Gå til innhold

Å "snu" døgnrytmen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skrev egentlig en lang avhandlig om situasjonen og sykdomen min her nå.. men fant ut at det egentlig ikke er så viktig, men uansett kort fortalt.

Jeg er kronisk syk, trenger ekstremt mye søvn, og det tar meg flere timer hver morgen før jeg fungerer.

Så nå prøver jeg å få til en snuoperasjon. Istedenfor å legge meg kl 22 og komme meg opp kl 10, vil jeg nå legge meg kl 20 så jeg kan komme meg opp kl 08. Da får jeg plutselig mye mer utav dagen.

Men tingen er at selv om jeg sovner kl 20, så er det alikevel HELT umulig å komme seg opp før kl 10.

Er det fordi kroppen er vant til å stå opp kl 10 eller? Trodde at 2 timer tidligere til sengs ville resultere i å våkne 2 timer tidligere også ?

Trenger kroppen lengre tid på å komme inn i det nye mønstert kanskje ? Hvor lang tid da ?

Noen som har fått dette til og har noen tips å komme med ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme. Holder meg noen ganger våken mer enn 24 timer slik at jeg blir skikkelig trøtt og våkner utrolig nok rundt 9 om morgenen.

Anonym poster: 4f65205a6ffe882c32e84e185aaddde0

Skrevet

Det var en helt ekstrem mengde søvn du trengte. Dette bør du snakke med lege om. Bruker du lang tid på å sovne? Drikker du kaffe/cola/brus rett før du skal sove?

En uke med det nye søvnmønsteret bør holde for å kjøre seg inn. Hvorfor klarer du ikke å stå opp før 10? Er du ikke våken før det eller ligger du å slumrer til da?

Skrevet

Hvis du har smarttelefon kan du jo prøve en slik soveapp som skal vekke deg til best mulig tidspunkt. Sleep cycle.

Anonym poster: bda3b454c124c3ff40dfa0c21b173a15

Skrevet

Det var en helt ekstrem mengde søvn du trengte. Dette bør du snakke med lege om. Bruker du lang tid på å sovne? Drikker du kaffe/cola/brus rett før du skal sove?

En uke med det nye søvnmønsteret bør holde for å kjøre seg inn. Hvorfor klarer du ikke å stå opp før 10? Er du ikke våken før det eller ligger du å slumrer til da?

Som sagt har jeg en kronisk sykdom, derav søvnbehovet :) Bruker stortsett innsovningspiller for å i det hele tatt få sove, uten sovner jeg ikke i det hele tatt pga muskelsmerter. (blir ikke trøtt av disse dagen etter) Ingen kaffe, te eller brus på kveldstid nei.

Klarer ikke å stå opp fordi jeg rett og slett er DAUTRØTT, og kroppen fysisk ikke fungerer. Er ikke våken før. Setter jeg på alarm før 10 så klarer jeg såvidt å slå den av.

Skrevet

Hvis du har smarttelefon kan du jo prøve en slik soveapp som skal vekke deg til best mulig tidspunkt. Sleep cycle.

Anonym poster: bda3b454c124c3ff40dfa0c21b173a15

Den bruker jeg jevnlig :) i dag vekket den meg 5min før seineste tidpunkt for vekking, og grafen viser at jeg var i dyp søvn da.

Skrevet

Når du går på medisiner så må du ta denne samtalen med legen. Jeg vil gjette på at du sover dårlig pga. smerter og at medisinen gjør at du sover lenge. Tviler på at vi her inne kan gi deg noe råd i ditt tilfelle så sant det ikke er noen med samme problem som deg.

Håper alt løser seg og at du blir bedre.

Skrevet

Når jeg først sovner, noe jeg gjør fort med innsovningspiller, så sover jeg godt.. men trenger mye søvn pga sykdomen min ja, det gjelder både med og uten innsovningspiller, så akkurat det trenger vi ikke henge oss opp i.

Spørsmålet var mer om kroppen trenger lang tid på å komme seg inn i det nye mønsteret med å våkne tidligere, men med samme antall timer søvn ?

Skrevet

Jeg er uenig i påstanden din om at du sover godt når du kan sove i 12 timer og fortsatt være dautrøtt når du våkner. At du sovner fort og sover igjennom hele natten er ikke det samme som å sove godt. Derfor bør du ta kontakt med lege.

Når det gjelder endring av rutiner har jeg erfart at det ikke behøver å ta mer enn en uke for en frisk person. Men du med din sykdom og medikamentbruk blir det vanskelig å svare på.

Skrevet (endret)

Jeg er uenig i påstanden din om at du sover godt når du kan sove i 12 timer og fortsatt være dautrøtt når du våkner. At du sovner fort og sover igjennom hele natten er ikke det samme som å sove godt.

Hmm.. kanskje det.. jeg sover i alle fall dypt, uten å våkne opp.

Tar opp dette med søvn titt og ofte hos legen.. så langt (etter å ha prøvd halve apoteket) har vi funnet noe som hjelper meg med innsovningen uten å påvirke meg dagen derpå. Så jeg så på det problemet som løst.

Nå må jeg bare prøve å få flyttet "natten" noen timer.. så jeg får litt mer utav dagene.

Endret av Miss Lucky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...