Gjest Tigress Skrevet 1. februar 2013 #21 Skrevet 1. februar 2013 I følgje artikkelen så er det jo faktisk ikkje vi som er katteeigarar som er problemet, ettersom vi trass alt passar på og matar katta vår, det er alle dei undermenneska som slepp ut dyra sine og dermed slutter å vere katteeigarar som er problemet. Kastrerer ein og merkar kattene sine gjer dei lite skade, ettersom dei ikkje treng å fange all maten sin sjølv. Eit poeng blir likevel omgått her, nemleg at katter også fanger ein del skadedyr som mus, rotter og vånd.
Nique Skrevet 1. februar 2013 #22 Skrevet 1. februar 2013 Katten vår er sterilisert og chippa, får godt med mat hjemme, men fremdeles ser hun til tider høygravid ut når hun kommer hjem. Nå jakter hun mye på mus, hun er ikke særlig til å klatre (litt tung i rumpa kan man si) men jeg ser ikke bort ifra at det går noen småfugler i løpet av vår/sommer/høst når hun reker ute. Hjemløse katter er vel egentlig et større problem vil jeg tro, da de må jakte for å overleve, hele tiden.
Gjest Badebuksa Skrevet 1. februar 2013 #23 Skrevet 1. februar 2013 Ja, jeg merket med en gang jeg chippa katten min at hun sluttet å jakte på fugler. Det var nesten som hun skjønte at hun hadde en chip i nakken liksom, og ikke trengte å jakte på fugler lenger siden hun har et hjem og siden noen finner henne hvis hun blir påkjørt, og vet hvem eieren er! Ehhhhhhhhh.... 1
Sugerøret Skrevet 1. februar 2013 #24 Skrevet 1. februar 2013 En chip er vel kun til hjelp OM din elskede katt som du har sluppet ut,har blitt påkjørt ,tatt av rev eller hund. Eller om et flott menneske skulle finne denne katten og tar den med til vetrinær.Slik at eier får beskjed om hva som har skjedd med sin elskede katt. Ang bjeller på halsbånd,ingen som har noen mening om dette?
Gjest Badebuksa Skrevet 1. februar 2013 #25 Skrevet 1. februar 2013 Ja, jeg har hatt bjelle på katten min før. Tok like mye dyr. Dessuten tror jeg hun syntes den var irriterende. Men hun tar mest mus, det er det nok av her for å si det sånn.. Har sett henne tatt fugl 1 gang.
Nique Skrevet 1. februar 2013 #26 Skrevet 1. februar 2013 Bjelle på halsbåndet, den måtte vi fjerne hos vår katt. Hun ble panisk når halsbåndet kom på. Uten gikk helt fint. Katten vår ikke glad i bjeller for å si det slik. T.o.m på leker må de fjernes før leken kan aksepteres.
Brunhilde Skrevet 1. februar 2013 #27 Skrevet 1. februar 2013 ... Ang bjeller på halsbånd,ingen som har noen mening om dette? Jeg syns det er direkte ondskapsfullt å henge bjelle på katten. Tenk så irriterende det må være med den ringlelyden i ørene hele tiden når de er i bevegelse. Dessuten ligger det i kattens instinkt å jage - kan vi ikke takle det, så får vi heller la være å skaffe oss katt. Mine to er forresten både kastrert og chippet, men fugl og mus fanger de likefullt! 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2013 #28 Skrevet 1. februar 2013 De fleste katter fanger ikke fugler uansett, men holder seg til rotter og mus. Fuglejakt er vanskelig, og bare de flinkeste kattene mestrer dette. Anonym poster: f9f6dfc973215bca990a3593ce1afeda
Brunhilde Skrevet 1. februar 2013 #29 Skrevet 1. februar 2013 De fleste katter fanger ikke fugler uansett, men holder seg til rotter og mus. Fuglejakt er vanskelig, og bare de flinkeste kattene mestrer dette. Anonym poster: f9f6dfc973215bca990a3593ce1afeda Da er min katt flink, dessverre, for den fanger fugl både titt og ofte.
Santflows Skrevet 1. februar 2013 #30 Skrevet 1. februar 2013 Ang bjeller på halsbånd,ingen som har noen mening om dette? Jeg syns det er direkte ondskapsfullt å henge bjelle på katten. Tenk så irriterende det må være med den ringlelyden i ørene hele tiden når de er i bevegelse. Enig. Kattene har jo ganske god hørsel, og bjellen sitter ganske nærme øret. Men jeg syntes halsbånd uansett er unødvendig på katter. De kan sette seg fast i alt mulig der de går og vandrer der ute, og kan få panikk og bli kvelt. Hver gang jeg møter en katt med halsbånd har jeg lyst til å ta det av, fordi jeg tenker på at en slik situasjon kan skje.
Gjest Crazycatlady Skrevet 1. februar 2013 #31 Skrevet 1. februar 2013 Vår pusegutt er ikke flink til å fange noe. Tror han har hatt med seg noe en gang. Han er ikke så spretten og er nok litt for treig. Nå har han bjelle, men han har alltid vært sånn. Syns ikke det virker som han blir plaget av det. Uansett om han har bjelle så jakter han jo. Katter slutter ikke å jakte bare fordi de har bjelle, men bjelle hjelper ikke nødvendigvis. Vet om katter som fanger like mye uansett. Om de er flinke jegere så finner de nok metoder for å få drt gjort med eller uten bjelle.
Gjest Crazycatlady Skrevet 1. februar 2013 #32 Skrevet 1. februar 2013 Enig. Kattene har jo ganske god hørsel, og bjellen sitter ganske nærme øret. Men jeg syntes halsbånd uansett er unødvendig på katter. De kan sette seg fast i alt mulig der de går og vandrer der ute, og kan få panikk og bli kvelt. Hver gang jeg møter en katt med halsbånd har jeg lyst til å ta det av, fordi jeg tenker på at en slik situasjon kan skje. Har du halsbånd med rett lås så går de opp om katten setter seg fast i noe. Vår katt har mistet noen halsbånd så de vi bruker fungerer. Dessuten foretrekker jeg å halsbånd på han. Lettere å se at han har en eier, for selv om han er chippet så er det ikke alle som tenker på det og jeg vil gjerne vite det om noe skjer med han. Men sånne andre halsbånd er jeg enig om for setter katten seg fast da så kommer den seg jo ikke løs.
Nique Skrevet 2. februar 2013 #33 Skrevet 2. februar 2013 Halsbåndet skal ha være lett å løsne, slik at katten ikke risikerer å bli sittende/hengende fast i noe. Katten vår er mer synlig med det på, samt at når hun har gått seg bort (har skjedd 2 ganger) så har vi fått telefon om hvor hun er da folk har sjekket båndet, hvor telefonnummeret mitt står. Ingen krise hvis hun mister det, siden hun er chippet, men det er lettere å sjekke ett bånd enn å ta katten med til dyrlegen.
Anciol Skrevet 2. februar 2013 #34 Skrevet 2. februar 2013 Min katt som er i fosterhjem er en røver på å ta fugler og mus selv om den får mat, er chippet , kastrert. Der vi bodde før fanget den lemen , gråtrost og mus:)
Brunhilde Skrevet 2. februar 2013 #35 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Vår pusegutt er ikke flink til å fange noe. Tror han har hatt med seg noe en gang. Han er ikke så spretten og er nok litt for treig. Nå har han bjelle, men han har alltid vært sånn. Syns ikke det virker som han blir plaget av det. Uansett om han har bjelle så jakter han jo. Katter slutter ikke å jakte bare fordi de har bjelle, men bjelle hjelper ikke nødvendigvis. Vet om katter som fanger like mye uansett. Om de er flinke jegere så finner de nok metoder for å få drt gjort med eller uten bjelle. Nei, hvordan skulle den få gitt deg beskjed om at den ble plaget? Tenk deg selv, at du skulle ha lyden av en bjelle i øret hver gang du beveger deg. Ville du ikke blitt sliten av det? Hensikten med bjellen er forøvig ikke å få katten til å slutte å jakte, men å advare bytte om at katten kommer. Med tanke på halsbånd (uten bjelle) så har jeg delte meninger. Min katt har tatovert ID i øret, håper det gjør at folk forstår at den hører til et sted hvis den skulle komme bort. Endret 2. februar 2013 av Brunhilde
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #36 Skrevet 2. februar 2013 Katter tar rotter også. Og det er veldig positivit! Anonym poster: 13681f86994ad6b112d19a401802023f
Gjest Crazycatlady Skrevet 2. februar 2013 #37 Skrevet 2. februar 2013 (endret) Nei, hvordan skulle den få gitt deg beskjed om at den ble plaget? Tenk deg selv, at du skulle ha lyden av en bjelle i øret hver gang du beveger deg. Ville du ikke blitt sliten av det? Hensikten med bjellen er forøvig ikke å få katten til å slutte å jakte, men å advare bytte om at katten kommer. Med tanke på halsbånd (uten bjelle) så har jeg delte meninger. Min katt har tatovert ID i øret, håper det gjør at folk forstår at den hører til et sted hvis den skulle komme bort. Vel, jeg har sett andre katter som tydelig blir plaget av å ha det på og vår katt reagerer ikke sånn. Jeg ser i alle fall en katt som har det bra, men kan selvsagt ikke vite. Vurderer uansett å ta den av siden han ikke akkurat er noen storjeger og sånne bjeller er ikke noe effektive uansett. Halsbåndet kommer jeg til å beholde på for det øker sjansen for at noen ser hvor han hører til også er det refleks på det. Ikke det at det sikrer han nødvendigvis, men det er noe som har gjort at jeg har sett andre katter. Edit:Nei, jeg vet at det er for å advare byttet, men utifra hva andre skrev så virket det som de mente at med bjelle så sluttet katten å jakte. Endret 2. februar 2013 av Crazycatlady
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2013 #38 Skrevet 2. februar 2013 Jeg syns det er direkte ondskapsfullt å henge bjelle på katten. Tenk så irriterende det må være med den ringlelyden i ørene hele tiden når de er i bevegelse. Dessuten ligger det i kattens instinkt å jage - kan vi ikke takle det, så får vi heller la være å skaffe oss katt. Mine to er forresten både kastrert og chippet, men fugl og mus fanger de likefullt! Irriterendes nok ja,samme for hunder som må gå i bånd. Om folk holdt katten inne,ville det ikke være et problem mener jeg. Du kan fint ha en katt inne,men det krever at eier gidder å tilrettelegge for katten.Ikke mange katteeiere gidder det i dag Anonym poster: 5dec3d942100b56c4d1d16a68baaae64
Gjest Lille-pus Skrevet 2. februar 2013 #39 Skrevet 2. februar 2013 Den som har sett en katt springe på 3 ben mens den fjerde poten forsøkte å klemme bjellen inntil kroppen så den ikke skulle lage lyd, det mennesket er rask med avbiteren og fjerner den forbaskede bjellen fra nytt halsbånd. Her klippes alle bjeller av halsbånd før båndene tas i bruk.
Brunhilde Skrevet 2. februar 2013 #40 Skrevet 2. februar 2013 Irriterendes nok ja,samme for hunder som må gå i bånd. Om folk holdt katten inne,ville det ikke være et problem mener jeg. Du kan fint ha en katt inne,men det krever at eier gidder å tilrettelegge for katten.Ikke mange katteeiere gidder det i dag Anonym poster: 5dec3d942100b56c4d1d16a68baaae64 Det kan jo ikke sammenlignes, med mindre du har bjelle i bikkja sitt halsbånd?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå