Gå til innhold

Jurister - hva jobber dere med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdig utdannet jurist, og skal starte jobbsøkingsprosessen snart. I den anledning ønsker jeg å søke inspirasjon her og høre HVA andre jurister jobber med? Jobber du som jurist, advokat o.l. eller valgte du en helt annen retning?

Anonym poster: efa9c4c48f8ea08ce30c74dfdf40b6f4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er snart ferdig utdannet jurist, og skal starte jobbsøkingsprosessen snart. I den anledning ønsker jeg å søke inspirasjon her og høre HVA andre jurister jobber med? Jobber du som jurist, advokat o.l. eller valgte du en helt annen retning?

Og trives du i jobben? Har du lange arbeidsdager?

Skrevet

Dytt. :)

• Liker 1
Skrevet

Følger spent med på denne, jeg :)

Anonym poster: 2aa751ce7cce9fc1b4c691be5de1f669

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet som skattejurist i skatteetaten. Nå er jeg advokatfullmektig hos ett av de større forretningsjuridiske advokatfirmaene. Om ikke lenge skal jeg starte som dommerfullmektig.

Skattejurist-jobben var en helt ok begynnerjobb, greit å få litt erfaring i arbeidslivet før man satser skikkelig tenkte jeg. Dessuten fikk jeg også de barna vi skulle ha før jeg begynte som advokatfullmektig.

Å jobbe som advokatfullmektig anbefaler jeg virkelig. Det er krevende, utfordrende og du må være villig til å gi. Nå følte jeg tiden var inne for å ta steget videre og satse videre, og drømmen har lenge vært dommerfullmektig-erfaring.

PT er jeg ikke sikker på hvor jeg til slutt ender opp, men jeg ser det som lite sannsynlig at jeg er villig til å være partner i et større forretningsjuridisk firma om jeg skulle få muligheten. Jeg ser hvor mye tid partnerne bruker på jobb og hvor lite tid de har til familie, noe jeg overhoder ikke ønsker.

Lykke til!

Anonym poster: a0b82acd6c3bcb2f1d7e584187b1dcbd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet som skattejurist i skatteetaten. Nå er jeg advokatfullmektig hos ett av de større forretningsjuridiske advokatfirmaene. Om ikke lenge skal jeg starte som dommerfullmektig.

Skattejurist-jobben var en helt ok begynnerjobb, greit å få litt erfaring i arbeidslivet før man satser skikkelig tenkte jeg. Dessuten fikk jeg også de barna vi skulle ha før jeg begynte som advokatfullmektig.

Å jobbe som advokatfullmektig anbefaler jeg virkelig. Det er krevende, utfordrende og du må være villig til å gi. Nå følte jeg tiden var inne for å ta steget videre og satse videre, og drømmen har lenge vært dommerfullmektig-erfaring.

PT er jeg ikke sikker på hvor jeg til slutt ender opp, men jeg ser det som lite sannsynlig at jeg er villig til å være partner i et større forretningsjuridisk firma om jeg skulle få muligheten. Jeg ser hvor mye tid partnerne bruker på jobb og hvor lite tid de har til familie, noe jeg overhoder ikke ønsker.

Lykke til!

Siste svarer: Er du kvinne? Hvordan opplevde du det som å jobbe som kvinne i et forretningsadvokatfirma? Har hørt at det er en del gamle, nedlatende holdninger der, stemmer det? Og jobbet du i ett av de fire store? Hilsen ei som vurderer det samme:)

Anonym poster: dcf17f1dad524a9cf4a31abb596ac4fd

Skrevet

Takk for svar! Kan jeg spør hvor gamle barna var sånn cirka da du startet som advokatfullmektig? Jeg har selv to barn, og leker litt med tanken om å bli advokat etter hvert. Men er usikker på om det er så lett å kombinere med å være småbarnsmor?

Skrevet

Jeg er kvinne ja, og jobber fortsatt i ett av de fire store. Skal ut i permisjon nå jeg begynner som dommerfullmektig. Det fungerer helt fint for meg. Selvfølgelig noen "klyser" men de får man bare overse og håndtere så godt som mulig :) Sett bort fra partnerne, er det flest kvinner i det firmaet jeg jobber i, så det å være kvinne er overhodet ikke problematisk.

Jeg har to tette barn, bare 15 mnd i mellom de. Eldste var 18 mnd og yngste var 3 mnd da jeg begynte. Det ble tatt hensyn til med tanke på arbeidsmengde at jeg hadde en baby hjemme som jeg måtte hjem til. Også mulighet for hjemmekontor, slik at en kan jobbe kveldstid. Kan selvfølgelig være problemtisk med småbarn hvis man skal forberede seg til rettssak og gå i retten. Men jeg har en mann som tar seg mye av barn og hjemmet. Han henter de hver dag og er forberedt på å ta de når jeg må i retten eller ut å reise. Det viktigste for at det skal fungere godt med barn og karriere, er at man har en mann som er villig til å ta i ett tak når det gjelder hjem og barn.

Skrevet

Jeg er kvinne ja, og jobber fortsatt i ett av de fire store. Skal ut i permisjon nå jeg begynner som dommerfullmektig. Det fungerer helt fint for meg. Selvfølgelig noen "klyser" men de får man bare overse og håndtere så godt som mulig :) Sett bort fra partnerne, er det flest kvinner i det firmaet jeg jobber i, så det å være kvinne er overhodet ikke problematisk.

Jeg har to tette barn, bare 15 mnd i mellom de. Eldste var 18 mnd og yngste var 3 mnd da jeg begynte. Det ble tatt hensyn til med tanke på arbeidsmengde at jeg hadde en baby hjemme som jeg måtte hjem til. Også mulighet for hjemmekontor, slik at en kan jobbe kveldstid. Kan selvfølgelig være problemtisk med småbarn hvis man skal forberede seg til rettssak og gå i retten. Men jeg har en mann som tar seg mye av barn og hjemmet. Han henter de hver dag og er forberedt på å ta de når jeg må i retten eller ut å reise. Det viktigste for at det skal fungere godt med barn og karriere, er at man har en mann som er villig til å ta i ett tak når det gjelder hjem og barn.

Mitt problem er vel at jeg har en mann som også er advokat (jepp, han er det), han jobber i et mellomstort firma, og har store planer om å gå over i ett av de store revisjonshusene, så får ikke mye hjelp på hjemmefronten. Har mannen din også en hektisk jobb, eller har han en jobb som krever mindre av ham? Ser for meg at det kan bli et problem hvis vi begge er karrieremennesker, og skal ha barn. Tusen takk for svar, forresten. Jeg ble litt skremt etter at jeg snakka med en partner i Thomessen som hadde et skikkelig dårlig kvinnesyn og framsto som den klysa, godt å høre at ikke alle er sånn. Samboeren min har vel prøvd å overbevise meg om det, men;)

Skrevet

Min mann er håndverker og har en jobb hvor han stort sett selv styrer dagene. Han jobber vel omtrent 6 - 7 timers dager hver dag. Hvis han ikke hadde hatt så fleksibel jobb hadde det ikke fungert.

Jeg oppfatter det ikke slik at menn jeg jobber sammen med har dårlig kvinnesyn. Men nå jobber jeg i en avdeling hvor vi alle sammen går meget godt sammen og jobber godt i lag. Ingen sure miner, og jeg har aldri opplevd "suring" fordi jeg har kunnet levert til den fristen som er ønskelig. For min del har jeg nærmest blitt jaget hjem fra kontoret om ettermiddagen/kvelden.

Skrevet

Min mann er håndverker og har en jobb hvor han stort sett selv styrer dagene. Han jobber vel omtrent 6 - 7 timers dager hver dag. Hvis han ikke hadde hatt så fleksibel jobb hadde det ikke fungert.

Jeg oppfatter det ikke slik at menn jeg jobber sammen med har dårlig kvinnesyn. Men nå jobber jeg i en avdeling hvor vi alle sammen går meget godt sammen og jobber godt i lag. Ingen sure miner, og jeg har aldri opplevd "suring" fordi jeg har kunnet levert til den fristen som er ønskelig. For min del har jeg nærmest blitt jaget hjem fra kontoret om ettermiddagen/kvelden.

Tusen takk for at du deler dine erfaringer, har savnet et fora der man som jusstudent kan snakke med andre jurister. Jusstudent.com består omtrent utelukkende av studenter, og jeg har vel ikke fått inntrykk av at man kan spørre så mye når man er hos advokatfirmaer på foredrag etc. heller. Har sett meg ut Wiersholm og Wikborg Rein som spesielt interessante. Eneste "problem" er at man nå ikke har x antall forsøk på å ta omigjen eksamener, og jeg har en C fra 2. avdeling som jeg ikke kan gjøre noe med, men håper ikke at det utelukker meg. Har jobbet i Juss-Buss, samt at jeg har hatt et par traineestillinger.

Skrevet

Jeg er saksbehandler i en kommune. Tjener 525.000, jobber fra 8-16 og har det veldig fint. Ikke så staselig og fjongt - men har det fleksibelt og får mye skryt faglig sett siden få kan den jussen jeg jobber med.

Anonym poster: 2208df2b72c790ff5c35c7689ecb06d8

• Liker 3
Skrevet

En C vil overhode ikke utelukke deg fra å få jobb som advokatfullmektig hos de større forretningsjuridiske advokatkontorene! Da forutsetter jeg at de øvrige karakterene er A'er og/eller B'er

Skrevet

En C vil overhode ikke utelukke deg fra å få jobb som advokatfullmektig hos de større forretningsjuridiske advokatkontorene! Da forutsetter jeg at de øvrige karakterene er A'er og/eller B'er

De øvrige er A og B, ja, men flere B enn A. Så bra å høre at det ikke utelukker meg! Du kjenner sikkert til det fra studiet, men det går så mange rykter om at man ikke kan ha en eneste C...

Skrevet

Jeg er saksbehandler i en kommune. Tjener 525.000, jobber fra 8-16 og har det veldig fint. Ikke så staselig og fjongt - men har det fleksibelt og får mye skryt faglig sett siden få kan den jussen jeg jobber med.

Anonym poster: 2208df2b72c790ff5c35c7689ecb06d8

Har du tittelen jurist i stillingen? Er dere flere jurister i fellesskap, slik man kan rådføre seg med hverandre? Og har du jobbet andre steder?

Skrevet

Dere som er jurister - kan jeg spørre om noe?

Hvilken retning tar man om man ønsker å jobbe med jussen som rådgivning, på et kontor? Der man aldri trenger å tenke på å tilbringe en dag i rettssalen, eller noe lignenende? Jeg er en sånn rolig, sjenert person som ønsker å sitte med nesa begravd i ting på et kontor, og kan gjerne få kunder inn til meg.

Er jussen noe for meg?

Anonym poster: 34d26f9642841ab3a38c299c8bd7a278

Skrevet

Dere som er jurister - kan jeg spørre om noe?

Hvilken retning tar man om man ønsker å jobbe med jussen som rådgivning, på et kontor? Der man aldri trenger å tenke på å tilbringe en dag i rettssalen, eller noe lignenende? Jeg er en sånn rolig, sjenert person som ønsker å sitte med nesa begravd i ting på et kontor, og kan gjerne få kunder inn til meg.

Er jussen noe for meg?

Anonym poster: 34d26f9642841ab3a38c299c8bd7a278

Om du har interesse for lover og regler kan jussen absolutt være noe for deg. Ikke alle blir advokater. :)

Skrevet

Jeg har jobbet innen flere forvaltningsorganer og er nå advokat, uteksaminert for ca 15 år siden. Har ingen barn og jobber nok ganske mye. Selv er jeg overrasket over statusen advokattittelen gir, for min erfaring er at svært mange av de mest spennende og faglig utfordrende jobbene finnes i forvaltningen. Når det gjelder advokatyrket med større mengde prosedyre så er det mye show-off. Min opplevelse er at arbeidspresset til dels er større innen forvaltningen, men det varierer nok veldig. Bare kommenterer det fordi det finnes så mange offentlige jusstillinger som er kjempespennende og krevende, uten at disse gis den oppmerksomhet de fortjener.

Å bli jurist gir en rekke valgmuligheter i forhold til jobb, om en vil jobbe selvstendig, i team, ledelse og om en vil ha bredde av fag eller være superspesialist. Det rommer så mye, at de fleste kan finne noe de er tilfreds med. Hovedandelen hverken er eller blir advokater. At en skal ha noe spesiell interesse i lover og regler er jeg svært uenig i. Det er ikke min interesse ihvertfall. Det hjelper stort å være selvstendig, takle å lese store mengder dokumenter og ikke ha motvilje mot å uttrykke seg skriftlig og muntlig. En må også i stor grad ha samarbeidsevner og omgås folk, for kommunikasjonsevner er kjempeviktig. Det aller viktigste er nok likevel å ha viljestyrke og drivkraft til å gidde studiet (puh - jeg hatet det!), og ikke være for emosjonelt styrt nå det gjelder å fatte beslutninger.

Anonym poster: 9e856a069d2314db9cf5112e4c9951fb

• Liker 2
Gjest LanaLane
Skrevet (endret)

Både broren og faren min er advokater, førstnevnte jobber med shipping og petroleumsrett, samt fast eiendomsrett, mens pappa jobber i et anerkjent firma innen forretningsjuss. Det samme gjør min samboer, som jeg tror vil sikte seg inn på dommerfullmektig stilling etter hvert.

Broren min jobbet i et halvt år som jurist i plan-og bygningsetaten, visstnok dritkjedelig jobb, men god erfaring, siden det er få som kan og har jobbet med dette.

Har ei venninne som jobber som jurist i Lovavdelingen, og har vel inntrykk av at jobben hennes er minst like interessant som å jobbe i advokatfirma. Har også hørt at mange stillinger i det offentlige kan være interessante. Så enig med siste AB i at man bør tenke lengre enn bare advokatstillinger, og ikke utelukkende prestisje.

(For å ha presisert det er jeg verken jurist eller advokat, men håper at det er greit jeg svarte likevel.) Damn, nå svarte jeg med bruker, og jeg som skulle trykke på AB. Jaja, så mye for anonymiteten...

Endret av LanaLane
  • Liker 1
Skrevet

Oiii interessant. Jeg studerer også juss, og skal snart begynne å søke jobb. Dere som har svart (kommer til å svare) hvordan er karaktersnittet der dere jobber?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...