059b

Du har selvsagt helt rett, bortsett fra at verken sommer, syltetøy eller sjø er egennavn i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Euforia

Norges med stor forbokstav. Men "nordmann" og "norsk" er med liten forbokstav... Ser det er mange som surrer litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt helt rett, bortsett fra at verken sommer, syltetøy eller sjø er egennavn i utgangspunktet.

Og det var nettopp mitt poeng. :)

Anonym poster: acd70e8d28dc38c9038aaf3dbdb3059b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Man kan vel tenke at "Norges" er en forkortelse av "Norge sin", og i sistnevnte så vil man jo bruke stor forbokstav og derfor vil man bruke det i forkortelsen også

Om jeg ikke er helt ute på jordet nå, da får dere rette på meg :)

Endret av Funky Punk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel tenke at "Norges" er en forkortelse av "Norge sin", og i sistnevnte så vil man jo bruke stor forbokstav og derfor vil man bruke det i forkortelsen også

Om jeg ikke er helt ute på jordet nå, da får dere rette på meg :)

På én måte har du rett, for de to tilsvarer hverandre. Men det er altså ikke sånn at Norges er en forkortelse for Norge sin, for Norges er nemlig eldre enn Norge sin. For øvrig finnes det en del språkbrukere som har som et slags oppheng at garpegenitiv (Norge sin) er "feil" og at det er barnespråk, og at genitivsformen Norges bør brukes i stedet.

(Dette siste gjelder ikke for nynorsk, for der er Norges, dvs. Noregs, ikke særlig heldig. Nynorskpurister mener at man bør skrive den einaste utdanninga i Noreg, mens mer avslappede nynorskbrukere også kan skrive Noreg si einaste utdanning.)

Anonym poster: acd70e8d28dc38c9038aaf3dbdb3059b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer om garpegenitiv, her er en artikkel av språkprofessor Arne Torp: Garpegenitiv - framgangsrik vestlending med kontinentale anar. I følge artikkelen skal garpegenitiv stamme fra hanseatene og ha spredd seg videre i landet.

Da jeg var liten var det helt fremmed å si "Anne sin bil" og "Per sitt hus". Jeg husker at jeg hørte noen barn fra Oslo snakke på den måten, og syntes det var rart. Som voksen må jeg tilstå at jeg i senere tid har begynt å bruke det i noen sammenhenger. I ord som ender på s synes jeg det ser bedre ut å skrive sin enn apostrof på slutten av ordet. Det blir derfor "Anders sin katt" og ikke "Anders' katt" selv om det er sistnevnte som er mest naturlig å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...