AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #1 Skrevet 29. januar 2013 Starten på 2013 for meg har vært forferdelig. Startet første nyttårsdag med besøk på legevakta, hvor det ble påvist nyrebekkenbetennelse, helt uten forvarsel. Etter 1 uke på antibiotika, gledet jeg meg til å bli frisk, å gå tilbake på skolebenken med blanke ark. Nå, tre uker etter, ente jeg igjen opp hos legen, hvor jeg fikk bekreftet halsbetennelse, bihulebetennelse og begynnende ørebetennelse. Nå etter å ha gått på på antibiotika igjen-for andre gangen i år- i noen dager, begynner jeg virkelig å skjønne at jeg må gjøre tiltak. Derfor trenger jeg tips om hvordan ei lita jente på 19 år som bor langt unna sin mor, og motivasjon langt på minussiden, kan starte et sunt å bedre liv. Håper på gode råd, og andres erfaringer. Anonym poster: 4507fee4d2acb9f8cf0eecef62a8b631 Anonym poster: 1dc8b0354365daa514ab4bb16c9137f2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Spis kiwier/mandaringer/appelsiner hver eneste dag, eventuelt sørg for å drikke 2 dl appelsinjuice hver dag. Anonym poster: b4c3a0820f3099d1f04167d15c43444e
Sugerøret Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Hva med en ordentlig legesjekk.Ta blodprøver, sjekke dvitamin,jern,b12,folat osv osv Samt om du som du påstår,har dårlig imunforsvar. 1
evigsnø Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 Hva med en ordentlig legesjekk.Ta blodprøver, sjekke dvitamin,jern,b12,folat osv osv Samt om du som du påstår,har dårlig imunforsvar. Jeg har vært til legen, venter på svar. Men jeg vil jo gjerne bygge meg opp igjen, ved naturlige tiltak også :-) 1
idalida Skrevet 29. januar 2013 #6 Skrevet 29. januar 2013 Jeg har ikke imunforsvar det grann! i fjord 2011 og 2012 var jeg syk en gang i mnd minst! jeg hadde da, lungebetennelse, bronkitt, omgangsyken 2 ganger, jiikhosteog halsbetennelse flere ganger! i år 2013 har jeg bare denne mnd hatt influensa og lunhebetennelse.. har lungebetennelse nå. Jeg har prøvd det meste, vitaminer, frukt, miksturer.. har sjekket mangel på alt mulig hos lege, men ingenting.. nå skal jeg til øøre, nese, hals lege for å få fjernet mandlene, kanskje dette hjelper, men siden graviditeten må jeg vente på operasjon i 1-2 år..
lona Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Jeg kan kjenne meg igjen i hva du føler TS, det er veldig frustrerende og alltid være syk! Men du sier det er 19 år og bor langt fra mamma, da kan det kanskje stemme at du nettopp har flyttet hjemmefra og nettopp blitt student? Da har det skjedd store endringer, og selv om man syns endringene er bra, så reagerer kroppen på sin måte. Jeg tror du må se over kostholdet ditt, og som student har jeg selv hatt god erfaring med vitamintilskudd, og har ikke vært syk på en stund *bank i bordet*. Legen min sa bare "noen ganger er man mye syk i perioder" og det er fælt å høre, for man vil bare bli frisk! Men spis sunt, prøv vitamintilskudd, kle deg godt og kjenn på kroppen! Er du sliten, så ro ned 1
rockarollawoman Skrevet 29. januar 2013 #8 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Første bud er å være nøye med håndhygienen! Ikke ta deg i ansiktet (munn, nese, øyne) eller spis før du har vasket hendene. Hvis du er på farten, bruk desinfiserende middel. I perioder du er ekstra utsatt, som rett etter en infeksjon, dekk gjerne til nese og munn med skjerf når du er ute blant folk. Pass deg for smittekilder når du er hjemme, også: Luftveisinfeksjoner smitter relativt lett når man er så tett på hverandre, og selv om du er flink til å gjøre "alt" riktig, kan det bli vanskelig å holde virus og bakterier på avstand dersom de andre i husholdningen (eller andre du har nær kontakt med) ikke er flinke på samme punkter. Ellers: Sov nok, spis sunt, drikk nok vann, hold deg varm, få med deg dagslys, vær i fysisk aktivitet hver dag, stress minst mulig. Endret 29. januar 2013 av rockarollawoman
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2013 #9 Skrevet 30. januar 2013 jeg har også et veldig dårlig immunforsvar, er alltid forkjøla og får halsbetennelse med jevne mellomrom. har også slitt en del med konsentrasjon og ytelsesevne på skolen. blir fort sliten og ufokusert og blir derfor hengende etter. ofte orker jeg ikke dra på skolen engang, fordi jeg vet at jeg ikke får noe ut av det. var hos legen og tok masse prøver. fant ut at jeg hadde alvorlig jern- og folatmangel. så nå propper jeg i meg 4 tabletter hver dag og håper formen blir bedre. du har sikkert ikke det samme, men blodprøvene du har tatt vil nok forhåpentligvis gi deg svar også Anonym poster: 195f084d713809cbba857eb7eabbad07 2
evigsnø Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Jeg kan kjenne meg igjen i hva du føler TS, det er veldig frustrerende og alltid være syk! Men du sier det er 19 år og bor langt fra mamma, da kan det kanskje stemme at du nettopp har flyttet hjemmefra og nettopp blitt student? Da har det skjedd store endringer, og selv om man syns endringene er bra, så reagerer kroppen på sin måte. Jeg tror du må se over kostholdet ditt, og som student har jeg selv hatt god erfaring med vitamintilskudd, og har ikke vært syk på en stund *bank i bordet*. Legen min sa bare "noen ganger er man mye syk i perioder" og det er fælt å høre, for man vil bare bli frisk! Men spis sunt, prøv vitamintilskudd, kle deg godt og kjenn på kroppen! Er du sliten, så ro ned Dette er 3.året jeg bor hjemme fra, tror jeg har havnet i studentfella for første gang. Veeeldig mye dårlig mat, og ellers lite aktivitet grunnet mye skolearbeid. Ellers, tusen takk for mange gode råd og erfaringer
Gjest Badebuksa Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Du har en immunforsvarssykdom, mener du? Siden immunforsvaret er 0? Farlig, da kan du dø av en forkjølelse.
evigsnø Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Du har en immunforsvarssykdom, mener du? Siden immunforsvaret er 0? Farlig, da kan du dø av en forkjølelse. Nei, det mener jeg ikke :-) Bare blir syk av ingenting. Er vel mer bare en talemåte :-) 1
rockarollawoman Skrevet 30. januar 2013 #13 Skrevet 30. januar 2013 Du har en immunforsvarssykdom, mener du? Siden immunforsvaret er 0? Farlig, da kan du dø av en forkjølelse. Nei, det mener jeg ikke :-) Bare blir syk av ingenting. Er vel mer bare en talemåte :-) Immunforsvaret blir satt ut noe etter infeksjoner, og kommer seg ikke i opp normal funksjon når man får infeksjon på infeksjon, så det er ikke så søkt å ta en folkelig tilnærming og kalle det "immunforsvar = 0." Dette, selv om man har et normalt immunforsvar til vanlig - men når man da ikke kommer tilbake til "vanlig" standard, sliter man litt, naturlig nok. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå