Gå til innhold

Konfirmasjonsdrama

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal konfirmeres i begynnelsen av Mai, og for å være ærlig så gjør jeg det kun for gavene. Jeg har ikke lyst til å bli konfirmert, det blir bare trasig. Mora mi bor sammen med stefaren min som har vært psykisk og fysisk voldelig mot meg og mora mi. Jeg har vært i kontakt med barnevernet så nå bor jeg hos pappa (han måtte under vurdering først i og med at han er veldig mye borte og har lite penger). I dag sa hun at jeg måtte invitere foreldrene til stefaren min og stefaren min. Jeg ble fornærma og lei meg når hun sa det, fordi jeg vil ikke invitere stefaren min til konfirmasjonen min. Konfirmasjon skal liksom være konfirmantens spesielle øyeblikk. Han er ikke en del av familien min eller livet mitt. Jeg vil ikke ha noe med han og gjøre. Han har ødelagt nok av livet mitt. Jeg sa til henne at det kommer ikke på tale, og at det var egoistisk av henne å tvinge meg til det. Etter en krangel sa jeg at jeg ikke ville invitere henne heller. Jeg sa dette til pappa og han sa jeg oppførte meg barnslig og at jeg måtte invitere mamma fordi hun betaler halvparten av konfirmasjonen (og vi har ikke så veldig bra økonomi...)

Hva skal jeg gjøre? Alt er bare et stort rot

Anonym poster: 0968cb23cbb2cff84c371ca37464919e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ber foreldrene hans så får du vel gave av dem også. Og etterpå trenger du ikke å ha noe mer med dem å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du skal invitere moren din. Inviterer du ikke stefar, må du være forberedt på at det kan komme en del spørsmål om hvorfor han ikke er der.

Skrevet

Så lenge foreldrene dine betaler for konfirmasjonen, er det de som har siste ord på gjestelista. Men du kan avlyse hele konfirmasjonen/selskapet. Da slipper du å forholde deg til personer du ikke vil ha et forhold til.

• Liker 8
Skrevet

Det er nok foreldrene dine som setter strek eller ikke strek på gjestelisten, det er faktisk de som betaler.

Se det positive i det; jo flere gjester, desto flere gaver. Alle monner drar. Er jo ikke slik at du må snakke med hverken stefaren din eller foreldrene hans foruten hilse høflig og senere takke for gaven.

Skrevet

Jeg kommer _ikke_ til å invitere stefaren min! Han har ødelagt store deler av livet til både meg, mamma og broren min!

-TS

• Liker 4
Skrevet

Jeg kommer _ikke_ til å invitere stefaren min! Han har ødelagt store deler av livet til både meg, mamma og broren min!

-TS

Men mora di har ikke dumpa han allikevel?

Skrevet

Men mora di har ikke dumpa han allikevel?

Nei, hun tilgir han hver gang og tror på løgnene hans.

-TS

Skrevet

Det beste er nok å droppe hele konfirmasjonen. Det er foreldrene dine som bestemmer hvem som skal komme eller ikke.

Anonym poster: 9e94ae5f4fa0022665e99782837fa78b

Skrevet

Nei, hun tilgir han hver gang og tror på løgnene hans.

-TS

Ja, beklager å måtte si det men da er ho dum i hue.

Du bør nok tenke igjennom om gavene er verdt det. Mange som ikke konfirmerer seg i dag.

Skrevet

Så lenge foreldrene dine betaler gildet, så er det de som bestemmer gjestelista. Så du må faktisk invitere stefaren din. Eller du kan avlyse hele greia. Spørs hvor mye gavene/pengene betyr for deg. En dag med stefar er vel ingenting når du vet at det innebærer flere tusen inn på konto, vel?

Anonym poster: ef5a2a7d57fee8ca4c7141ffbd6ed413

• Liker 2
Skrevet

Og så lenge du kun gjør dette for pengene/gavene, så er det pisset du kjører på "konfirmantens spesielle øykeblikk" utrolig lett gjennomskubart.

Anonym poster: ef5a2a7d57fee8ca4c7141ffbd6ed413

• Liker 8
Skrevet

For pengene eller ikke... et barn skal ikke tvinges til å forholde seg til en voksen person som har utført mishandling på barnet! Vi snakker ikke om en snål tante her, vi snakker om en som har utført mishandling av et barn!

Har du en kontaktperson i barnevernet? Da synes jeg du skal drøfte problemet med denne. Om ikke du har kontakt med barnevernet, så synes jeg du skal ta det.

Høres ut som du har ressurssvake voksne rundt deg. En mor som ikke evner å se hvorfor den voldelige ektemannen ikke er velkommen i datters konfirmasjon og en far som ikke gjør annet enn å trekke på skulderen for det. Her er det voksne som trenger veiledning!

Anonym poster: b42cc7c6ca5507e9ea18c1d53d6aac58

• Liker 20
Skrevet

Jeg synes du skal tenke på hvor mye dette koster foreldrene dine. ANER du hvor dyrt en konfirmasjon er?? Det er vanvittig egoistisk å la foreldrene dine bruke så mye penger for at du skal få gaver.

Anonym poster: 5d6e56c9b359e5450b5169c4fa0a18c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal tenke på hvor mye dette koster foreldrene dine. ANER du hvor dyrt en konfirmasjon er?? Det er vanvittig egoistisk å la foreldrene dine bruke så mye penger for at du skal få gaver.

Jeg har sagt at de ikke trenger å leie lokale, vi kan holde konfirmasjonen hjemme. Og at vi ikke trenger pynt o.l., bare stoler, bord og sånt. Også skal jeg ta den billigste maten jeg finner.

-TS

Skrevet

Jeg har sagt at de ikke trenger å leie lokale, vi kan holde konfirmasjonen hjemme. Og at vi ikke trenger pynt o.l., bare stoler, bord og sånt. Også skal jeg ta den billigste maten jeg finner.

-TS

Kneip?

Skrevet

Forstår veldig godt at du ikkje vil ha stefaren din i konfirmasjonen, og ærlig talt synst jeg moren din burde akseptere det...forstår godt at du sa at hun ikke trengte å komme når hun ikke kunne forstå deg...er ikke noen som skal si at du er nødt til å forholde deg til en person som har mishandla deg...og ødelagt så mye....Jeg lurer på hvorfor de voksne rundt deg absolutt vil at stefaren og i tillegg foreldra hans må få komme? Er det for å holde på fadaden? Er det holdt hemmelig hva han faktisk har gjort?

Anonym poster: b918a8c3d2a88c31a2bee7a1fc9c5e60

• Liker 1
Skrevet

Forstår veldig godt at du ikkje vil ha stefaren din i konfirmasjonen, og ærlig talt synst jeg moren din burde akseptere det...forstår godt at du sa at hun ikke trengte å komme når hun ikke kunne forstå deg...er ikke noen som skal si at du er nødt til å forholde deg til en person som har mishandla deg...og ødelagt så mye....Jeg lurer på hvorfor de voksne rundt deg absolutt vil at stefaren og i tillegg foreldra hans må få komme? Er det for å holde på fadaden? Er det holdt hemmelig hva han faktisk har gjort?

Anonym poster: b918a8c3d2a88c31a2bee7a1fc9c5e60

Det er hemmelig for resten av familien, ja.

Skrevet

Med allt det familiedramat, och med tanke på att du konfirmerar dig för gaverna, inte för religionen så tycker jag du ska droppe hele saken.

Säg Nej, säg att du är stor nog att bestämma vad Du tror på och vad du vill göra i ditt liv.

Prata med faren din, och fråga om inte ni två kan göra något tillsammans i stället.

Vill du absolut ha konfirmation och sällskap, men inte invitera stefadern, så säg nej till din mor också. Både med pengabidrag och deltagande i sällskp

• Liker 2
Skrevet

Ærlig talt folkens! Det er snakk om et mishandlet barn her, og dere er frekke, nedlatende og sarkastiske. Jeg er sjokkert! For det første ts, en stor klem til deg! Moren din skal jeg ikke begi meg ut på og kommentere engang.

INGEN skal måtte behøve tilbringe en hel dag med den personen som har mishandlet seg. Og jeg er enig med en kommentar over her, ta kontakt med kontakt personen i bv og rådfør deg litt:-) og ta gjerne med deg pappaen din på det møtet. Kanskje de er behjelpelige med og ordne i stand, så slipper dere være avhengig av bidraget moren din skulle gjøre. At du kun gjør det for gavene og pengene kan jeg til en viss grad forstå. Du bør sammen med faren din som ikke har så god råd, og uansett hva du har vært gjennom er du bare 15 år, så jeg skjønner du er opptatt av dette. Håper du finner en løsning som er god for deg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...