Gå til innhold

Tennåringer og solarium... ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på snart 15 år,mange av jentene i klassen hennes tar sol flere ganger i uka.

Jeg er litt bestemt på dette i forhold til min datter,men jeg forstår godt att det er fristende,men er det ikke sånn at det er 18 års grense for og ta sol nå? Hva vil hende om noen kommer og tar en "kontroll"? Jeg tar sol selv våren og høsten så jeg er ikke en av de som er helt mot solarium,men så lenge det er en grense på dette vill jeg ikke at min datter skal benytte seg av dette. Hva mener dere? kk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov, ergo er det ikke noe å diskutere.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lov, ergo er det ikke noe å diskutere.

Ser den ,men hva vil skje om to jenter blir "tatt" for soling alikevel ??? Hvor ulovelig er dette,er det jeg lurer p� kk

Skrevet

Du trenger ikke lure. Ulovlig er ulovlig. Ferdig arbeid.

• Liker 2
Skrevet

Ser den ,men hva vil skje om to jenter blir "tatt" for soling alikevel ??? Hvor ulovelig er dette,er det jeg lurer p� kk

Vet du hvorfor det er ulovlig? Heng deg mer oppi det du, det øker farene for hudkreft, kraftig.

Anonym poster: d131296b067f4b529d3f92bf5f54647c

• Liker 4
Gjest chariot
Skrevet

Hva JEG mener? Jeg mener du skal holde dattera di langt unna solarium. At "mange av jentene i klassen" tar sol, er et elendig argument. De er ofre for en masse-psykose utløst av rosa-bloggende jenter med mørkebrune solariumskropper. Hudkreft er IKKE kult!

• Liker 9
Skrevet

Du trenger ikke lure. Ulovlig er ulovlig. Ferdig arbeid.

Så det vil si at foreldrene til disse jentene kan få bråk med ??? ja hvem...???

Hva mener du jeg skal gjøre? jeg vet jo at jentene ligger og bruner seg. Ja da jeg vet at det med sol ikke er bra jeg :) Vi må jo kunne diskutere dette her inne. kk

Skrevet

Hva JEG mener? Jeg mener du skal holde dattera di langt unna solarium. At "mange av jentene i klassen" tar sol, er et elendig argument. De er ofre for en masse-psykose utløst av rosa-bloggende jenter med mørkebrune solariumskropper. Hudkreft er IKKE kult!

Min datter tar ikke sol.... :) kk

Skrevet

Så det vil si at foreldrene til disse jentene kan få bråk med ??? ja hvem...???

Hva mener du jeg skal gjøre? jeg vet jo at jentene ligger og bruner seg. Ja da jeg vet at det med sol ikke er bra jeg :) Vi må jo kunne diskutere dette her inne. kk

Risikerer ingenting, det er bare ulovlig for eiere å la mindreårige bruke solarium.

• Liker 3
Skrevet

Risikerer ingenting, det er bare ulovlig for eiere å la mindreårige bruke solarium.

Ok :) kk

Skrevet

Seriøst? Det er som sagt ingen ting å lure eller diskutere med dattera di om!!! Det er en grunn til at hudkreft er størst i norden!!

Jeg syns du skal "studere" litt om fakta og HVA solarium er og hva det gjør med huden, banner på at du også slutter på flekken! Vær et forbilde for datteren din og slutt med det du også. Det er INGEN grunn til å ta sol, kunn for de som har psoriasis ser jeg på som ok for å ta det, men for dem også er det mange andre muligheter!

Skrevet

Jeg sitter ikke og vurderer og la henne sole seg!!! Jeg stusser over at jentene får lov selv jeg,synes ikke noe om det i det hele tatt.

Jeg vet hvorfor man ikke skal sole seg i solarium jeg. Og jeg og min datter diskuterer ikke dette :)kk

Skrevet

Bare spør henne om hun vil se ut som en heks som 25 åring.

Anonym poster: d7521838c21db52cc87bbff545520d9e

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skriver du kk bak alt du skriver?

Skrevet

Bare spør henne om hun vil se ut som en heks som 25 åring.

Anonym poster: d7521838c21db52cc87bbff545520d9e

Er ikke snakk om at jeg vurderer og la henne sole seg,hun er heller mere overasket over at noen av jentene faktisk får lov. Mor til ene jobber på frisørsalong,der er det solarium senger,tenker litt på at kundene i salongen vil jo legge merke til at yngre jenter er brukere av sengene og det er jo litt rart at sjefen synes det er ok. men men ikke mitt bord :) kk

Skrevet

I stede for ts :) kk da vet dere det er meg :)

Skrevet

Har ei jente på snart 15 år,mange av jentene i klassen hennes tar sol flere ganger i uka.

Jeg er litt bestemt på dette i forhold til min datter,men jeg forstår godt att det er fristende,men er det ikke sånn at det er 18 års grense for og ta sol nå? Hva vil hende om noen kommer og tar en "kontroll"? Jeg tar sol selv våren og høsten så jeg er ikke en av de som er helt mot solarium,men så lenge det er en grense på dette vill jeg ikke at min datter skal benytte seg av dette. Hva mener dere? kk

Du har skjønt hvorfor det er blitt 18 årsgrense? En på 15 lar seg ikke skremme av hudkreft. Finn fakta på nett, vis henne hvor mange som får hudkreft. Så er det ikke problemer med å finne personer som beg. å sole seg tidlig, se på huden deres. Ødelagt. Naboen min, har tatt sol bare vår og høst.....hun er 45,men ser ut som 145.

Du er voksen,du sier du tar sol høst og vår...du får sikkert sol om sommeren også. Du legimiterer solarumbruk overfor henne. Hva er galt med å være litt blek på vår og høst.

Forbudet kom etter et stort hopp i hudkreft i norge.

Ikke fatter jeg at folk ligger i slike senger heller

Anonym poster: 9dc9550f489255ea34e42d1085624a9f

Skrevet

Jeg klarte meg fint uten solarium da jeg var ung. Den var noen uker før jeg skulle til syden at jeg tok med litt sol, men jeg går ikke fast. Har sikkert ikke tatt sol på snart et år. Jeg vil helst få farge fra å være ute.

Det er jo en grunn til at det er aldersgrense 18 år. Alle jentene som tok mest sol da jeg var yngre er de som ser eldst ut i dag. Vet ikke om det har noe med solarium å gjøre, men bare påpeker det...

Anonym poster: 1864d980d211551f0d42298c7bd1a729

• Liker 1
Skrevet

Ok, jeg prøver igjen, DET ER INGEN GRUNN TIL Å TA SOL, voksen eller tenåring!!! Hvisn man et blek og skal til syden, så hold deg i skyggen de 2 første dagene du er der!

Vet dere hvor utrolig mye sterkere strålene i et solarium er enn ute i den naturlige solen??? Det er over det dobbelte, og det er flere av de UVA strålene enn UVB pga det er den UVA som gir deg den raske overfladisk fargen, med det er også UVA som gjør at man huden eldres fortere enn normalt!!!

Skrevet

Personlig tror jeg ikke på at det er skadelig - SÅ lenge en tar det med måte, slik at huden ikke på noen måte blir brent. Og selvsagt ikke for ofte.

Og "nordmenn flest" tåler jo også veldig lite sol før en faktisk blir brent (varm i ansiktet i ettertid, ser ut som en rødmer f.eks er også tegn på solbrenthet, ikke kun tomatrød).

Og å bli brent gang på gang derimot, er det ikke tvil om at kan være skadelig over tid.

Ganske nylig denne regelen kom, og er personlig glad for at jeg fylte 18 før dette ble til. Synes det skal være opp til foreldrene å bestemme over sitt eget barn, og heller begrense solingen om ungdommen selv ikke klarer dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...