Gå til innhold

Spisedager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker å gå ned i vekt, og har klart å ligge under 1600 kcal de fleste dager i det siste. Noen dager er det nede i 1200, andre er det oppe i over 1500. På min siste spisedag, som var for 2,5 uke siden fikk jeg i meg ca 4000 kcal. Kjenner jeg virkelig verker etter å ha en slik dag igjen, hvor jeg kan spise pizza og is og alt det andre jeg elsker, bare for én gang, og så gå tilbake til mitt strenge regime igjen.

Hvor skadelig er slike dager f.eks en gang hver annen uke? Hittill har jeg ikke gått ned ivekt, men jeg lurer på om dette kanskje er mer fordi jeg egnetlig burde holde meg under 1400 kcal pr dag...

Føler jeg trenger noen dager iblant hvor jeg bare slapper av, koser meg og spiser alt det jeg fantaserer om på de andre dagene, hvor jeg ofte går sulten.. :)

Anonym poster: ba6a97f09256e0ab354645a072c04f10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du går jo ikke ned i vekt om du spiser opp igjen de kaloriene som du klarer å gå ned på spisedagen din.

Anonym poster: 0c711fdc603ef86272a8928de981ad8f

• Liker 6
Skrevet

Du går jo ikke ned i vekt om du spiser opp igjen de kaloriene som du klarer å gå ned på spisedagen din.

Anonym poster: 0c711fdc603ef86272a8928de981ad8f

Om man ligger i kaloriunderskudd i to uker (noe jeg mener å ha gjort) skal det vel mye til for at man klarer å spise alt dette iløpet av én dag??

Mener du man aldri skal ha spisedager da?

• Liker 1
Skrevet

Det går vel an å ha såkalte "spisedager" uten å komme opp i 4000 kalorier? Du kan jo f.eks. prioritere, og spise noe av det du liker, eller litt, i stedenfor å gå helt bananas. :P

Anonym poster: efee2051d77c1ce83ab09213b7d6714b

• Liker 3
Skrevet

Poenget med spisedager er vel å unne seg med måte, ikke fråtse opp over det dobbelte av ditt dagsbehov i junk.

Anonym poster: dd96f6f93e6f045a254be7cd8b7165a7

• Liker 4
Skrevet

Enig med de andre. Ligg på omtrent 2000-2200 kcal på spisedagene dine og prioriter heller det du liker aller best. Og ikke så store mengder, kanskje?

Anonym poster: 00bb64f4f9cd8412ebfedc4acde59746

• Liker 1
Skrevet

Tja, om man skal leve livet uten å slappe fullstendig av og kose seg uten å måtte konstant "holde igjen", blir man vel gal? Når man først koser seg må man jo gjøre det skikkelig, hvis ikke kan man like gjerne knaske knekkebrød.

Høres usunt ut å ALLTID telle kalorier og være hysterisk...

• Liker 1
Skrevet

Nei faen heller altså, da spiser jeg heller 1100-1200 kcal pr dag i to uker, og tar én dag hver andre uke for jeg faktisk koser meg. :)

Skrevet

Årsaken til at du ikke har gått ned i vekt, er fordi du ikke forstår hva "kos" er for noe. Tror du kroppen din koser seg med all drittmaten du spiser på disse spisedagene dine?

Klarer heller ikke forstå hvordan det er mulig å spise så mye på kun en dag..

• Liker 1
Skrevet

Tja, om man skal leve livet uten å slappe fullstendig av og kose seg uten å måtte konstant "holde igjen", blir man vel gal? Når man først koser seg må man jo gjøre det skikkelig, hvis ikke kan man like gjerne knaske knekkebrød.

Jeg for min del klarer å kose meg uten å innta 4000 kalorier på en "spisedag". Jeg begynner i tillegg å bli lei av pratet om hysteri hver gang noen åpner kjeften om kalorier. For oss som vil ned i vekt, og forsøker å finne nye strategier og vaner for vår nye livsstil, så er dette ganske vanlig, faktisk.

Anonym poster: efee2051d77c1ce83ab09213b7d6714b

• Liker 3
Skrevet

Årsaken til at du ikke har gått ned i vekt, er fordi du ikke forstår hva "kos" er for noe. Tror du kroppen din koser seg med all drittmaten du spiser på disse spisedagene dine?

Klarer heller ikke forstå hvordan det er mulig å spise så mye på kun en dag..

Det er snakk om 2600 kalorier i overskudd, med over to uker mellom hver gang. I teorien burde jeg ha gått ned i vekt siden jeg ligger i underskudd alle andre dager.

Skrevet

Høres ikke særlig sunt ut å ligge på 1200 kalorier hver dag, får kroppen nok næring da?

Anonym poster: dd96f6f93e6f045a254be7cd8b7165a7

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Først: det du holder på med er ikke en spisedag. Det er en fråtsedag.

Spisedag=spise det du har mest lyst på, i fornuftige mengder

Fråtsedag=spise ALT du har lyst på, i store mengder

Da får vi ta et lite regnestykke da. La oss si at du gjennomsnittlig ligger på 1400 kcal per dag. Da går du 600 kalorier i underskudd hvis du trenger 2000 kalorier for dagen.

Sjangsen er likevel høy for at du er en av oss som "bare" trenger 1800 kalorier for dagen fordi vi sitter mye stille i kontorarbeid osv.

600 kalrorier ganger 14 dager = 8400 kalorier i underskudd totalt i løpet av toukersperioden.

Hvis du spiste 4000 kalorier på spisedagen din vil det si at du fortsatt vil gå ned i vekt, men nøyaktig halvparten så sakte, siden du da "bare" gikk 4400 kcal i underskudd den perioden.

Hvis du trenger mindre enn 2000 kcal blir vekttapet enda mindre. Håper dette ga mening?

Uansett: jeg foreslår at du slutter å fråtse. Begynn heller å spis mindre mengder av de tingene du liker :)

Endret av Kevlarsjäl
Skrevet

Det dreier da seg ikke om å kose seg? Da synes jeg du har misforstått hva kos faktisk er. :) Fråtsing er ikke kos, og et daglig inntak på 4000 kalorier er fråtsing, spørrumeg.

• Liker 1
Skrevet

Det dreier da seg ikke om å kose seg? Da synes jeg du har misforstått hva kos faktisk er. :) Fråtsing er ikke kos, og et daglig inntak på 4000 kalorier er fråtsing, spørrumeg.

Det dreier da seg ikke om å ikke kose seg, skulle det selvsagt stå. :)

Og forresten; en slik fråtsing høres usunn ut av andre årsaker enn at man faktisk får i seg enorme mengder junk, det høres ut som en begynnende spiseforstyrrelse.

• Liker 1
Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Ok, så enten 4000 kalorier daglig eller bare knekkebrød? :ler:

Endret av Elastica
Skrevet

TS, med den holdningen der kommer du ikke til å gå ned i vekt. Jeg kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver. Du aner ikke hvor mye de fråtsedagene ødelegger. Du ser på hele vektnedgangen som en diett, det kommer ikke til å funke i det lange løp. Dette er noe du bare må innse og være motivert nok til selv, men det du faktisk må gjøre er å legge om livsstilen din. Fråtse kan du gjøre en gang eller to i året, julaften og evt en annen stor begivning, men annenhver uke er helt bortkastet. Du kommer til å miste motivasjonen din når du så vidt kommer til å gå ned i vekt, muligens går du ikke ned i vekt heller. Jeg vet det er kjipt, jeg tnekte akkurat som deg for noen år siden. Men du MÅ endre tankegangen. Det er der det ligger! Spis som du gjør hver eneste dag og når lørdagen kommer kan du unne deg litt smågodt eller en sjokolade eller den middagen du elsker, av brus bør du velge lettbrus. Det er ikke så ille som det høres ut som. Når du har disse fråtsedagene så lurer du deg selv, du tror du har vært flink, eller du har vært flink, men så kommer helgen, og du ødelegger alt. Det er også et kjent fenomen at jo lavere du ligger på kcal jo mer fråtser du når det kommer til helgen. Prøv å tenk deg godt om, hvor mye ønsker du å gå ned i vekt? Jeg kan gjerne komme med tips til deg, men det er DU som må endre tankegangen og det er bare du som kan jobbe med motivasjonen, har du ikke den så går ikke vekten ned heller :)

• Liker 4
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Og forresten; en slik fråtsing høres usunn ut av andre årsaker enn at man faktisk får i seg enorme mengder junk, det høres ut som en begynnende spiseforstyrrelse.

Anonymposter: 00bb64f4f9cd8412ebfedc4acde59746

Nja, det synes jeg blir å dra det litt langt. Da må vi jo nesten si at nesten hele norge har spiseforstyrrelse fordi de tar helt av med taco-maraton+cola+smågodt+popcorn+potetgull hver fredag.

-

TS, jeg har en liten personlig historie til deg, fra mitt eget liv:

Jeg var ca 7 kilo over trivselsvekta mi. Jeg begynte å trene 1 time hver dag, og passet på at jeg gikk -500 kcal i underskudd hver eneste dag. Ca hver tredje uke hadde jeg en slik dag som du har, hvor jeg spiste ca dette: 1 pizza ristorante, ca 1 liter cola, en pose smågodt og en melkesjokolade + alle brødskivene jeg ville ha med alt mulig pålegg

Jeg gikk ned ca en halv kilo i måneden. Det var et seriøst håpløst prosjekt. Jeg holdt på slik i to-tre måneder før jeg innså at jeg bare hadde gått ned to kilo, og at den ene var vann.

Deretter gjorde jeg noe dramatisk:

Jeg slutta å holde meg på 1200 kcal samtidig som jeg slutta å ha fråtsedager, og begynte å ha spisedager. Nå koser jeg meg med valgfritt godteri for 50 kroner. En gang i måneden. Og jeg har gått ned alle kiloene mine uten problem på ca fire måneder. Jeg trener ikke mer enn to-tre ganger i uka, ca en halvtime hver gang.

Ser du hvilken dramatisk forskjell det faktisk er? For det første spiser jeg god middag hver dag, for det andre er jeg kvitt vekta uten spesielle problemer.. Jeg måtte bare kose meg mer med mindre ;)

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 4
Skrevet

:klappe: Belle! Det ligger i hodet! Og da er sulting og fråtsing dårlige ting å drive med.

Skrevet

Nja, det synes jeg blir å dra det litt langt. Da må vi jo nesten si at nesten hele norge har spiseforstyrrelse fordi de tar helt av med taco-maraton+cola+smågodt+popcorn+potetgull hver fredag.

Ja, du kan godt si det er en liten overdrivelse. :) Men som belle skriver, så dreier dette seg om en livsstilendring hvor hodet må være med i prosessen. Hvis alt dreier seg om at man skal ha fråtsedag en gang hver fjortende dag og ellers ligge i et kaloriunderskudd som er såpass stort og hvertfall ikke anbefalt, tror jeg man ikke klarer å endre noe på sikt. Og muligens vil man også få et litt merkelig forhold til mat - og hvilke behov mat faktisk skal dekke - etterhvert. Da er det bedre å opprettholde matgleden underveis i prosessen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...