Gå til innhold

Palmeoljespørsmål

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om Freia har sertifisert/snill palmeolje i godteriet sitt?

Anonym poster: 802541e925acfa1bd1f61537ea85a43d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen palmeolje er "snill"

Anonym poster: ad91944c09f3e7f6f4609f49fc47701a

• Liker 1
Gjest Animula
Skrevet

Det tviler jeg på, da ville det ha vært kjent.

Og nei, ingen palmeolje er snill.

“The certification of palm oil by the RSPO does not halt deforestation, it does not halt the expansion of damaging oil palm plantations and it does not benefit local communities. Basically it fails to deal with the causes of the palm oil problems,” said Friends of the Earth International Agrofuels Campaign Coordinator Torry Kuswardono from Indonesia.

http://uk.oneworld.net/article/view/163980/1/

Det burde vært forbudt. Jeg synes det er voldsomt uansvarlig at det er tillatt i så store mengder i matindustrien her og den industrielle bruken burde også bygges kraftig ned så fort som mulig.

• Liker 3
Skrevet

Det tviler jeg på, da ville det ha vært kjent.

Og nei, ingen palmeolje er snill.

“The certification of palm oil by the RSPO does not halt deforestation, it does not halt the expansion of damaging oil palm plantations and it does not benefit local communities. Basically it fails to deal with the causes of the palm oil problems,” said Friends of the Earth International Agrofuels Campaign Coordinator Torry Kuswardono from Indonesia.

http://uk.oneworld.n.../view/163980/1/

Det burde vært forbudt. Jeg synes det er voldsomt uansvarlig at det er tillatt i så store mengder i matindustrien her og den industrielle bruken burde også bygges kraftig ned så fort som mulig.

Jo, jeg fant noe om "snill" palmeolje, altså bærekraftig palmeolje.

Finner det ikke igjen, men leste litt om det.

Anonym poster: 802541e925acfa1bd1f61537ea85a43d

Gjest Animula
Skrevet

Sertifikasjonen som brukes er i allefall sterkt omstridt. Hvis et skogsområde allerede tidligere er ryddet for oljeproduksjon eller noe annet er det likevel ødeleggende at områdene ikke kan bli ført tilbake til naturen. Palmeoljeproduksjon er ikke bærekraftig miljømessig og sertifikasjon kan ikke garantere dette i de landene som står for det meste av produksjonen blant annet på grunn av mye korrupsjon og svindel. Sertifisering vil øke den generelle etterspørselen etter palmeolje hvilket er et problem. I tillegg til økologisk ødeleggelse og negativ effekt på helsen (når palmeolje blir brukt i matvarer) er det store sosiale problemer knyttet til produksjonen.

Leste du artikkelen jeg la ved? Det finnes mer informasjon om problematikken om du leter videre også.

Gjest Badabing
Skrevet

Nidar har bedre sertifisering. Bruker mindre (ikke?) palmeolje, og i tillegg bruker de sertifisert kakao.

Skrevet

Nidar har bedre sertifisering. Bruker mindre (ikke?) palmeolje, og i tillegg bruker de sertifisert kakao.

De bruker sertifisert kakao, men det gjør faktisk freia også.

Og ingen av dem bruker kun sertifisert, grunnen er at det ikke er nok kakao fra den sertifiseringen de har valgt (to forskjellige).

Det står "good inside" på nidar sine pakninger, men de innrømmer selv at de ikke kan garantere at det er sertifisert kakao i produktet du kjøper. Men for all del så er det jo fint at man støtter dem og det at de velger å gå den riktige veien!

Og ja, de bruker palmeolje i produktene sine, bla.a smash. Jeg har nylig vært i kontakt med dem via mail og hørte litt, de bruker palmeolje og sendte en liste over palmeoljefrie produkter. Står det "vegetabilsk olje", er det stort sett palmeolje. Er det ikke palmeolje, liker produsentene gjerne å skryte av det. "100% solsikkeolje" osv.

Anonym poster: 81c6efb4a5c494515d1726208b11d697

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...