Gå til innhold

Hvordan lager du saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så akkurat et innslag fra Hjelpekorpset der de viste hvordan man laget brun saus i "gamle dager". Smelt smør, rør inn mel, spe med kraft/bulking og lag den brun med sukkerkulør. Jeg trodde brunfargen skulle komme fra bruning av smør/mel-blandingen?

Hvordan lager du egentlig saus? Brun og hvit.

Må innrømme at jeg pleier å lage brun saus fra pose. Vet ikke hvorfor, for hvit saus lager jeg alltid fra bunn. Smør og mel og sper med melk. Mannen mener det er helt avlegs å lage hvit saus slik, han varmer opp melk (eller helst fløte) og tykner med maizena. Har til og med hørt om en skolekjøkkenlærer i 60-70 årene (eller husstellærerinde som hun kaller seg) som gjør som mannen min.

Alle kan selvfølgelig gjøre det på sin måte, og ingen måte er mer rett ;-) Jeg lurer bare på om jeg er den eneste som gjør det slik?

Skrevet

Brun saus fra pose (som regel) og hvit saus som deg, smør, mel og melk.

Skrevet

brun saus og hvit fra bunnen av. Hvit saus som du gjør det :) Smaker det godt slik som mannen din gjør det da?

Anonym poster: f5cbdd29b00cf68b3a1cb3e8271bd66e

Skrevet (endret)

Smelter smør/margarin, gjerne med litt finhakket løk. Har i hvetemel og skrur ned varmen litt. Bruner mel til det er gyllent. Man må røre mye. Brunes det for mye blir sausen bitter. Har i sky/kraft buljong. Bruker litt sukkerkulør, kommer an på hva jeg skal bruke sausen til. Er jo fint med litt brunere saus. Sønnen min eeelsker hjemmelaget saus og skal alltid gjette om den er hjemmelaget eller ei, han gjetter bestandig riktig så smaken er nok ganske annerledes.

Endret av Liquorice
Skrevet

Brun saus lages med smør og mel som brunes så lenge jeg gidder, sper med vann, og koker med hakket løk og buljongterning. Bruker litt sukkerkulør siden jeg aldri orker å brune jevningen lenge nok, og buljongterning siden jeg aldri får kokt kraft.

Hvit saus lager jeg med smør og mel og melk og løk.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Gjør aom Nektarin, bortsett fra at jeg noen ganger har tålmodighet til å brunes uten sukkerkulør og jeg bruker hjemmelaget buljong om jeg har det stående

Skrevet

Jeg lager aldri saus fra pose, men varierer metode litt etter tid.

Hvit saus lager jeg alltid som mannen din, bare at jeg lager jevning med melk og hvetemel, ikke maizenna. Med andre ord så varmer jeg opp melk og smør, når det nesten koker rører jeg inn jevningen. Så lar jeg dette småkoke i 5-10 min slik at jeg er sikker på at melsmaken er borte.

Det hender jeg lager brunsaus på samme måte som over, men da selvsagt uten melk. Men med å koke opp kraft/buljong, og så jevner jeg sausen med hvetemel/vann-blanding. Da bruker jeg som regel sukkerkulør for å gi farge. Dersom jeg bruner smør og mel, for deretter å spe med kraft bruker jeg ikke sukkerkulør, da lager jeg fargen med bruningen.

Anonym poster: b1f0b28c94d136a0536248dc624b0b4c

Skrevet

Hvit saus: smelter smør, rører i mel, sper opp med melk til riktig konsistens, salt/pepper/muskat evt annet krydder avhengig av bruksområde.

Brun saus: smelter smør, rører i mel, bruner (og rører!) lenge, sper med kraft (stort sett buljongterning løst i vann), lar koke opp. Tilsetter kanskje en dråpe sukkerkulør ved behov, men stort sett ikke.

Skrevet

Hvit saus: Smør+ mel til jevning, sper med melk. Salt, pepper og muskat, eller ost hvis det skal være ostesaus :)

Brun saus: Bruner mel i olje eller klarnet smør (eller i stekeovn), når det er mørkebrunt tilsetter jeg evt. litt smør og kraft/sky. Koker opp og tilsetter som regel litt rips- eller rognebærgele for sødme, samt krydder.

Anonym poster: d97384f6ae1a2b2d19161266f6ea02a5

Skrevet

Lager brun og hvit saus fra bunnen av, med hvetemel. Andre sauser lages med kraft, krydder, urter m.m og jevning av maizenna.

Skrevet

Kalkun saus var veldig lett iallefall på nyttårsaften. Koke/surre innmaten i noen timer. Bruke kraften fra innmat og kalkunen. Ha i litt mel,fløte, salt og pepper, og fiks ferdig god kalkun saus.

Var kanskje ikke det dere pratet om, men ville bare si jeg fikk det til :)

Skrevet

brun saus og hvit fra bunnen av. Hvit saus som du gjør det :) Smaker det godt slik som mannen din gjør det da?

Anonym poster: f5cbdd29b00cf68b3a1cb3e8271bd66e

Haha, jeg vet ikke! Tror aldri han har lagt det så lenge vi har vært sammen ;-) Fløte smaker jo som regel bra, da.

Men vi har litt motsatte vektutfordringer så jeg foretrekker saus laget på min måte med lettmelk. Mulig smøret gjør at det egentlig hadde vært det samme...

Skrevet

Jeg må bare spørre.. jeg bruner smør og mel sammen. Tilsetter buljong, evt. krydder osv.

Men synes det smaker SÅ buljong.. Noen spesielle buljonger å anbefale? Har brukt kjøtt- og grønnsaksbuljong.

KAnskje best å lage krafta selv på bein og grønnsaker?

Anonym poster: 032f2bc3e1b015ef5b93794076e8febf

Skrevet

Kan jo også koke ut stekepanna/langpanna med litt vann etter du har stekt kjøtt og bruke det.

Gjest Morteno
Skrevet

Kraft, kraft og mer kraft.

Kan hende jeg er lat og bruke en pose for konsistensen sin skyld.

Annonse
Skrevet (endret)

Hvit saus; mel, smør og melk, tilsetter krydder og gjerne litt kraft hvis jeg f.eks lager saus til fiskeboller etc.

Brun saus; bruner smør og mel, tilsetter kraft/buljong, krydder og justerer med sukkerkulør om fargen ikke ble helt rett.

Endret av FantasDick
Skrevet

Brunsaus: mel, smør, bruner det til ønsket farge (spørs hva jeg skal bruke den til, uhyre sjeldent jeg bruker sukkerkulør), kraft, vann (alternativt bytte ut litt av vannet med melk/fløte for viltsaus), løk, forskjellige krydder, brunost ol (igjen, avhenger av hva jeg skal bruke den til.

Hvitsaus: mel, smør, melk, salt/krydder. Enkelt og greit. kok til melsmaken er vekk. :) til fiskeboller kan jeg bytte ut noe av melken med fiskebollekraft.

Skrevet

Får man kjøpt bare kraft da?

Skrevet

Hvit:

Smelt smør, rør inn hvetemel, spe med melk. Salt og smak til.

Lager alltid hvit saus i vannbad. Liten kjele med saus i større kjele med vann.

Brun:

Brun smør (evnt. margarin). Tilsett løk, og la det bli gyllent før man tilsetter hvetemel. Brun så denne massen godt. Spe så ut med kjøttkraft (evnt. vann). Tilsette sukkerkulør til ønsket farge. Salt, pepper og eventuelt buljong.

Lager alltid brun saus i jerngryte, da bruningen blir mye bedre enn i vanlig kjele.

Woila!

Skrevet

Får man kjøpt bare kraft da?

Ja, kraften fra Jacobs er faktisk veldig bra, og heller ikke særlig dyr i forhold til å koke kraften selv.

Anonym poster: 065edb36cf15b6d7179d956301f270c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...