Gå til innhold

Ris på rumpa? fikk du det som barn selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet rising på rumpa med håndflata eller belte er veldig tabu i disse moderne tidene, men før var dette helt normalt.

Som liten fikk jeg selv ris på rumpa med belte, ja det var skammelig og ubegagelig, men jeg har vært ett veldig behagelig barn på mange måter også som voksen. jeg vil ikke kalle det vold, det var ikke fart på beltet når det slo meg på stumpen, men det var mer pinligheten som svei.

Jeg vil ikke rise mine barn, jeg vet det er veldig bannlyst nå...

Hva mener dere om dette? fikk dere ris som barn?

Anonym poster: 4f462765cf88cced5c6d5bc8713d1ae5

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg fikk aldri selv og kommer heller aldri til å bruke fysisk avstraffelse på mine barn.

Skrevet

Jeg fikk ofte juling som barn.

Aldri i verden om jeg ville gjort det på mine barn. Ser jeg andre gjør det på sine barn, så nøler jeg ikke med å gripe inn.

Anonym poster: a37c5a16403d6ff252b6b7f26638b3ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk aldri.

... Og den som våger seg på å slå et av mine barn, den skal jeg ha en lang prat med for å si det sånn.

Her bruker vi tid på å lære barn at de ikke skal slå de andre i bhg eller småsøsken osv, men så er det greit at foreldre gjør det?

Den dagen jeg ikke klarer å kommunisere med ord med mitt eget barn er jeg langt, langt utenfor der jeg vil være som mor.

• Liker 6
Skrevet

Jeg fikk smekk på fingrene i opplæringsfasen som liten, og knips på kinnet om jeg var ordentlig ufin. Var vel mellom 2-5års alder, tenker jeg. Av moren min.

Ser ikke tilbake på det som noe negativt. Men stefaren min derimot, som gjerne reiv tak i meg om han var sint, og ofte sto med hånda klar til å slå...den sleit jeg mer med.

Skrevet

Ja, jeg fikk det. Med hånda, ris, belter og alt som kunne brukes og gjorde vondt. Har aldri brukt slike metoder selv som voksen. Helt feil å oppdra unger med vold.

Anonym poster: 8a26c3309c96a3c334cf431831f89691

Skrevet

Fikk aldri ris eller ørefiker eller dask, men fikk en del skjenneprekener og rom-arrest!

Skrevet (endret)

Yep. Ville ikke rørt et barn selv.

Endret av Katniss
Skrevet

Nei fikk det aldri. Kommer aldri til å gjøre det selv heller.

Skrevet

Jeg vet rising på rumpa med håndflata eller belte er veldig tabu i disse moderne tidene, men før var dette helt normalt.

Som liten fikk jeg selv ris på rumpa med belte, ja det var skammelig og ubegagelig, men jeg har vært ett veldig behagelig barn på mange måter også som voksen. jeg vil ikke kalle det vold, det var ikke fart på beltet når det slo meg på stumpen, men det var mer pinligheten som svei.

Jeg vil ikke rise mine barn, jeg vet det er veldig bannlyst nå...

Hva mener dere om dette? fikk dere ris som barn?

Anonym poster: 4f462765cf88cced5c6d5bc8713d1ae5

Jeg fikk det ikke fordi jeg oppførte meg bra, men mine søsken gjorde det. Personlig syntes jeg det er galt å skremme barna dine til å oppføre seg som du vil, ved å slå dem.

Anonym poster: 67ae445f0dfb7e0f7ed72bf475a3efec

Skrevet

Hadde en kompis som ble slått med belte for hver minste lille ting. Da han ble for stor til å legges over fanget ble han stilt i soveromsdøra og piska over ryggen til faren var fornøyd. Han har lange, hvite arr over hele ryggen den dag i dag. Det hele endte med at han nesten slo faren ihjel. Moralen? Ikke slå barna dine.

Anonym poster: a7f91b8ec88e4c46692a621a67d94d9f

• Liker 6
Skrevet

ja, og jeg mener at det ikke var god nok grunn, bare stresset foreldre.

Hadde aldri gjort det selv

Anonym poster: 9e6ae5497e6fe9839e45886d4f59c73d

Skrevet (endret)

Ja.... Jeg fortjente det, og hadde veldig godt av det de få gangen det skjedde.

Jeg er både takknemlig og glad for at faren min gjorde det.

Endret av Beeblebrox
Skrevet (endret)

Jeg fikk aldri ris, men jeg fikk trussel om det mange ganger når jeg var umulig. En gang jeg hadde sparket en sko gjennom kjøkkenglasset, fikk jeg beskjed om å gå ut og finne en bjørkkvist selv som jeg skulle bli rist med. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om, men faren min bare hengte den på veggen til skrekk og advarsel. Tror jeg ble litt snillere etter det ;)

Jeg har aldri gitt mine unger ris og kommer heller aldri til å gjøre det!

Endret av Helen
  • Liker 3
Gjest Sunheart
Skrevet

Ja fikk ofte juling om jeg gjorde noe jeg ikke skulle gjøre. Det bare gjorde at jeg mistet respekt for faren min og var redd han kun av frykt.

Gjest Toppris
Skrevet

Jeg fikk ris på rumpa hvis jeg var frekk i munn, eller hadde gjort noe ufint. Syns det var helt forferdelig. Ville aldri gjort det med mine barn.

Skrevet

Det hele endte med at han nesten slo faren ihjel. Moralen? Ikke slå barna dine.

Anonym poster: a7f91b8ec88e4c46692a621a67d94d9f

Bra for han! Jeg er ikke noe tilhenger av vold, men jeg har absolutt ingen sympati med faren. Ikke i det hele tatt!

Anonym poster: 2ecc6fab5e37e0ee052914f70615d7d2

• Liker 2
Skrevet

Både jeg og brødrene mine fikk ris på rompa med flat hånd, og dask på hånda hvis det vi hadde gjort ikke var nok til å kvalifisere til ris. Vet at min mor også klappet til meg i ansiktet en gang da jeg var veldig liten, men denne episoden kan jeg ikke huske selv.

Mine foreldre var begge vant med ris som avstraffelse hjemmefra, og brukte dette som avstraffelse på oss før de fikk vett nok til å skjønne at dette ikke var en god måte å oppdra unger på. De har beklagd seg i ettertid, og ingen av oss ungene har fått varige mén.

Jeg husker vi gråt og tryglet pappa eller mamma om å gi oss dask på hånda i stedet for ris, for ris var både vondt og ydmykende. Når vi skulle rises, måtte vi inn på soverommet for tur, mens de andre sto utafor døra og ventet på sin tur, skrekkslagne. Å måtte høre på dask og gråt gjennom døra står ikke igjen som et spesielt godt minne.

Jeg har ennå ikke barn, men jeg kan aldri i livet se for meg at jeg vil ta i bruk fysisk avstraffelse som en del av barneoppdragelsen. Vi var drittunger uten like når vi var små, søsknene mine og jeg, men det er neimen meg ingen unger som fortjener å bli lagt hånd på!

Anonym poster: fe26dbf53a16ef1e23fb5dfa521a6b65

Skrevet

Ingen har lagt en hånd på meg, men ble ofte truet med juling. Jeg ville aldri med vilje påført mitt barn så mye smerte både fysisk og psykisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...