Gå til innhold

Konfirmasjonsdrama

Fremhevede innlegg

Skrevet

Syns mange av dere svarer TS veldig stygt her. Det er et barn på kanskje 14 år som sitter på andre enden. Barnet har i tillegg opplevd misbruk og er flyttet av barnevernet. Tenk dere litt om før dere svarer. Og når det gjelder komfirmasjon og grunnen til at TS velger dette: tror dere virkelig at TS er enestående på dette? Sikker på at en del av dere som har døpt barna deres gjorde det av feile grunner, som selve festen eller at det forventes/er en tradisjon. Eller følger dere virkelig opp alle sammen og oppdrar i den kristne tro?

TS- ta kontakt med barnevernet. Du bør ha en tilsynsperson som du kan snakke med. Er du sikker på at å bo hos faren din i det hele tatt er det beste? Som en annen sa virker de voksne rundt deg ressurssvake, og da snakker jeg ikke om økonomi. Uavhengig av dine intensjoner for komfirmasjon bør du ha krav på å feire dagen din uten din stefar tilstede. Din far kan også søke NAV å få dekt noe av utgiftene av din mor. Da tar de saken og du slipper ha noe med det å gjøre, noe du i utgangspunktet burde vært skånet fra. Siden barnevernet er i bildet er det også mulig de kan hjelpe din far.

Har du andre ressurspersoner rundt deg? Besteforeldre, tanter/onkler osv? Jeg tenker at du bør få hjelp fra noen til å få ut litt frustrasjon. Kanskje du har en helsesøster eller lærer du kan prate med? Du har blitt utsatt for noe og det blir ikke borte selv om barnevernet har flyttet deg. Om du ønsker det er det heller ikke sånn at det må holdes hemmelig. En kan tenke seg selv og må leve med noen som har gjort en noe. Jeg hadde ikke klart det, men kanskje noen av de som svarte før meg hadde syns det var et greit liv?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst TS, en klem til deg, jeg har selv måttet ta stilling til lignende problemstillinger selv, så forstår deg godt.

Helt hårreisende å se hva så mange her inne får seg til å skrive. Mener dere virkelig at TS bare får ofre seg for en dag, ikke har noen rettigheter til å bli hørt? Nei det er jo ikke så farlig å feire dagen sin med en voldsmann og være takknemlig i samme slengen? Huff, det sier vel litt mer om dere, hva kynisme angår.

Dessuten, konfimasjon er ikke lenger ensbetydende med bekreftelse av kristen tro, men snarere en hyggelig tradisjon, et fint minne, en milepæl og et symbol på at man "trer frem i de voksenes rekker", som man sier. Det er helt vilt hvor mange som gleder seg til gavene, mer enn selve selskapet. Vi har alle vært 15 år, der matrielle ting har stor betydning, ikke minst for å ikke skille seg ut.

Som personen over meg også nevner. Dersom du bestemmer deg for å ikke invitere mor og stefar, så kan dere få hjelp fra NAV for å få dekket noe. Du er 15 år, og da har man RETT til å bli hørt,(sånn i følge lovverket). Men dersom du ikke får gjennomslag, så råder jeg deg til å først snakke med barnevernet, eller som siste utvei avlyse. Håper det går din vei :)

• Liker 3
Gjest abcdefgh
Skrevet

Synes synd i deg TS. Hvis det er sånn at du må velge mellom konfirmasjon med stefar til stede , eller ikke konfirmasjon i det hele tatt , ville jeg dessverre valgt å droppet hele greia.

Skrevet

Jeg er sjokkert over at det finnes mennesker som mener at ts skal be en mann som har vært voldelig både mot henne om mora.

• Liker 7
Skrevet

Du sier at du konfirmerer deg pga gavene, ikke noe annet. Er det kirkelig eller i regi av HEF? I tillegg gruer du deg til dagen fordi du da må tilbringe tid med folk du ikke kommer overens med.

Gaver er ikke alt her i verden. Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å droppe konfirmasjonen.

Anonym poster: f9cb5a7d194691c125becd51e0cb1770

Skrevet

Her var det mange idioter ser jeg.

Ikke faen om min eks stefar hadde fått lov til å komme i min konfirmasjon etter alt han har gjort! Og dette Bør ts sin mor Være voksen nok til å forstå uansett hvor innviklet hun er i denne mannens tak.

Ts: snakk med barnevernet om dette. Det er helt bak mål det dine foreldre prøver å tvinge deg til.

• Liker 1
Skrevet

Prat med barnevernet og NAV.

Jeg mener bestemt å ha hørt at NAV kan kreve inn kostnadene for konfirmasjon fra den andre forelderen, og at det ikke er krav om at denne bes i konfirmasjonen. Har i hvert fall hørt fedre som har klaget over dette.

Ufint å presse et barn på denne måten. Stor klem, TS :hug: :hug:

Videre, det at saken er hemmelig i familien. Hvorfor er den det? Få katta ut av sekken. Fortell hvorfor ting er som de er. Så lenge det holdes hemmelig så blir det enklere for mor og stefar å "skylde" på deg og dine "nykker". La de ta ansvar for det de har stelt istand.

Og lykke til. Uansett så kan du droppe det hele om alt blir for vanskelig. Du bestemmer.

• Liker 2
Skrevet

Prat med barnevernet og NAV.

Jeg mener bestemt å ha hørt at NAV kan kreve inn kostnadene for konfirmasjon fra den andre forelderen, og at det ikke er krav om at denne bes i konfirmasjonen. Har i hvert fall hørt fedre som har klaget over dette.

Ufint å presse et barn på denne måten. Stor klem, TS :hug: :hug:

Videre, det at saken er hemmelig i familien. Hvorfor er den det? Få katta ut av sekken. Fortell hvorfor ting er som de er. Så lenge det holdes hemmelig så blir det enklere for mor og stefar å "skylde" på deg og dine "nykker". La de ta ansvar for det de har stelt istand.

Og lykke til. Uansett så kan du droppe det hele om alt blir for vanskelig. Du bestemmer.

Må si meg enig i denne..Hvis min mor hadde begynt på dette viset da vi selv hadde en sånn mann i livet vårt, så hadde jeg blitt rasende på henne dersom hun prøvde å få meg til å se ut som den kjipe. Men dette hadde heldigvis aldri falt henne inn.

Når det er sagt, så kan det være at ts sin mor er såpass hjernevakset og psykisk skadet av denne mannen at hun ikke ser dette selv. Slike saker er komplekse greier, så selv om uteforstående ofte bare rister på hodet av dama som blir i forholdet, så er det som oftest ikke så enkelt. Men moren trenger i det minste å innse at hun må skåne sine barn for dette.

Hvis ts forteller resten av familien hva som foregår, så får kanskje moren hjelp til å komme seg unna for godt.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel strengt tatt mora di som ødelegger livet ditt, mtp at hu fortsatt er sammen med en sånn mann. Hadde sagt det rett ut til den egoistiske hurpa og avlyst hele konfirmasjonen.

Skrevet (endret)

Det beste er nok å droppe hele konfirmasjonen. Det er foreldrene dine som bestemmer hvem som skal komme eller ikke.

Anonym poster: 9e94ae5f4fa0022665e99782837fa78b

Dette synes jeg blir feil. Ja, man skal invitere familie/venner som man har hatt kontakt med opp igjennom livet, men jeg kan faktisk se dilemmaet fra ts sin side. Moren sier at hun MÅ invitere stefaren sin. Dette er et menneske som har ødelagt en stor del av livet til ts og moren til ts står på stefarens side istedet for å beskytte datteren sin. Her synes jeg faktisk at konfirmanten skal ha siste ordet. Jeg hadde aldri invitert en person som hadde slått, sparket, vært voldelig o.l.mot meg. Foreldre skal beskytte barna sine, ikke sette dem i fare og det er det moren til ts gjør her.

Håper du finner en løsning, ts. Snakk med barnevernet/faren din. Lykke til og :klem: fra meg

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Helt utrolig at flertallet her mener at ts bør invitere sin voldelige stefar i konfimasjonen! :sjokkert: Altså hadde det vært slik at ts hadde mislikt stefaren, så hadde det vært greit, men når det har vært vold inni i bildet, så er det uakseptabelt! Vanskelig situasjon du er i ts, og har ingen andre råd enn å ta kontakt med nav eller barnevernet, som mange sier...Synes det blir veldig dumt hvis ikke du skal få oppleve konfimasjonen pågrunn av din stefar(ja, konfimasjon er viktig), men samtidig synes jeg at du skal stå på ditt å nekte stefaren din å komme. Med ham der, vil det nok bli dårlig stemning, og det bør moren din forstå. Lykke til med valg :hug:

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er flott av deg, TS, å tenke gjennom dette med konfirmasjon. Ikke alle på din alder ville brydd seg med å mene noe som helst. Uansett, når du er 14 år skal du si din mening og den skal tillegges stor vekt i følge Barneloven. Anbefaler uansett at du ber din mor, det er trist å skulle angre på det når du blir voksen.

Lykke til!

Anonym poster: f0d83ea5cc55fe2ee229671d19df1e2c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...