Gå til innhold

Vil opp i vekt, men har ekstremt dårlig matlyst. :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å legge på meg av flere grunner. Vil både se sunnere ut og bli sunnere generelt. Jeg ser nå litt for tynn ut etter min smak.

Men problemet er at jeg omtrent aldri er fristet på mat.

Noen ganger kan jeg være veldig motivert, kikke på sunne oppskrifter, bli kjempefristet og dermed kjøpe alle ingrediensene og lage maten. Men så spiser jeg en liten porsjon av det, og så har jeg plutselig litt avsky for maten etterpå. F.eks lagde jeg kyllingwok i går etter å ha vært veldig fristet på det, men nå kan jeg ikke tenke meg å spise restene av det. Blir kvalm av tanken.

Jeg kjøpte dyr gresk yoghurt også etter å ha lest mye bra, og puttet oppi nøtter og rosiner. Det smakte vondt etter omtrent tredje skjea. Men det tror jeg bare at jeg ikke likte rett og slett.

Kanskje jeg bare er kjempekresen? Jeg blir i hvert fall veldig fort lei av en type mat.

Noen ideer? Diskuterte litt med psykologen min om dette, men hun mente bare man måtte tvinge det i seg, og øke på over tid. Men det klarer jeg absolutt ikke. Jeg vil ikke at måltider skal bli enda mer ubehagelige enn de allerede er. Jeg spiser bare for å spise liksom, og alt for sjeldent. Nyter nesten ingenting bortsett fra godteri. :vetikke:

Anonym poster: e8d005e913cab02252025bf6a9d34612

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er positivt her er jo at du prøver! Du får jo i deg litt og det er bra det, men du må likevel prøve å øke inntaket ditt sakte men sikkert. Gresk yoghurt med bare nøtter og rosiner smaker dritt, det er jeg helt enig i. Ha litt syltetøy, litt honning eller agavesirup på. Da smaker det sååå mye bedre. Hva med smoothie? Hvis du har i litt havregryn, gresk yoghurt og bittelitt eplejuice har du en god frokost. Hva med supper? Når jeg har trøbbel med mat, syns jeg det er mye lettere å drikke maten enn å tygge den. Tomatsuppe, blomkålsuppe, spinatsuppe, grønnsakssuppe, fiskesuppe, kjøttsuppe ... bare google litt, så finner du sikkert noe som frister! Ikke kjøp Toroposer, du bør absolutt lage det selv. Det smaker mye bedre og det er mye mer næring i det.

Istedet for godteri, kan du jo kutte opp frukt og dyppe i mørk sjokolade. Vaniljekesam med frukt og litt nøtter? Du kan jo også lage deg juice av både frukt og grønnsaker. Det er kjempe godt! Jeg vet hvordan det er å ha trøbbel med mat. Det er ikke enkelt, men man må jo bare begynne et sted. Hvis ikke blir det bare verre. Lag omelett og ha grønnsaker ved siden av. Havregrøt er jo utrolig godt hvis man tilsetter de riktige tingene. Havregrøt kokt på melk/vann med banan og litt syltetøy, havregrøt med nøttesmør og eplebiter, havregrøt med sharonfrukt og kanel, havregrøt med mango, bringebær, blåbær og nøtter. Mulighetene er uendelige!

Anonym poster: 2819b88ed8b8423f9ab0bf86642885ca

• Liker 1
Skrevet

Spis mat som er energitett. For eksempel havregryn med h-melk, bruk mye olje i maten, spis nøtter som mellommåltid, spis fete oster, salami og majones på skiven, ta på fet saus til middagen og spis mer av pasta/ris enn grønnsaker. osv.

Anonym poster: 1d377c3e6841987c5bbc49c62b3014cf

• Liker 1
Gjest Oblivion
Skrevet

Om du ikke har matlyst så kan du gjøre det til en ren rutine i starten. Sette opp et skjema for fire-fem måltider i løpet av en dag, for en uke av gangen. Sett deg ned å planlegg hva du skal spise, hva du skal drikke. Skriv til og med hva du skal bruke av pålegg på brødskiva.

Smaksløkene og luktesansen våre må jo tilfredsstilles for å bli "finere" -ikke så rart at dine er litt på "bærtur" om du har slitt litt med den mentale helsa i det siste. Det er mange ting man mister lysten på når man er i sin egen boble, og i ditt tilfelle så har du jo fått et av de virkelig kjipe, energikilden din for å kunne leve.

Men jo, så kjedelig som det enn høres ut så hjelper det for en del mennesker å sette ting i system. En plan trenger ikke å frata deg kreativiteten, den henter heller kanskje frem en lyst -etterhvert. Maten i første omgang trenger hverken å være store porsjoner eller spesielt kreativt laget, men prøv å lag maten selv fra bunnen av så mye som mulig. Det samme gjelder det du drikker også, naturlige ting som juice som ikke er fra konsentrat, og drikk masse vann. Og all den dritten som vi får i oss, gjennom alt i fra godteri og brus til ferdigmat og halvfabrikata, ødelegger også smaksløkene våre.

Det kan være smart å spise etter faste tidspunkt på dagen også. Det er mange som lever etter en matplan -de aller fleste for å sikre seg at de får i seg nok og riktig næring fordi de lever en liv som gjør at maten ikke får nok, eller riktig fokus -eller der det er en plan satt opp for å få kroppen til å yte sitt beste i perioder. Å bruke samme metode for å øke vekt, og kanskje som hjelp til å komme seg ut av en depresjon, har jeg full tro på.

*Vær tro mot planen

*Finn en fast dag i uka som du planlegger neste uke på, helga er greit, da rekker du å handle litt til mandag også om du må.

*Drikk masse, hvert måltid og mellom måltidene -vann i massevis, helst to-tre liter om dagen. Du må på do hele tiden de første ukene, men så går det seg til.

*Ikke spis i mellom måltidene, kanskje ikke noen fare for deg, men rutinen gjør at du øker forbrenningen, som igjen sørger for at du kjenner sult bedre og dermed ønsker å spise.

*Lag mat hjemme, og fokuser mer på å faktisk få I deg mat til de faste tidene i starten, enn å legge opp til fantastiske middager hjemme. De stundene kommer av seg selv. :)

Etterhvert så lover jeg deg at du kommer til å begynne å tenke på mat, på hva du skal ha på brødskiva, på hva du vil ha til middag, kanskje begynne å se i kokebøker, lete etter oppskrifter på nett. Og sannsynligvis så vil mengden av veske og mat øke naturlig -du må bare tvinge hjernen din til å huske at mat eksisterer først, du må lage middag hver dag, og lage hvert måltid til deg selv. Tenke ut hva du skal lage, hvilket pålegg, hvor lang tid det tar, bestemme om du helst vil ha parika eller druer. Så begynner du å huske gode matminner, eller se mat i butikker og tenke -ah, DET er det lenge siden jeg har smakt!

Å bare snu vaner er ikke alltid så enkelt, men om du nikka litt til det jeg skreiv nå så kanskje dette funker for deg? Jeg har brukt skjemaer innimellom i alle år, både for trening og for å gå ned i vekt. Nå har jeg også hatt en periode der jeg ikke har noe godt forhold til mat, det går alt i fra helt fantastisk hjemmelaget, til brød med hvitost, til å stikke innom noe nattåpent når man er ute på den tiden av døgnet. Så jeg har satt meg ned nå -begynner med en plan igjen fram til sommeren. Ikke for å gå ned i vekt denne gangen, jeg er tynn nok, men for å få tilbake lysten på å spise god mat og få litt energi igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...