Gå til innhold

Die Welle, Bølgen er på netflix


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som har sansen for denne filmen? Opprinnelig er det vel en skolefilm, husker flere snakket om at de hadde sett den på skolen, det hadde ikke jeg. Før var det i allefall vanskelig å finne den på VHS eller DVD, og nedlastning hadde vi ikke tilgang til pga innskrenket internett. Jeg slo meg til ro med at jeg ikke kom til å få se filmen, men så skaffet jeg netflix og til min store overraskelse og glede, der er den!

Jeg anbefaler alle som er noe interesserte i oppbygningen rundt et autokrati og diktatur, som feks det tredje riket i nazi tyskland.

Anonym poster: 54aa3b739c315f5842ec0318fccc4434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker vi så den på skolen.

Syns du den var bra?

Anonym poster: 54aa3b739c315f5842ec0318fccc4434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke detaljene. Men jo, for å vise hvor enkelt det er å lede mennesker, så syns jeg den var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er fra 2008? Ikke rart den var vanskelig å finne på VHS da ihvertfall. :P

Ser spennende ut så skal se den nå.

Anonym poster: a4d079c49e3810e43f4dffb9a15566c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke detaljene. Men jo, for å vise hvor enkelt det er å lede mennesker, så syns jeg den var bra.

Ja, enig der, skremmende hvor lett det egentlig faktisk er.

Anonym poster: 54aa3b739c315f5842ec0318fccc4434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er fra 2008? Ikke rart den var vanskelig å finne på VHS da ihvertfall. :P

Ser spennende ut så skal se den nå.

Anonym poster: a4d079c49e3810e43f4dffb9a15566c8

Nei, tror nok det er en nyere versjon, jeg husker jeg lette etter den allerede som 14-15åring, og nå er jeg jo 25 :)

Anonym poster: 54aa3b739c315f5842ec0318fccc4434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to versjoner av filmen. Den ene er amerikansk tror jeg, og er ganske gammel. Den andre er tysk. Jeg har bare sett den gamle versjonen, men jeg syns det var interessant å se at det folk lot seg styre på den måten. Det viser jo at vi kanskje ikke er like selvstendige som vi liker å tro!

Anonym poster: 4d65a8ba956116e44e0dfc34cface263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to versjoner av filmen. Den ene er amerikansk tror jeg, og er ganske gammel. Den andre er tysk. Jeg har bare sett den gamle versjonen, men jeg syns det var interessant å se at det folk lot seg styre på den måten. Det viser jo at vi kanskje ikke er like selvstendige som vi liker å tro!

Anonym poster: 4d65a8ba956116e44e0dfc34cface263

Akkurat, det er spesielt å se hvordan man sniker inn et diktatur på den måten, og hvor lett folk faller for samhold, styrke i samhold, osv. Hvor lett man blir til en stor ustanselig masse bare ved å få med de rette personene.

Anonym poster: 54aa3b739c315f5842ec0318fccc4434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett den versjonen som er på tysk, men det er virkelig en av de mest tankevekkende filmene jeg har sett. Fantastisk måte å få frem budskapet på - grøsser fortsatt når jeg tenker på det. Den viser på en utrolig god (og skremmende) måte hvor lett det er å lede folk, hva følelsen av samhold kan gjøre med noen, og ikke minst peker den på flere grunner til hvorfor diktatorer, ideologiske bevegelser osv. får fotfeste. Det er absolutt en film som alle burde se en eller annen gang i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis folk syntes den var bra. Så burde dere sjekke ut dokumentaren om Milgram eksperimentet. Forklarer veldig mye hvordan så mange mennesker unnlot å gjøre noe med Holocaust.

http://tv.nrk.no/pro...r-underholdning

Takk for tips, sjal sjekkes ut!

TS

Anonym poster: 54aa3b739c315f5842ec0318fccc4434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk syntes den var bra. Så burde dere sjekke ut dokumentaren om Milgram eksperimentet. Forklarer veldig mye hvordan så mange mennesker unnlot å gjøre noe med Holocaust.

http://tv.nrk.no/pro...r-underholdning

Nå har jeg sett den, og jeg synes det er skremmende å se hvor lettpåvirkelige folk er, bare fordi de blir bedt om å gjøre noe og fratatt alt ansvar. Noen ganger virker det som enkelte ikke har lært den dritt av historien... TRIST!

Anonym poster: 54aa3b739c315f5842ec0318fccc4434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett den, og jeg synes det er skremmende å se hvor lettpåvirkelige folk er, bare fordi de blir bedt om å gjøre noe og fratatt alt ansvar. Noen ganger virker det som enkelte ikke har lært den dritt av historien... TRIST!

Anonym poster: 54aa3b739c315f5842ec0318fccc4434

Det er innprentet i den menneskelige psyke over mange århundre at vi skal adlyde autoriteter. Det kom jo frem i dokumentaren at det er svært vanskelig å motstå slik påvirkning fordi vi lærer det fra vi er små. Det er jo på en måte hjernevask.

Når man i tillegg forteller folk at man gjør slike ting til det felles beste, så begynner man jo å forstå hvordan så mange mennesker kunne utføre så stygge ting under andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...