Gå til innhold

Fordømte katteiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.10892310

Skjønner dere at det egoistiske valget deres om å ha husdyr ikke bare er skadelig for barn og allergikkere rundt dere, men også for norsk natur? Kjæledyr er blitt en epedemi som er like skadelig som røykeepedemien en gang var!

Anonym poster: 18de4944cd90cbfa5f830170aa6b9166

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Spiderpig
Skrevet

Ja, hvis folk bare gidder å ta ANSVAR og KASTRERE kattene sine så hadde det ikke vært et problem. Men når Norge går i overskudd med 60.000 katter i året (som ikke har et hjem) så sier det seg selv at det blir et problem da disse må ha mat.

Det er ikke egoistisk å ha katt, men det er IDIOTISK å ikke kastrere den og la den formere seg. For å ikke snakke om hvor totalt på trynet det er med folk som "slipper fri" katten sin, kastrert eller ikke.

Enkelt og greit: Kastrer katten din! :)

• Liker 24
Skrevet

Jeg er absolutt for å kastrere/sterilisere katter som er kjæledyr. Alle mine er kastrert.

Men her jeg bor er det vannvittig mye småfugl, faktisk så mye at kommunen tillater jakt/skyting/eggknusing.

Og alle jeg kjenner i nabolaget har katter. Minst 1, de fleste har 2 eller flere.

Anonym poster: 574f5f5277ff3a41aac789bee83bae0e

Skrevet

Katta vår er kastrert, selvbestemt innekatt og lite glad i å gå ut. Likevel har hun bjelle på halsbåndet sitt når hun går ut i alle tilfeller hun skulle få det for seg å jakte på noe.

Skrevet

Min herremann er nok den mest ubrukelige "drapsmaskinen" som finnes - han hører nok en stemme om at han må ut og drepe, men jeg tror nok ikke han ødelegger for den norske naturen med de bladene og den ene sneglen han har tatt med hjem i løpet av sin karriere :)

• Liker 10
Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Dette er et menneskeskapt problem og det er vårt ansvar å ta vare på dyrene. Kastrere/sterilisere dem og ta ansvaret det er å ha et dyr. Hadde alle gjort dette så hadde ikke problemet med hjemløse dyr eksistert.

Man kan ikke skylde på et dyr som gjør det instinktet forteller dem at de skal gjøre, nemlig å overleve.

Hvorfor kan man ikke heller kjøre en steriliser/kastrer katten din kampanje og gjøre det strengere å anskaffe seg et dyr?

Men det er vel enklere å skylde på noen som ikke kan forsvare seg istedet for å belyse hvorfor det har blitt sånn. Latterlig!

Endret av Crazycatlady
  • Liker 9
Skrevet

http://nrk.no/nyhete...elag/1.10892310

Skjønner dere at det egoistiske valget deres om å ha husdyr ikke bare er skadelig for barn og allergikkere rundt dere, men også for norsk natur? Kjæledyr er blitt en epedemi som er like skadelig som røykeepedemien en gang var!

Tvert imot. Barn som har vokst opp med hund eller katt har mye lavere sjanse for å utvikle astma og allergi senere i livet.

Dessuten er husdyrhold knyttet til positive psykologiske effekter. De som har husdyr er generelt gladere og mer tilfreds enn de uten.

• Liker 5
Skrevet

Dette er et menneskeskapt problem og det er vårt ansvar å ta vare på dyrene. Kastrere/sterilisere dem og ta ansvaret det er å ha et dyr. Hadde alle gjort dette så hadde ikke problemet med hjemløse dyr eksistert.

Man kan ikke skylde på et dyr som gjør det instinktet forteller dem at de skal gjøre, nemlig å overleve.

Hvorfor kan man ikke heller kjøre en steriliser/kastrer katten din kampanje og gjøre det strengere å anskaffe seg et dyr?

Men det er vel enklere å skylde på noen som ikke kan forsvare seg istedet for å belyse hvorfor det har blitt sånn. Latterlig!

Det er da ikke et problem med hjemløse dyr? De hører hjemme i skauen. Er et mye større problem hva dyrene gjør med allergikkere. Det er kjæledyrseiere som avler dyr og hjemløse dyr. Disse dyrene er skapt for hjembruk.

Skrevet

http://nrk.no/nyhete...elag/1.10892310

Uff ja, nå dør vi snart.

• Liker 2
Skrevet

Min herremann er nok den mest ubrukelige "drapsmaskinen" som finnes - han hører nok en stemme om at han må ut og drepe, men jeg tror nok ikke han ødelegger for den norske naturen med de bladene og den ene sneglen han har tatt med hjem i løpet av sin karriere :)

Så søtt :fnise:

• Liker 2
Gjest Crazycatlady
Skrevet (endret)

Det er da ikke et problem med hjemløse dyr? De hører hjemme i skauen. Er et mye større problem hva dyrene gjør med allergikkere. Det er kjæledyrseiere som avler dyr og hjemløse dyr. Disse dyrene er skapt for hjembruk.

Du må ha sovet hvis du ikke tror at hjemløse dyr, først og fremst katter er et problem.

For det er det virkelig. Dyrebeskyttelsen og alle andre dyrevernorganisasjoner drukner i katter og andre dyr som trenger hjelp. De får ikke hjulpet alle for de har ikke nok ressurser.

Endret av Crazycatlady
  • Liker 3
Gjest Allergikeren
Skrevet

Skal vi sette allergikere i fokus, er det jammen meg mye annet vi kan kutte ut/endre også. Parfyme, f.eks. En gang hadde jeg en kunde som ble dårlig, fordi kunden foran henne i køen luktet parfyme på et par meters hold. Stakkars dama måtte bare sette fra seg varene og handle en annen gang ... Og hvorfor må man bruke hvetemel i alt og ingenting, når andre melsorter fungerer minst like bra? Ikke er det alle som er like flinke til å merke maten skikkelig heller, så det er et evig sjansespill. Og ikke skjønner jeg hva laktose har å gjøre i en krydderblanding ... Og hva med sigarettrøyking? Men 4 000 giftstoffer er kanskje ikke så ille sammenlignet med hva de hersens kattene gjør med pelsdyr-allergikere?

Skrevet

Begge kattene våre er kastrert. Likevel drar (spesielt den ene) de med seg inn mus og fugler. :fnise: De får ikke lov, den ene har skjerpa seg, men den andre gjør det uansett. Sikkert kjipt, men er ikke sånn at vi har tenkt å avlive pusene av den grunn.

• Liker 1
Skrevet

Typisk dette. Noen dyrehatende idioter må selvfølgelig gi dyrene våre skylden for alt. At naturen blir ødelagt og dyrearter utryddet er ene og alene pga mennesker! Det er vi som dreper og forurenser, ikke dyrene. Rart det ikke var så mye allergier før? Nå er jo "alle" allergiske mot et eller annet, og barn er visst født med allergi. Se heller på alle kjemikaliene vi smører på oss, all tilsetningsstoffene i maten vi spiser og all forurensning istedet for å skylde på at dyr er årsaken til all elendighet!

Ta feks den økende trafikken, all eksosen og veistøvet vi drar i oss... sikkert pga et eller annet dyr.

Anonym poster: 4d22975e923f6b716cc32c3938c85589

• Liker 6
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg er absolutt ingen grunn til å skulle forsvare mine valg overfor mennesker som kaster anklager mot andre uten å tørre stå frem selv.

• Liker 6
Gjest Badebuksa
Skrevet

Hahahahaha.. "Man kan sørge for at katta er mett".

Her er det noen som ikke kan noe om katter. Katter tar ikke byttedyr nødvendigvis fordi de er sultne, men fordi det er instinktet deres.

Hallo, katta mi er mett hele tida, har konstant tilgang på tørrfôr, til tider våtfôr, hun tar fugler og mus (aller mest mus) rett som det er.

• Liker 1
Skrevet

Mett katt betyr ikke at de skrur av jaktinnstinktet.Noe så teit hehe

Men at katten tar mange fulger er jo sant.Det burde være påbudt med halsbånd med bjelle,samt chippe og kastrere katter (som ikke skal i avl )

Skrevet

Jeg tenker kanskje problemer heller ligger i hvordan man behandler dyra fra menneskelig hold, og ikke hvordan katten dreper andre dyr og følger sine naturlige instinkter?

Katten vår er kastrert, men han drar med seg både mus, fugler og stålorm i sin jakt. Det er et naturlig instinkt som vanskelig kan endres på med mindre vi stenger katten inne. Vår katt er inne store deler av vinteren etter eget ønske (han gir klar beskjed når han vil ut), om våren/sommeren/høsten derimot er han mye ute. Han går aldri sulten, og han kan fint gå ut og fange dyr rett etter å ha spist et godt måltid. Fordi det er en del av hans instinkt. Og dette har ikke blitt redusert nevneverdig etter kastrering.

Men, jeg tror egentlig ikke det er det som er det store problemet. Det store problemet er vel alle løskattene som er et resultat av at man ikke kastrerer sine katter, som igjen da desperat prøver å overleve nettopp ved å drepe fugler og andre dyr.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Det er klart det er en overflod av katter, på grunn av dumme katteeiere som ikke ser nytten av sterilisering/kastrering (dette gjelder ikke de som driver med seriøs avl, de har etter min erfaring kontroll på sine avlsdyr). Jeg er en katteelsker, og de som lar være gjør meg sint.

Så jeg er til en viss grad enig.

Men det er også en grunn til at vi mennesker tok til oss kattene, og de er helt klart et nyttedyr også når det kommer til smådyr. I mitt gamle borettslag ble det satt opp forbud mot katter for rundt 15 år siden (ganske stort område i nærheten av skog). Etter ca 5 år hadde vel så og si alle mus i hus og leiligheter. herlig!

Anonym poster: 5f323c5d07b85188b96db18385f639dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...