Gå til innhold

Ved oppstart på antidep.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

så står det i pakningsvedlegget, og legen sier ofte, at man ,skal kontakte lege eller lignende hvis symptomene blir verre.

Vel, jeg hadde en veldig nedtur rundt jul der alt var veldig svart. Spurte derfor legen om det var mulig å få mer antidep. Startet opp på en ny type i tillegg til den jeg hadde fra før, for en uke siden.

Har hatt et par skikkelig tunge dager der alt har vært svart i løpet av denne uka, i tillegg til hvordan det påvirker meg hele tiden/ hver dag.

Er usikker på om det er medisinen som gjør det, eller om det er at jeg jobber med tøffe ting i terapien.

Det jeg lurer på er: Hva gjør legen hvis jeg kontakter han nå og sier at ting er verre??

Vil han kutte de ut igjen? Jeg ønsker jo ikke det, for jeg trenger de... og jeg vet jo ikke om det er medisinen som gjør det.

Er også enda mer sliten om dagen. Kroppen føles så sykt tung! Regner med at dette er en bivirkning, men de fleste bivirkninger går vel over da kroppen blir vant til medisinene?

Anonym poster: 9720d085da4e41640aeb0742156d42a3

Videoannonse
Annonse
Gjest LineaAlba
Skrevet

Det er kanskje vanskelig å skille hva som er bivirkninger og hva som er symptomer på sykdommen din, men det man er obs på med mange antidepressiva er at det hos noen få kan føre til økt selvmordsfare. Derfor skal alle pasienter som får antidepressiva følges nøye opp i tiden etter oppstart.

Med større dose, og/eller flere medisiner, øker faren for bivirkninger. Hvis du kontakter legen din kan dere finne ut hva dere tror er bivirkninger og hva som skyldes depresjon. At kroppen føles tung, at du føler deg trøtt og sliten, kan like godt være depresjon, men jeg tror det er lurt av deg å snakke med legen din om det så han kan ta en kyndig avgjørelse for den videre behandlingen din. Kanskje dette preparatet ikke passer så godt for deg, kanskje du må bytte til noe annet igjen.

Det er mulig at han vil kutte ut de nye tablettene dine, men det betyr ikke at han gir deg opp fordet! Se om dere kan finne en annen løsning sammen. Ikke vær redd, legen din vil deg ditt beste og spiller på ditt lag :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Liker ikke å ringe legen... har vært der så mye det siste året! Føler at jeg maser og syter om så mye.

Lurer på å gi det litt tid? Kanskje det roer seg etterhvert?

Skrevet

Hvis du klarer å se på forverringen som et resultat av økningen, så trenger du ikke å ringe legen nå. Blir det så ille at du ikke klarer mer så ringer du tvert.

Anonym poster: 1e5e27b2240ebd4242f522f92969043e

Skrevet (endret)

Det er bedre å spørre en gang for mye, enn en gang for lite. Legen din vil sannsynligvis prøve å finne ut sammen med deg hvordan det er best å gripe an situasjonen, hvis du spør - det er lov å være usikker, og det er lov å be om råd!

Endret av rockarollawoman
Skrevet

Takk for svar :)

Er det noen som har ringt legen med dette problemet noen gang? Hva sa/ gjorde h*n?

Skrevet

Har selv gått på antidepressiva i flere år, litt av og på etter behov. Det som er viktig å huske på er at denne typen medisin ikke virker skikkelig før etter noen uker. Så hold ut, vent og se det an litt, er det fremdeles ikke bedre da, så kontakt legen, ta en blodprøve for å se om du er på rett dose/at kroppen klarer ta imot medisinene.

Skrevet

Det er fullstendig normalt at man blir litt verre, for så å bli bedre. Om det blir altfor plagsomt, så må du til legen. Det er forøvrig svært viktig at man følges opp skikkelig når man begynner/går på antidepressiva, så om ikke legen har satt opp en oppfølgingstime til deg, så bør du i alle fall ta kontakt.

Mest sannsynlig så er dette bivirkninger som gir seg innen to-tre uker. Du får se hvordan du føler deg evt om det blir enda verre igjen... Om du merker noen som helst suicidale tanker, så be om en akuttime hos legen, evt legevakt!

Anonym poster: 346fec536797f884c8b461bf25c0f0f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...