Frk. Lykkelig Skrevet 17. mars 2004 #1 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg trenger noen tips! Jeg er så heldig og lykkelig nå. Min prins har gått på kne og fridd! På ekte tradisjonelt vis fridde han med rød rose og en stooor diamantring, sukk.... Dette var for en uke siden. Dagen etter bestemte vi dato (25.06.04), bestilte kirke, lokaler, catering og jeg kjøpte kjole. Bryllupsfesten skal foregå utenbys, dvs i min hjemby. Dette tilsvarer en del tilreisende gjester. Vi ønsker selvsagt å invitere flest mulig til å feire denne dagen sammen med oss, så gjestelisten er laaaang! Rundt 75-80 stk vil jeg anslå den til. Som alle bryllup så blir jo dette en stor utgift, og vi har ingen oppsparte midler. Festen skal være i et lokale som driver med selskaper og catering. Planen er å ha 3 retters middag med apertiff, drikke til maten og kaffe aveq. Deretter kjøper gjestene selv det de måtte ønske i baren. Dette har jeg fått ulike tilbakemeldinger på, deriblant min mor mener det blir dumt. Et alternativ er å gi to bonger til hver gjest for bruk i baren, så får de kjøpe selv det de måtte ønske. Kostandene med 3 retters middag, apertiff, drikke under middagen og kaffe aveq vil bli ca 650,- pr. pers. Skal vi ha fri bar i tillegg må vi belage oss på i overkant av 1000-lappen pr. gjest. Med rundt 80 gjester snakker vi om en differanse på rundt 30.000,- med eller uten fri bar. Er det noen som har noen gode råd? Vi vil så gjerne at gjestene skal være fornøyde, men føler det blir en for stor utgift å ha fri bar hele kvelden.... Frk. Lykkelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 17. mars 2004 #2 Del Skrevet 17. mars 2004 vi hadde bonger og fikk ingen negativ kommentar på det. Jeg synes bonger er helt greit. Alle vet jo at det er snakk om mye penger når man gifter seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lullu Skrevet 17. mars 2004 #3 Del Skrevet 17. mars 2004 Hei! Jeg hadde heller ikke blitt skuffa om jeg ble bedt i bryllup der bonger ble utdelt. Alle har jo ikke råd til å spandere på absolutt alle. Husk da at gjestene får beskjed om dette, slik at de ikke kommer på festen uten et rødt øre Personlig var ikke dette aktuellt for oss, men jeg respekterer fullt og helt andre som gjør det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 17. mars 2004 #4 Del Skrevet 17. mars 2004 Vi skal gjøre det du tenkte først - la gjestene kjøpe varer selv i baren etter middagen. Har ikke fått negative reaksjoner på det (bortsett fra noen her inne, men det bryr jeg meg ikke om). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 17. mars 2004 #5 Del Skrevet 17. mars 2004 Bonger kontra ikke bonger pleier å bli en heftig diskusjon på denne siden... Jeg tilhører de som mener at man så absolutt ikke bør invitere flere enn man har råd til å betale for og synes bonger og/eller at gjestene må betale for drikke i et bryllup er fryktelig smålig. Hadde vi ikke hatt råd til å betale alt for alle vi ønsker å invitere ville jeg ha ventet med å gifte meg eller invitert færre, evt. funnet et billigere sted å ha festen. Bryllup er en dyr affære for gjestene så vel som for brudeparet, og jeg har som gjest i bryllup blitt litt irritert når det ikke bare er forventet at jeg reiser langveisfra, betaler overnatting, drosje til og fra festlokalet og kjøpe gave men i tillegg må betale drikke på festen selv. Dette er nok ikke noe som kommer brudeparet for øret, men i vennegjengene mine har det flere ganger vært litt "sure miner" i etterkant av bryllup når folk har måttet betale drikke selv. Særlig når festen har vært avholdt på hotell hvor en drink gjerne koster opp i mot eller til og med over 100-lappen (sikkert nettopp derfor brudeparet ikke har hatt råd til fri bar...). Jeg blir veldig glad om folk tar seg tid og råd til å reise (i mange tilfeller) lange veier for å dele bryllupsdagen med oss. De er våre gjester på denne dagen, og jeg har ikke sansen for at gjester må betale for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Lykkelig Skrevet 17. mars 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 17. mars 2004 Bonger kontra ikke bonger pleier å bli en heftig diskusjon på denne siden... Jeg tilhører de som mener at man så absolutt ikke bør invitere flere enn man har råd til å betale for og synes bonger og/eller at gjestene må betale for drikke i et bryllup er fryktelig smålig. Hadde vi ikke hatt råd til å betale alt for alle vi ønsker å invitere ville jeg ha ventet med å gifte meg eller invitert færre, evt. funnet et billigere sted å ha festen. Bryllup er en dyr affære for gjestene så vel som for brudeparet, og jeg har som gjest i bryllup blitt litt irritert når det ikke bare er forventet at jeg reiser langveisfra, betaler overnatting, drosje til og fra festlokalet og kjøpe gave men i tillegg må betale drikke på festen selv. Dette er nok ikke noe som kommer brudeparet for øret, men i vennegjengene mine har det flere ganger vært litt "sure miner" i etterkant av bryllup når folk har måttet betale drikke selv. Særlig når festen har vært avholdt på hotell hvor en drink gjerne koster opp i mot eller til og med over 100-lappen (sikkert nettopp derfor brudeparet ikke har hatt råd til fri bar...). Jeg blir veldig glad om folk tar seg tid og råd til å reise (i mange tilfeller) lange veier for å dele bryllupsdagen med oss. De er våre gjester på denne dagen, og jeg har ikke sansen for at gjester må betale for seg. Jeg ser peonget ditt, og har tenkt samme tanken. Planen var å gifte seg neste år, og på den måten ha mulighet å spare opp penger. Men så har jeg en pappa som er alvorlig syk, og sjansen for at han lever neste år er små. Derfor tok vi en avgjørelse om å holde bryllupet allerede i Juni. Siden vi begge bor 170 mil unna byen bryllupet skal avholdes, er det vanskelig å gjøre alle forberedelser ang mat, lokaler etc. Da ble eneste valget å bruke lokaler som arrangerer bryllup og ordner alt for deg. Argumenter jeg har fått angående å la gjestene betale drikker utover kvelden selv har vært at det spiller liten rolle for de å bruke 2-3 hundrelapper ekstra på drikke når de alt har tatt reisen oppover, kontra en ekstra utgift på 30.000 for oss. Men øsnket mitt er selvsagt å kunne betale hele "gildet", men å spare godt over 100.000 på 3 måneder er ikke lett..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. mars 2004 #7 Del Skrevet 17. mars 2004 Har vært i bryllup der man betalte drinker selv. Så lenge man har med seg penger er det helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golosa Skrevet 17. mars 2004 #8 Del Skrevet 17. mars 2004 Jeg ser ikke helt problemet med at gjestene maa betale drinkene selv. Det er da tross alt ikke fyllefest man inviterer til. Hva er greia med at det er smaalig og ikke ha aapen bar? Har man ikke raad saa har man ikke raad.. Jeg var i fire brylluper i fjor sommer, i et av dem var det ikke aapen bar, men stemningen var vel saa bra og absolutt ingen sure miner.. Det er vel heller de som blir sure for aa betale et par drinker jeg vil kalle smaalige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. mars 2004 #9 Del Skrevet 17. mars 2004 Noen velger eks å ikke ha alkohol i det hele tatt pga ikke råd. Synes da ikke det er smålig, så hvorfor skulle det være det å tilby en bar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. mars 2004 #10 Del Skrevet 17. mars 2004 Først og fremst velkommen Frk. Lykkelig. Jeg synes også at bonger er helt greit i et bryllup... *Saeria tusler stille og rolig tilbake til skyttergraven* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 17. mars 2004 #11 Del Skrevet 17. mars 2004 Vi skal ha en eller to bonger - fri bar kommer ikke paa tale. Men gejstene faar jo aperitiff, masse vin under en fireretters middag, fruktpunsj med champagne, kaffe, kake og avec, saa jeg tviler paa at noen av gjestene vil synes vi er smaalige som ikke har fri bar. Alkohol i Norge er raadyrt, og det vet alle de engelske gjestene...Dessuten tror jeg det blir en mer kontrollert fest naar ikke alkoholen flyter - selv om de fleste selvsagt styrer seg! Saa ikke ha daarlig samvittighet, Frk Lykkelig! Gjestene setter sikkert pris paa aa faa komme i bryllup, de faerreste kommer for aa benytte fri bar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 17. mars 2004 #12 Del Skrevet 17. mars 2004 Vi skal ha bonger til våre gjester. De får all drikke til maten og kaffe avec og velkomstdrink i tillegg. Det de skal ha utover det betaler de selv. Synes ikke det er smålig, og det er nok ingen som reagerer negativt på at dere har bonger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #13 Del Skrevet 17. mars 2004 Hei Frk Lykkelig. Du har sikkert skjønt at dette er et tema som har engasjert og skapt ilter stemning her inne flere ganger. Men hvert brudepar kan gjøre akkurat som de vil både når det gjelder dette og mange andre ting. Selv skal vi la gjestene betale for drikken etter maten. Jeg regner med at gjestene våre kommer til å være fornøyde likevel. Vi er ikke med i noen konkurranse om å ha det flotteste mest ekslusive bryllupet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Lykkelig Skrevet 17. mars 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 17. mars 2004 Hei Frk Lykkelig. Du har sikkert skjønt at dette er et tema som har engasjert og skapt ilter stemning her inne flere ganger. Men hvert brudepar kan gjøre akkurat som de vil både når det gjelder dette og mange andre ting. Selv skal vi la gjestene betale for drikken etter maten. Jeg regner med at gjestene våre kommer til å være fornøyde likevel. Vi er ikke med i noen konkurranse om å ha det flotteste mest ekslusive bryllupet. Ser ut som flertallet synes det er greit å ikke kjøre fri bar, men la gjestene betale drikke etter maten selv. For meg er det viktigere at flest mulig av våre venner kan få være med på feiringen, og da blir nødvendigvis gjestelisten lang. Har sett på ulike bryllupsinvitasjoner på en annen webside, og en del inviterer noen gjester først til kaffen. Det synes jeg blir dumt i vårt tilfelle og ønsker at alle våre gjester skal få være med på hele festen. Han som skal arrangere festen for oss har arrangert 50 bryllup, og kun i 2 tilfeller har det vært fri bar. Han råder oss på det sterkeste til å la gjestene betale drikke etter middagen selv, og sier veldig få reagerer på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2004 #15 Del Skrevet 17. mars 2004 Det blir sikkert kjempebra. Forresten er jeg veldig imponert over at du har klart å fått gjort så mye allerede; kjole, lokaler, kirke etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 17. mars 2004 #16 Del Skrevet 17. mars 2004 Gjør som dere vil i eget bryllup, hva folk syns rundt om er egentlig helt uvesentlig. Etter noe fartstid her inne tror jeg at jeg kan si med litt tyngde at akkurat i bomg-saken er KG delt på midten, og konkluderer derfor med at alt er helt ok!! Men skal du la gjestene betale selv, bør du sørge for at de vet at de må ha med seg penger, ellers kan noen kanskje bli sittende uten noenting..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
verene Skrevet 17. mars 2004 #17 Del Skrevet 17. mars 2004 Vi skal også ha det sånn at gjestene betaler for alkoholen selv, etter middag og kaffe avec. Ikke fordi vi ikke har råd (foreldrene våre betaler selskapet), men fordi vi vil ikke at bryllupet skal få preg av fyllefest. Drinkene vil også være relativt greie der vi holder selskapet, godt under "by-pris". Jeg kan ikke begripe at noen skulle ha sure miner i forhold til det. Det er ikke vanlig å reagere sånn i mine kretser ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå