Gå til innhold

Er kresen og blir fort kvalm av mat.

Anbefalte innlegg

Gjest Pølsebua
Skrevet

Jeg vil gjerne legge på meg da jeg personlig synes jeg er litt for tynn.

Problemet er bare det at jeg er veldig kresen. Jeg er omtrent aldri fristet på noe, og når jeg spiser noe jeg i utgangspunktet ikke er så fristet på så sitter jeg liksom bare der og tygger og svelger unna. Jeg må liksom bare tvinge meg selv til å ta flere biter. Matlysten min er fryktelig dårlig, og jeg blir omtrent kvalm etter at jeg har tatt bare et par munnfuller av maten.

Noen ganger kan jeg være veldig sulten og fristet på noe, men da skjer allikevel det samme som over. Jeg får nesten litt avsky for maten etter kun et par munnfuller.

Men godteri derimot er en helt annen historie. Det har jeg alltid lyst på, med mindre jeg har spist så mye av det at jeg er blitt kvalm. Jeg er klar over at det mest sannsynlig ødelegger det lille jeg har av appetitt, men selv uten godteri en dag så opplever jeg "symptomene" nevnt tidligere når det gjelder mat.

Uansett om det er fysiske eller psykiske årsaker så er det fryktelig kjedelig, og det gjør det vanskelig for meg å gå opp i vekt som ønskelig.

Jeg vil nok bestille time hos ernæringsfysiolog så fort jeg har råd til det. Men i mellomtiden lurer jeg på om noen her har opplevd noe lignende, og/eller om dere har noen råd eller forslag til hva det kan være? Jeg har lest såvidt om selektiv spiseforstyrrelse, og lurer kanskje på om det kan stemme på meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsker du salt mat, pommes frites og bacon?

Skrevet

Elsker du salt mat, pommes frites og bacon?

Nysgjerrig på dette? Er litt sånn kresen selv, og "må ha" salt mat.

• Liker 2
Skrevet

Nysgjerrig på dette? Er litt sånn kresen selv, og "må ha" salt mat.

De har gjort en test på mennesker med selektiv spiseforstyrrelse og fellesnevneren for disse var at de elsket disse matvarene, men taklet ikke frukt og grønnsaker. De reagerer også mer på utseende og lukt, fremfor smak.

• Liker 2
Skrevet

De har gjort en test på mennesker med selektiv spiseforstyrrelse og fellesnevneren for disse var at de elsket disse matvarene, men taklet ikke frukt og grønnsaker. De reagerer også mer på utseende og lukt, fremfor smak.

Shit, har du noe navn på dette, eller eventuelt en link?

Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg var rundt 5 år eller noe lignende. Det eneste jeg spiser er:

Pizza Margeritha

Pommes Frites

Potetgull

Brød (kun smør av pålegg)

Pannekaker

Grøt

Dette er altså det ENESTE jeg kan spise (sett bort fra snop og kaker) uten å spy. Salt mat er egentlig det eneste som kan gi meg skikkelig matlyst.

Før jeg ble veggis spiste jeg bacon og Grandiosa hver dag...

Anonym poster: 60ebee32eb57dec5f9a158e3df36bc39

Skrevet

Wups, mente ikke å bli borti AB-knappen :P

Jeg subricriber, jeg! :) Nysgjerrig på hva folk skriver

Skrevet

Her vil jeg følge med. Flaut å si, men er sånn selv. Har fått nok kommentarer i familieselskap og det som er, så er sjeldent jeg spiser med andre mennesker. Liker ikke at de kommenterer det. Jeg syntes jo det er helt forferdelig flaut selv...

Gjest Pølsebua
Skrevet

TS her.

Liker ikke bacon. ELSKER ikke salt mat. Liker pommes frites.

Jeg har også lest den artikkelen. Den fikk meg til å tvile, siden jeg ikke har en spesiell type mat jeg liker en gang. Jeg kan like noe en kort periode hvor jeg BARE spiser det, men så blir jeg lei det også.

Føler meg litt spesiell. :/ Teit hvis det ligger i psyken, for jeg føler jeg har prøvd en del for å lære meg å nyte mat, men det går ikke hittill ihvertfall.

Skrevet

Ah...vel da gjelder det ikke meg. Elsker salt mat men også frukt og grønt ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg var rundt 5 år eller noe lignende. Det eneste jeg spiser er:

Pizza Margeritha

Pommes Frites

Potetgull

Pannekaker

Grøt

Dette er altså det ENESTE jeg kan spise (sett bort fra snop og kaker) uten å spy. Salt mat er egentlig det eneste som kan gi meg skikkelig matlyst.

Jeg håper virkelig du tar vitamintabletter og jerntilskudd...+++

Veldig ensidig kost du har der- omtrent bare karbohydrater.

• Liker 2
Skrevet

Det er nok forskjellig grader av selektiv spisevegring. Det er en "barnesykdom" som de fleste vokser av seg, men i noen tilfeller så henger det igjen i voksen alder. Om en er undervektig pga. dette så burde en faktisk oppsøke hjelp.

• Liker 1
Skrevet

jeg er litt som deg ts, men det går veldig i perioder for min del (heldigvis).

Nå er jeg i en ikke-spise periode og har så vidt fått i meg mat på to uker. Det går i et rundstykke med nugatti og kanskje to biter av et eple om dagen. Jeg prøver å lage meg mat, men jeg blir så kvalm bare av tanken at jeg lar den stå til jeg til slutt må kaste den. Det eneste som går ned er sjokolade (og siden jeg spiser så lite forsvinner sjokoladen fort de få dagene jeg kjøper inn det).

Heldigvis vet jeg at en eller annen gang kommer matlysten min til å slå tilbake med et smell.. men jeg håper den kommer snart.

Håper du finner ut av det Ts.

Skrevet

Jeg håper virkelig du tar vitamintabletter og jerntilskudd...+++

Veldig ensidig kost du har der- omtrent bare karbohydrater.

Har prøvd flere ganger, men klarer ikke å "legge det til en vane".

Jeg er ganske sikker på at jeg har B12 -mangel ettersom jeg kuttet ut melk for noen år siden av mine politiske og moralske årsaker. Nå prøver jeg å hive i meg en kartong eller to i måneden for å få et kjapt B12-boost. Det er egentlig det eneste jeg føler jeg mangler, siden helsa ellers er på topp ;)

Liker ikke å fylle meg med piller!

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har B12 -mangel ettersom jeg kuttet ut melk for noen år siden av mine politiske og moralske årsaker. Nå prøver jeg å hive i meg en kartong eller to i måneden for å få et kjapt B12-boost. Det er egentlig det eneste jeg føler jeg mangler, siden helsa ellers er på topp ;)

Du må innse at dårlig og uvariert kosthold ofte gir senvirkninger. Spiser du dette til du blir 60 år skal jeg love deg at helsen ikke vil være på noe topp, unge mennesker tåler mye mer. Anbefaler deg på det sterkeste å dra til lege og ernæringsfysiolog.

Anonym poster: ef8353751d6a0bb3ff16a1674a6b08db

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du mangler mer enn bare B12.

Du spiser hverken kjøtt eller fisk, frukt eller grønnsaker.

Liker du egg? Det er næringsrikt. Havregryn likeså- du kan lage havregrøt med vann istedenfor melk, selv om sistnevnte smaker bedre.

Er det absolutt ingenting av frukt og grønt du klarer å få i deg?

Skrevet

Jeg tror du mangler mer enn bare B12.

Du spiser hverken kjøtt eller fisk, frukt eller grønnsaker.

Liker du egg? Det er næringsrikt. Havregryn likeså- du kan lage havregrøt med vann istedenfor melk, selv om sistnevnte smaker bedre.

Er det absolutt ingenting av frukt og grønt du klarer å få i deg?

Nei, jeg liker ikke egg.

Jeg jobber med havregrøten. Har kjøpt en pose, så prøver å lære meg å like det, slik at jeg får noe fiber ;)

Ikke noe grønt, men kan takle eple. Røde druer er veldig godt :)

Men jeg er ikke TS, om noen automatisk tenkte det etter jeg skrev at jeg ikke mente å være AB :P

Så svar henne også! : )

Skrevet

Hva er dine politiske og moralske årsaker til å ikke drikke melk? :klo:

Anonym poster: 5a08015408cac7ccf03d659c852888b1

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg liker ikke egg.

Jeg jobber med havregrøten. Har kjøpt en pose, så prøver å lære meg å like det, slik at jeg får noe fiber ;)

Ikke noe grønt, men kan takle eple. Røde druer er veldig godt :)

Men jeg er ikke TS, om noen automatisk tenkte det etter jeg skrev at jeg ikke mente å være AB :P

Så svar henne også! : )

Vel var egentlig litt svar til TS også, men du skrev så spesifikt hva du spiser så da var det lettere å svare :)

Dere burde begge gå til legen og få sjekket dere for mangelsykdommer, samt ta en prat om kostholdet. Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er, men som voksen skal man jo gå foran som et godt eksempel for ungene sine- spiser de voksne kun pizza så vil selvfølgelig ikke treåringen ha noe annet heller!

Godt du jobber med havregrynen- her klippet ut ifra en artikkel: Havregryn inneholder også masse fiber, litt protein og lite sukker. I tillegg er grynene rike på jern, sink, magnesium, E-vitamin, vitamin B1 (tiamin) og en rekke andre vitaminer og mineraler som har en god efffekt på kolesterolet, blodtrykket, blodsukkeret og den gastrointestinale helse.

• Liker 1
Skrevet

Pizza Margeritha

Pommes Frites

Potetgull

Pannekaker

Grøt

Du burde prøve å få i deg mer protein, sunt fett (umettet) og frukt og grønt hvis matvarene du nevner er det eneste du spiser. Føler du deg ikke veldig slapp og oppblåst av så mye raske karbohydrater (høy GI mat)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...