AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #1 Skrevet 28. januar 2013 Hei, noen her som har tatt denne operasjonen? Jeg har hele livet mitt slitt med overvekt.. Jeg har en bmi på 48. Sliter med rygg og knær. Har gådd opp 20 kg etter jeg fikk barn for 2 år siden, og mye reising til Irak det siste året har gjort at det ikke har blitt så mye trening, og pga et kne jeg sliter veldig med... Jeg er veldig usikker om jeg skal melde meg opp til en slik operasjon, men jeg klarer ikke og gå ned i vekt selv.. Spiser ikke godteri, og har brusmaskin og lager brus av vann og fun saft når jeg vil ha det.. Spiser mye fisk og ellers et kreit måltid... Hjelp Anonym poster: 74d5a967f8d11cd038b54176e68fce15
Snulla Skrevet 28. januar 2013 #2 Skrevet 28. januar 2013 Har ikke tatt operasjon, men jeg vil jo uansett anbefale deg å ta med problemstillingen til en lege. Det er en ganske lang prosess å få slankeoperasjon og du får nok ikke det uten å prøve andre muligheter med hjelp, som for eksempel en ernæringsfysiolog, har du prøvd noe slikt? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #3 Skrevet 28. januar 2013 Har ikke tatt operasjon, men jeg vil jo uansett anbefale deg å ta med problemstillingen til en lege. Det er en ganske lang prosess å få slankeoperasjon og du får nok ikke det uten å prøve andre muligheter med hjelp, som for eksempel en ernæringsfysiolog, har du prøvd noe slikt? Ja, jeg har vært hos ernæringsfysiolog... Var der i forbindelse med at jeg skulle på ritalin medisin, men fikk for høyt blodtrykk av det.. Men nå er jeg også lyttet til Sverige.. Er veldig usikker på det og ta der opp med lege.. Er redd, og synes det er flaut.. Men har slitt med selvbildet hele livet.. Jeg er kommet til et punkt nå, at jeg hater og ha sex med mannen min... det går utover mitt humør, hans humør og forholdet.. Jeg er rådvill.. Jeg har gått på lav karbo, shaker, tabeletter.. Det hjelper ikke.. Og nå her er det min 20 ute.. og har vært det flere uker.. Anonym poster: 74d5a967f8d11cd038b54176e68fce15
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #4 Skrevet 28. januar 2013 Du må begynne å bevege deg! Anonym poster: 30ccfc425e1ffa8a5af74733e497f421 2
Snulla Skrevet 28. januar 2013 #5 Skrevet 28. januar 2013 Hvis det er operasjon du er ute etter må du ta det med en lege uansett da. Men, ja. Trener du da? 1
Gjest RompeRusk Skrevet 28. januar 2013 #6 Skrevet 28. januar 2013 (endret) Du må begynne å bevege deg! Anonym poster: 30ccfc425e1ffa8a5af74733e497f421 Har hun ikke kosthold i orden, hjelper det lite med trening. Du vet, kiloene tas på kjøkkenet, grammene på gymmen... Endret 28. januar 2013 av RompeRusk 1
Gjest Coolaid Skrevet 28. januar 2013 #7 Skrevet 28. januar 2013 (endret) Det er ikke sikkert at det jeg foreslår er det svaret som du er ute etter. Jeg er selv overvektig og har gått ned 15 kg på et år, har omtrent 15 kg igjen. Her er mine beste råd: 1. Skaff deg en "heiagjeng" av folk som vil deg vell. Fastlege, Trener, Familie som støtter deg, andre overvektige som skal samme vei som deg. Søk på nettet etter mennesker som har gått ned mye i vekt og spør om de vil være din "Fadder". 2. Ta på deg joggesko og kom deg ut litt hver dag i starten. 3. Bestem deg for å aldri gi opp, uansett hvor lang tid det tar. Skulle du ønske det, vi jeg gjerne hjelpe og støtte deg, uansett om du velger operasjon eller å gå ned i vekt uten. Da tar du kontakt med via pm, så får du e-post adresse. Lykke til, stå på ! Endret 28. januar 2013 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #8 Skrevet 28. januar 2013 Har hun ikke kosthold i orden, hjelper det lite med trening. Du vet, kiloene tas på kjøkkenet, grammene på gymmen... Selvsagt. Men hun sier hun har prøvd forskjellige kurer, det har lite for seg om hun ikke beveger seg. Og selvsagt går dette utover sexlivet deres TS, er nok ikke bare du som sliter. Regner med at det ikke er særlig kjekt for mannen din. Anonym poster: 30ccfc425e1ffa8a5af74733e497f421 1
melly666 Skrevet 28. januar 2013 #9 Skrevet 28. januar 2013 Hei TS. Ser du sliter med kneet ditt, så vil foreslå svømming. Det vil ikke belaste det noe særlig, i tillegg til at det er en god måte å trene hele kroppen på (og du slipper å jogge ute i kulda!) Slankekurer har ofte svært lite for seg - de fleste ender opp med å gå opp igjen med en gang de slutter. Det som må til er en livsstilsendring - med gode, balanserte måltider. Ut fra det lille du skriver om kostholdet ditt har jeg ikke noe å pirke på, så setter bare opp det grunnleggende:små, jevne måltider (for å være mett og holde sukkersuget unna)balansert, mettende mat med mye grønnsakersmå porsjoner For å sørge for at du ikke får i deg alt for mye (eller alt for lite!) kalorier kan det være lurt å telle i begynnelsen, bare for å finne ut ca. hva du bør ligge på og hvordan det ser ut på en tallerken. Få legen din med på laget. Man blir anbefalt å konsultere med legen før man "slanker" seg, og det er alltid kjekt med en ekstra støttespiller. Hvis dette likevel ikke hjelper, kan det nok være aktuelt med en GB. Men husk at dette som alle operasjoner kan være risikofylt, og det er bivirkninger som uansett gjør at livet ditt forandres. Håper du kommer deg gjennom dette, for din og forholdets skyld
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #10 Skrevet 28. januar 2013 Jeg skjønner problemstillingen din, og at dette er vanskelig. Samtidig er ikke gastric bypass eller lignende operasjoner en quick-fix. Du MÅ endre kosthold og begynne å bevege deg hvis du skal få nytte av operasjonen. Etter ca. 1,5-2 år etter operasjon vil kroppen din ha vendt seg til det nye næringsopptaket, og hvis du ikke da har endret måten du spiser på, kan du risikere å gå opp mye i vekt igjen. Begynn med å skrive ned alt du spiser og drikker hver dag. Lag mat fra bunnen, vei hver porsjon og skriv ned i en bok. Bruk tabeller eller programmer på nett for å regne ut kaloriinntak. Søk etter "BMR" og regn ut hvor mange kalorier du skal ha med tanke på din vekt og aktivitetsnivå. Fortsett å veie og skrive ned i en uke, og regn så til sammen for hele uken hvordan du ligger an i forhold til ditt kaloribehov. Klarer du dette i en uke, så har du en ganske bra oversikt over hvordan du spiser. Andre "enkle" tips er å øke inntak av fiber og proteiner (fordi dette er mettende) og å drikke mer vann. Når det gjelder mosjon, så nevnes det her at dette ikke er så viktig for vektnedgang. Men helse er ikke bare vekt, og når du er så stor som du er, er det livsviktig at du får beveget deg litt hver dag. Gå en tur i 30 minutter hver dag, det har alle tid til. Er det kaldt, ta på deg mer klær. Anonym poster: 8aa877f6828ad8038c3d5162c2268f43
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #11 Skrevet 28. januar 2013 TS her.. Ja, jeg beveger meg.. Går tur HVER eneste dag.. så fremst det selvfølgelig ikke er 20 minus... Og siden jeg må ha med datteren min i vogna så kommer det litt an på været etter 10 minus og... Har prøvd 30 days shred før, og det var for stor belastning på kneet... Når vi virkelig er ute og går tur, han vi fort bruke 1-2 timer bare til og gå rundt.. Og jeg bruker forskjellig temp, fort og sakte liksom... Er veldig glad i og sykle, sykler alltid lange turer.. Sykla til og med til dagen jeg ble lagt inn på sykehuset for å få dattern min.. som kom 2 dager etterpå... Sykla hver dag i svangerskapet... Jeg driver og med zumba hjemme i stua.. Men vekta rikker seg ikke nå.. Og det blir ikke så lang trenging av gangen her hjemme, da de sliter veldig på kneet mitt... Bestilte legetime idag for å snakke med lege.... Jeg spiser mye salat og grønnsaker.. Er ikke så inne på sånne kalori telling.. Da det blir veldig "rot" i hodet mitt.. Nok på grunn av ADHD'en min.. Tall og bokstaver sammen roter selg veldig.. Men jeg spiser veldig lite potet,pasta brød og drikker ikke melk.. Tåler ikke melk eller hvetemel... Kan ta en potet, men legger mer vekt på grønnsakene. Spiser frukt og har alltid oppskjærte gulrøtter... Må være noe "feil" jeg ser ikke noe "feil" med kostholdet mitt eller bevegelsen min.. Og etter jeg fikk barn er jeg blidd veldig innstilt på å gå ned i vekt.. Vill ha en aktiv familie.. Anonym poster: 74d5a967f8d11cd038b54176e68fce15
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #12 Skrevet 28. januar 2013 Ellers tusen takk for tips... Hadde jeg bare sittet inne på ræva og spist usunt, så hadde jeg ikke "klaget" over at vekta ikke rikka seg.... Det hadde rett og slett vært flaut....... Anonym poster: 74d5a967f8d11cd038b54176e68fce15
idalida Skrevet 29. januar 2013 #13 Skrevet 29. januar 2013 en kolega tok for noen mnd siden en gastric bypass. hun måtte først gå ned noen kilo alene, husker ikke hvor mye. så måtte hun mosjonere hber dah, noe du gjør. etter opperasjonen var hun sykemldt lenge og klart mest ikke gjøre noe som helst. hun måtte småsippe vann hele tiden og alt hun spiste var ca. et halvt knellebrød 6 ganger i dagen. hun måtte jobbe med dette psykisk og behøvde masse hjelp og motivasjon fra sine nærmeste. det gikk veldig ut over sexlivet og hadde en lang tørke, og deretter måtte hun og mannen jobbe mye med sexen, praten og utførelsen. hun har nå gått ned nesten 50 kg og ser helt fantastisk ut! selv om hun ble så godt som skallet på hodetoppen etter operasjonen.. hun trimmer hver dag og er på fjellet stadig! hun er den sterkeste kvinnen jeg noengang har møtt! så du må ha det i deg for å klare det! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå