Gå til innhold

Hva bør en klassisk garderobe inneholde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

JA,hva mener du at en klassisk garderobe (klær/sko) bør inneholde?

Anonym poster: 8c94407d93727c06b8b33cd226184e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mari kontrari

Vet ikke helt om jeg treffer det du tenker på som klassisk, men jeg har de siste årene hatt mitt eget lille prosjekt om å kunne kjøpe noen få, "perfekte" plagg fremfor mange billige moteplagg, og har i hvertfall kommet frem til noen ting som jeg syns er helt essensielt. Fargemessig kan det være du vil ta inn en annen farge som kler deg og din personlighet, men mine favorittbasisplagg som jeg har eller er på jakt etter er:

- sort, smal jeans

- rett raw denim jeans

- sort dressbukse/penbukse

- en knippe basis t-skjorter som sitter fint (jeg er glad i american apparel sine her)

- en "herreskjorte" (kanskje bluse om du ikke er så glad i herresnitt som meg)

- en hvit bluse i fin kvalitet (jeg sparte i nesten et halvår til silke - kjøpte ikke et hårstrikk før jeg hadde råd...)

- ensfargede gensere i merinoull eller lignende, i farger du vet du kler og bruker mye (jeg foretrekker rund hals her, men se hva du kler)

- ullcardigan og "sommer"cardigan i nøytrale farger (jeg er glad i grått), samt en mer fargerik til å pynte opp

- knelangt skjørt i et snitt som kler deg, i f.eks. grått, sort, marine

- Den perfekte Sorte Kjolen - redder alle anledninger - jeg har en i ull til vinter og en mer hverdagslig i bomull jeg bruker mye om sommeren

- Sorte sko som duger til vinterhalvåret, jeg er glad i mine ankelboots med snøring

- sorte pensko med litt hæl

- sko som ikke er sorte, jeg elsker mine brune "herresko", men det avhenger litt av stilen din

- en pen, klassisk ullkåpe

- en dressjakke som sitter fint

- jeg syns en stripete genser er et must til sommeren som aldri går helt av moten

(- også har jeg faktisk lave converse fast i skoskapet, selv om det sikkert er utdatert OG jeg er for gammel)

- et utvalg belter, sjal og neglelakk i noen favorittfarger som kan piffe opp ethvert basisantrekk, og selvsagt noen favoritter som er "deg", i tillegg til basisplaggene.

...også har jeg sikkert utelatt en hel haug ting, men dette er plaggene jeg bruker aller mest, og ikke går lei av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

- Svarte, enkle skinny jeans i godt materiale. Det kan pyntes opp og ned som du vil det selv.

- Den lille sorte kjolen.

- Et par pumps i en nøytral farge (enten svart eller noe annet kledelig).

- En fin kåpe, enten trench eller i en annen utforming.

- Skinnjakke.

- Basic topper i forskjellige farger og materialer.

- Cardiganer

- Bluser

- Fine skjerf :rodmer:

- Strikkegenser til kaldere dager.

- Noen partyplagg, enten topper eller kjoler.

- Et chunky statement smykke som kan gjøre mer ut av et antrekk.

- Et fint belte, mange fine skinnbelter til greie priser å finne!

- Også en passe stor bag du kan slenge med på deg og ha med overalt.

Om det er dyrt eller billig du vil kjøpe bestemmer du selv, men om du er ferdig utvokst kan det lønne seg å bruke penger på klassiske plagg som alltid forblir i garderoben. Man kan selvsagt kjøpe nytt hver sesong, men det er etter min mening mye morsommere (og praktisk) å ha et plagg i flere år som du vet du har liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar! Nå skal det shoppes og organiseres i gardisen. :-)

Anonym poster: 9ea99477e857661476550f036388f995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor leggings, jeans-jakke, vidt belte, signetring og polo-skjorte er tatt med på den listen :klo: Og er ikke den "skinnvesken" i Canvas-materiale? Godt eksempel på at slike "må ha"-lister bare gjelder for en selv.

Det er litt vanskelig å gi råd om plagg som bør være i en klassisk garderobe. Jeg ville f.eks. aldri brukt mer enn maks to hundrelapper på en t-skjorte, da jeg ikke synes at det er et pent plagg og bare bruker de jeg har under ting. Alt avhenger av kroppstypen din, hva du kler og ikke minst smaken :) Jeg legger med noen linker, da det ikke alltid er lett å vite hvordan ting ser ut, utifra beskrivelse. Dessuten kan du jo sikkert hente inspirasjon om ikke annet :)

Men her er min liste (ikke at jeg har alle plaggene, her er det også ting som står på min ønskeliste):

Klær:

-Korte chino-shorts (disseer veldig pene)

-Oxford-skjorter (link)

-Cardigans (link)

-Ullkåpe

-Chinos

-Jeans

-A-lined skjørt i lårlengde

-Pencil skjørt i ull og lettere stoffer til sommeren

-Bluser

-Blazer i navy eller beige

-Voksjakke til regnværsdager

-Gensere i kabelstrikk

-Kjoler i alle fasonger og varianter

-bouclet jakke

Sko

-Støvler til regnfulle dager (dissefra Hunter er veldig fine, Le Chameau er veldig gode på foten)

-Et par pene sandaler (link)

-Seilersko (sebago, Sperry-Top siders og Timberland har noen fine)

-Loafers

-Sorte mandelformede sko uten altfor høy hel (dvs. sko som rett og slett har en mandelformet tupp)

-Ballerinasko (finnes over alt)

-Høye støvletter i brunt skinn

-Chelsea Boots i brunt skinn

Tilbehør

-Skjerf til kalde vinterdager i enten merino/kasjmir-ull o.l. (beige, sort, grått osv. er greie basisfarger)

-Noen penere "silke"skjerf

-Perler (både i form av øredobber, armbånd og kjede, jeg elsker perler!)

-Et par gode skinnhansker

-En hverdagsveske som kan romme det meste og dermed også fungerer til trening, reise etc. (longchamp Le pliage er jo grei)

-Hverdagsveske i brunt skinn

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker igrunn listene "Dette MÅ man ha i garderoben sin"

Du kommer aldri til å se meg i skinnjakke, partykjoler eller store skjorter. Derimot er det greit å ha en svart kjole, spesielt om du ikke liker å pynte deg. Fine jeans. En cardigan. Penbukser. En jakke/kåpe. Et eller annet skjerf man liker. Enkle topper, gjerne i ulike farger om man bruker det. Veske. Solbriller. Høyhalset genser. Pensko. Svarte strømpebukser. Hansker. Hverdagssko, det være seg alt fra sneakers til ballerinasko. Man bør følge stilen sin, det er meget, meget viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Dette klarer ikke jeg meg uten:

- Dressjakker med godt snitt. Har både svart, hvit og rød, men så er jeg litt i overkant glad i dressjakker.

- Ullkåpe.

- Trenchcoat.

- Skinnjakke.

- Smale jeans i ulike svart/blånyanser (jeg har mest mørkeblå).

- Dressbukse til fint

- Skjerf i ulike farger og tykkelser. Bruker det alltid sammen med enkle basic-gensere.

- Enkle basicgensere. Enten ensfargede eller stripete.

- Bluser med godt snitt.

- En enkel svart kjole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...