Gå til innhold

Jobbe 5,5 t, har man krav på pause?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer på om jeg har krav på pause når man blir satt opp på 5,5 t vakter

Anonym poster: ab2ce03c86092101dd240a408b96a95c

Anonym poster: ab2ce03c86092101dd240a408b96a95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra arbeidsmiljøloven

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Så nei, men du kan få det allikevel om arbeidsgiver godtar det, hvis ikke så har du dessverre ingen krav på det.

Anonym poster: 29586d763b4b57caead44d7806239503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra arbeidsmiljøloven

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Så nei, men du kan få det allikevel om arbeidsgiver godtar det, hvis ikke så har du dessverre ingen krav på det.

Anonym poster: 29586d763b4b57caead44d7806239503

Vet ikke hva som skjedde med skrifta, det så ikke sånn ut før jeg postet...men men :)

Anonym poster: 29586d763b4b57caead44d7806239503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Nei, det har du ikke, men om arbeidsgiveren er grei, kan det hende du kan få et kvarter. Det har jeg gjort med medarbeidere som jobber korte vakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Du har krav på 5.min pause per 1.time om jeg ikke tar feil.

Det der tror jeg er en almenn misforståelse. Finner du det i arbeidsmiljøloven?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg jobbet 5,5 timers vakter på matbutikk, fikk jeg 15 min pause. Vet ikke om man har krav på det.

Anonym poster: 8215a26482fba82753a370b50c6bae33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber jeg 5,5 time på min arbeidsplass (matbutikk) får vi alltid 15 min pause. Om det er rett eller ikke vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ofte 5,5 timers eller 6.5 timers vakter, og da er jeg alene på jobb. Vi har dermed ikke anledning til å ta pause og skal derfor få lønn for alle timene.

Jeg har innimellom mulighet til å sette meg i 15 minutter på bakrommet før kollegaen min går, men det er kun hvis jeg jobber 6 timer eller mer. De 15 minuttene trekkes fra lønna mi.

Det er sikkert ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass med tanke på muligheter til å ta pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på den ene jobben min jobber jeg som regel ca 6 timer og der får jeg betalt pause. altså kan jeg ta 5 minutter når jeg har behov for det og spise uten å bli trukket for det. dette er i helsevesenet. på den andre jobben min tror jeg at jeg bare får 10 min hvis jeg jobber 5,5 timer, men er usikker. jobber som regel 8 timer og da har jeg spisepause på 30 minutter og 10 minutter utenom det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 10-9. Pauser

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Dersom du jobber akkurat 5,5 timer, overstrider det jo ikke 5,5 timer og du har ikke krav på pause. Dersom du jobber 5 timer og 40 minutter f.eks. har du krav på pause.

Anonym poster: 553fd5a6e256b1867f4a0d1773393826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har du ikke krav på 5 min pause hver time, men du har krav på 5 min varierende arbeid pr time. Det betyr at hvis du feks jobber i klesbutikk og står bak kassen, så kan du gå og brette tskjorter for å variere.

Anonym poster: 14c20a4117b747075914fab497e6fc0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet har du ikke krav på 5 min pause hver time, men du har krav på 5 min varierende arbeid pr time. Det betyr at hvis du feks jobber i klesbutikk og står bak kassen, så kan du gå og brette tskjorter for å variere.

Anonym poster: 14c20a4117b747075914fab497e6fc0d

Nei, dette står ikke i arbeidsmiljøloven, men kan vel muligens være del av en eller annen tariffavtale for noen. Eller rett og slett en overenskomst mellom arbeidstakere.

Det med 5 minutt pause pr time ble fjernet da arbeidsmiljøloven da den ble endret for en 10 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer på om jeg har krav på pause når man blir satt opp på 5,5 t vakter

Anonym poster: ab2ce03c86092101dd240a408b96a95c

Anonym poster: ab2ce03c86092101dd240a408b96a95c

Du har krav på en kort pause, men du har ikke krav på matpause

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke krav på pause før du jobber mer enn 5,5 timer. Men de fleste arbeidsgivere gir nok en liten pause for å få mest ut av arbeidstakeren der hvor dette er praktisk mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange jobber det ikke er mulig å gi arbeidstaker pause. F.eks i sesongarbeid. Vær forsiktig med å ta det opp med arbeidsgiver, for de er garantert klar over det og har piggene ute dersom du spør. I verste fall blir du hengt ut som "den stakkaren som ikke klarer å jobbe 6 timer i strekk som alle andre"

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjelder dette også stående arbejde?

Ja.

Dersom jeg jobber vakter på under 5,5 timer får jeg alltid 10 minutters pause. Denne må jeg stemple for, så blir trekt. Sjefen min fremstiller disse 10 minuttene som noe jeg har krav på, men det er ikke noe jeg er nødt til å ta i travle perioder. Om det følger av en eller annen avtale, praksis eller bare for å være grei aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...