Gjest Blue Jeans Skrevet 28. januar 2013 #1 Skrevet 28. januar 2013 Selv så tror jeg ikke det finnes noe rent "ondskap" klart det finnes onde handlinger, men ikke noe religiøst eller paranormalt. Allikevel kan det være interessant å lese om andres meninger rundt dette. Sånn at det er sagt så tror jeg heller ikke på himmelen, og er ikke veldig overtroisk. Men en liten del av meg synes det er veldig interessant å lese om det vi ikke kan se da, for å si det sånn. Og hva med helvete? Er det der "onde sjeler" ender opp? Tror dere på "bråkete poltergeist" eller rett og slett at det faktisk finnes mennesker som er onde? Synes forresten det er veldig...trist(?) hvordan gjenferd (som forsåvidt har vært mennesker) kan bli fremstilt på amerikanske "hjemsøkt programmer" skulle trodd det var satan selv som var slippet løs i huset deres. Men nå er vel disse programmene rent oppsinn, da. Nok skravling, hva mener dere om "ondskap" ?
Gjest SpaceBaby Skrevet 29. januar 2013 #2 Skrevet 29. januar 2013 Tror ikke på "himmel og helvete", ikke på poltergreists og den type ting heller. Men jo da, det er spennende med alt som er litt utenfor mainstreamen. Tror heller ikke på "godhet" og "ondskap", med mindre man forholder seg til det mennesker har definert dem som. Tror ihvertfall ikke på noen utenommenneskelig definisjon på de to. Tvert imot tror jeg at universet alltid er i perfekt balanse med seg selv, at alt er forutbestemt og at godhet og ondskap slikt sett ikke eksisterer med mindre man ignorerer det større bildet som absolutt alt er en del av. Til syvende og sist er alt i perfekt balanse, alltid. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #3 Skrevet 29. januar 2013 Kommer an på hva du mener selvsagt. Jeg tror ikke på noen onde makter i den forstand, men jeg tror det finnes mennesker som er onde. Jeg har selv sett det, mennesker som sårer andre med overlegg og som sitter og smiler fornøyd når de ser at andre blir lei seg. Spesielt hos folk med enkelte personlighetsforstyrrelser har jeg sett det. Å fryde seg når en annen sitter der med tårer i øynene, godt fornøyd med det følelsesmessige øksehogget du fikk inn er ondskap slik jeg ser det. Anonym poster: 1945653f68a039208476f8a93ed7494f
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #4 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Tror absolutt på ondskap. Ikke av den forstand at det er en "bevissthet av noe slag". Ingen mennesker er født ondskapsfulle, det henger mer på greip av hvilke omgivelser mennesket har levd rundt fra tidlig i livet, noen mennesker blir f.eks født i destruktive omgivelser og kan ta 'lære' av det og utvikle et destruktivt mønster og utføre dem. What you think, you become, right? Positiv energi/negativ energi samarbeider side om side og fyller hverandres krav. Man kan f.eks gjøre en destruktiv person "frisk" igjen ved å hjelpe personen til å få kontakt og hente frem sine gode sider igjen. En enkeltperson kan også ha god nytte av å lære fra sine negative sider for å få visdom til å leve livet i en mer positiv retning Jeg tror uansett kjærlighet kommer mer naturlig til et menneskehjerte enn ondskap gjør Endret 29. januar 2013 av crystalcharm 2
omarel Skrevet 29. januar 2013 #5 Skrevet 29. januar 2013 Tror absolutt på ondskap. Ikke av den forstand at det er en "bevissthet av noe slag". Ingen mennesker er født ondskapsfulle, det henger mer på greip av hvilke omgivelser mennesket har levd rundt fra tidlig i livet, noen mennesker blir f.eks født i destruktive omgivelser og kan ta 'lære' av det og utvikle et destruktivt mønster og utføre dem. What you think, you become, right? Positiv energi/negativ energi samarbeider side om side og fyller hverandres krav. Man kan f.eks gjøre en destruktiv person "frisk" igjen ved å hjelpe personen til å få kontakt og hente frem sine gode sider igjen. En enkeltperson kan også ha god nytte av å lære fra sine negative sider for å få visdom til å leve livet i en mer positiv retning Jeg tror uansett kjærlighet kommer mer naturlig til et menneskehjerte enn ondskap gjør Du kunne ikke sagt dette bedre:-)
Gjest Belus Skrevet 29. januar 2013 #7 Skrevet 29. januar 2013 Himmel og helvete er ein altfor svart-kvit tankegang til å vere aktuell i mine auge. Eg trur ikkje på at nokon berre er ond; ting er så mykje meir nyansert enn som så. Og når vi er inne på temaet, kva er eigentleg ondskap? Dei sju dødssyndane? I så fall, kva er det som gjer dei så onde, då? Eg trur heller på individet og illusjonar. Korleis noko er, kjem an på korleis me ser det. Det finnes nok onde handlingar, når noko gjerast kun for å smerte andre, men å føyse det under eit ord fører ikkje noko godt med seg. Det vert så trange rammer, og dei treng me ikkje fleire av. 2
Gjest Eugene Onegin Skrevet 29. januar 2013 #8 Skrevet 29. januar 2013 Jeg tror at folk burde slutte og finne på unnskydlinger når mennesker gjor onde handlinger
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #9 Skrevet 29. januar 2013 Jeg tror at folk burde slutte og finne på unnskydlinger når mennesker gjor onde handlinger Jammen du som har bilde av mr. Jesus der, var ikke det vitsen at vi må bli mer tilgivende mot hverandre? Eller?
Gjest Eugene Onegin Skrevet 29. januar 2013 #10 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Jammen du som har bilde av mr. Jesus der, var ikke det vitsen at vi må bli mer tilgivende mot hverandre? Eller? Bare fordi jeg har et bilde av Jesus eller en skuespiller som spilte Jesus i 1977 betyr ikke at jeg tror på Jesus eller er religiøs eller tror på noen religion. Jeg kan tro at Jesus var en historisk person men ikke noe mer en det. Og jo da folk kan tilgi men det forandrer ikke det faktum at jeg synes at folk burde slutte og finne på unnskydligner for mennesker som gjør onde handlinger Endret 29. januar 2013 av Eugene Onegin
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #11 Skrevet 29. januar 2013 Jeg tror at folk burde slutte og finne på unnskydlinger når mennesker gjor onde handlinger Enig.. Det er så vanskelig for oss å akseptere at det finnes onde folk. Mange tror at alle menn/kvinner utnytter,er egoistisk eller er fæle, for det går helt fint ann. Men selve ondskapen er noe skummelt. Å ha stygge tanker og handle stygt, sårende mot andre, er vanskelig å forstå. Vi har spilt lenge på snill og slem og himmel og helvete at å være slem og ondskapsfullt er det siste vi vil. Derfor er det vanskelig for mange å innse at de kreftene også bor i oss til en viss grad. Det irriterer meg at hver gang noen gjør noe ond, så er de "syke." eller "hjernevasket", fordi det rett og slett er unnskyldninger for egoistiske, onde folk Anonym poster: 53881b95b80fd3e2c7e904bd0b1d673a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #12 Skrevet 29. januar 2013 ondskap finnes. Den har til og med person-navn: Hitler og Ayn Rand er eksempler på det. Anonym poster: cb006cf9e39e6882123c0d55fdd50766
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #13 Skrevet 29. januar 2013 ondskap finnes. Den har til og med person-navn: Hitler og Ayn Rand er eksempler på det. Anonym poster: cb006cf9e39e6882123c0d55fdd50766 Ayn Rand ? Anonym poster: 2e528ca8597aacbedcb7e77ec1118172
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #14 Skrevet 29. januar 2013 Ayn Rand ? Anonym poster: 2e528ca8597aacbedcb7e77ec1118172 ja. hun var en ond heks! heldigvis har vi en velferds-stat som der alle er garantert en forsikring. Anonym poster: cb006cf9e39e6882123c0d55fdd50766
kubrak Skrevet 29. januar 2013 #15 Skrevet 29. januar 2013 Selv så tror jeg ikke det finnes noe rent "ondskap" klart det finnes onde handlinger, men ikke noe religiøst eller paranormalt. Allikevel kan det være interessant å lese om andres meninger rundt dette. Sånn at det er sagt så tror jeg heller ikke på himmelen, og er ikke veldig overtroisk. Men en liten del av meg synes det er veldig interessant å lese om det vi ikke kan se da, for å si det sånn. Og hva med helvete? Er det der "onde sjeler" ender opp? Tror dere på "bråkete poltergeist" eller rett og slett at det faktisk finnes mennesker som er onde? Synes forresten det er veldig...trist(?) hvordan gjenferd (som forsåvidt har vært mennesker) kan bli fremstilt på amerikanske "hjemsøkt programmer" skulle trodd det var satan selv som var slippet løs i huset deres. Men nå er vel disse programmene rent oppsinn, da. Nok skravling, hva mener dere om "ondskap" ? Ondskap er å ønske eller bevisst påføre andre motgang eller smerte. Man trenger ikke å se lenger enn til KG for å finne mennesker med onde hensikter, i form av hevnlyst, misunnelse, skadefryd etc... men jeg tror ikke på djevler og denslags overtroiske ting.
frøkna Skrevet 29. januar 2013 #16 Skrevet 29. januar 2013 Ja, tror det fins ondskap. Tror det henger sammen med en rekke psykiske lidelser dog. De alle fleste som utfører onde handlinger vil forsvare det med noe for å rettferdiggjøre det for seg selv men fra et annet perspektiv er jo den personen ond. For eksempel piloten som "bare" fulgte ordre da han slapp bomba over Hiroshima. De fleste vil si han er ond som ødelegger livene til så mange mennesker, og dreper så mange uskyldige. Mens andre vil si han gjorde jobben sin og måtte gjøre det for å få slutt på krigen.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2013 #17 Skrevet 29. januar 2013 Hvorvidt ondskap finnes eller ikke,kommer an på hvordan du definierer ondskap. Jeg tror ikke på fri vilje, så det følest litt feil å bruke slike ord for å beskrive mennesker og deres handlinger. Men hvis det er noe jeg vil kalle ondskap, så må det være å ha bevisste intensjoner om å påføre andre smerte utelukkende for egen vinning. Anonym poster: a77342186f41c1d43d3b91d53384af5b
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #18 Skrevet 29. januar 2013 Bare fordi jeg har et bilde av Jesus eller en skuespiller som spilte Jesus i 1977 betyr ikke at jeg tror på Jesus eller er religiøs eller tror på noen religion. Jeg kan tro at Jesus var en historisk person men ikke noe mer en det. Og jo da folk kan tilgi men det forandrer ikke det faktum at jeg synes at folk burde slutte og finne på unnskydligner for mennesker som gjør onde handlinger Oh, my bad... Dette handler jo ikke om å finne unnskyldning for mennesker som gjør onde handlinger? Folk sitter nå ikke bare "åh, nå drepte den ondskapsfulle mannen 100 uskyldige barn... nå må vi tilgi han" heller. Hva enn folk gjør mot hverandre har sine konsekvenser!
Gjest Eugene Onegin Skrevet 29. januar 2013 #19 Skrevet 29. januar 2013 Oh, my bad... Dette handler jo ikke om å finne unnskyldning for mennesker som gjør onde handlinger? Folk sitter nå ikke bare "åh, nå drepte den ondskapsfulle mannen 100 uskyldige barn... nå må vi tilgi han" heller. Hva enn folk gjør mot hverandre har sine konsekvenser! Vel om man skal tilgi en person som har drept 100 barn eller 1 barn er vel opp til vær enkel. Vist en person kan tilgi det så ser jeg ikke noe galt i det. Men jeg kan forstå at det finnes mennesker som ikke kan tilgi det
crystalcharm Skrevet 29. januar 2013 #20 Skrevet 29. januar 2013 (endret) Vel om man skal tilgi en person som har drept 100 barn eller 1 barn er vel opp til vær enkel. Vist en person kan tilgi det så ser jeg ikke noe galt i det. Men jeg kan forstå at det finnes mennesker som ikke kan tilgi det Absolutt. Håper alltid på at når noen gjør noe forferdelig mot andre, så sitter man jo innerst inne og tenker hvor "deilig" det hadde vært hvis den personen kunne lidd og pines, pga det h*n har gjort. Mest fordi ingen kan unngå dårlig "karma" uten konsekvenser! Endret 29. januar 2013 av crystalcharm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå