Gå til innhold

Utlandet med ritalin

Fremhevede innlegg

Skrevet

er det noen regler for å reise til utlandet med ritalin? Trenger man noe papir, eller holder det med boksen med navn og reseptnummer?

Er ritalinkapsler 40mg, og skal til madeira.

Anonym poster: c763196cc8a67073b72d5394e7c31f58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta med resepten om du har den.

Ta i hvert fall med orginal embalasje med den lappen på fra apoteket m beskrivelse av åssen du skal ta tablettene.

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg pleier å måtte ha med et skriv fra legen. Husker ikke hva det heter,men det har et bestemt navn. Prat med legen din om det :)

Skrevet

Når jeg reiser med medisiner, så holder det å ha med orginalembalasjen. Kun en gang har de åpnet en pille for å teste innholdet. Men tror det var en rutine sak eller en som skulle ha opplæring.

Anonym poster: 368adf8054df816e83f426fecb8290d2

Skrevet

Jeg har tatt med Ritalin og Concerta til utlandet før, både innenfor og utenfor Schengen. Jeg studerer også medisin, så jeg har litt oversikt over det. Slik er det, og det er ikke som vanlige medisiner:

Ritalin inneholder metylfenidat, som er beslektet med amfetamin (men det er ikke det samme), og er derfor klassifisert som narkotika. Derfor er reglene strengere for Ritalin enn for de fleste andre reseptbelagte legemidler.

Innenfor Schengen: Skal du reise innenfor Schengen, bør du be om en Schengen-attest på apoteket. De skriver ut slike der. De har en varighet på inntil 30 dager. I tillegg bør du ha med originalemballasje med etiketten på. Slik attest kreves for noen få legemidler, herunder Ritalin.

Utenfor Schengen: Her kan du i utgangspunktet bare ta med deg Ritalin for en uke. Noen av medisinene som krever Schengen-attest har en grense på 30 dager også utenfor Schengen, men ikke Ritalin. Du kan derfor be Statens legemiddelverk om tillatelse til å ta med deg Ritalin for mer enn en uke. Dette gir meg bekjent i teorien bare rett til å ta Ritalin ut av Norge, ikke inn i et annet land, men det har jeg aldri hørt om at er noe problem: Ellers ville skrivet tross alt vært meningsløst.

Det er greit nok å være halvseriøs på dokumentasjonen med en del medisiner på reise, i verste fall kastes de. Her frakter du imidlertid et narkotisk stoff over landegrenser. Heller ikke det pleier å få store konsekvenser i så små mengder, da de nok forstår at intensjonen ikke var å smugle narkotika, men jeg hadde brukt den ekstra halvtimen på å ha papirene i orden.

Anonym poster: 270aee5da9cc641ff0f4fce37f8cafda

• Liker 3
Skrevet

Takk for godt svar, siste Anonymbruker. Det er litt rart, var i byen i dag og stakk innom apoteket og spørte, og jeg fikk beskjed om "du bør jo ha med orginalembalasjen da... også ha medisinen i håndveska, sånn tilfelle kofferten blir borte lissom.. "

Ganske utrolig hvis hu på apoteket gir meg feil informasjon..

Så jeg bør ha dokumentasjon? Fra apoteket? skal til madeira, veit ikke om det er et schengen-land jeg..

Skrevet

Bare ha orden i papirene, søsteren min ble nesten fratatt sin Concerta i Australia.

Gjest Blomst83
Skrevet

Kopiert fra en side hos apotek 1 :)

Reiser innenfor Schengen (Schengen-attest)

• For reiser innenfor Schengen-området bør du ha med deg en attest for visse typer legemidler (sovemidler, beroligende midler, sterke smertestillende og sentralstimulerende midler)
  • Det kan også være lurt å ha med seg en slik attest dersom du skal mellomlande i et slikt land og må gå gjennom sikkerhetskontrollen.
  • Følgende land er per i dag med i Schengen- samarbeidet: Belgia, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Monaco, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spania, Sveits, Sverige, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn og Østerrike.

• Vi på Apotek 1 fyller ut Schengen-attest for deg mens du venter. Du må ha med følgende dokumentasjon:
    • Passet ditt
    • Dokumentasjon på rekvirent og legemiddel-navn og -styrke. Dersom du har hentet legemidlene på samme apoteket før kan vi finne disse opplysningene i databasen vår. Har du hentet legemidlene på et annet apotek tidligere må du ha med deg legemidlene eller resept/reseptkopi.

[*]Attesten utstedes med inntil 30 dagers gyldighet. Dette innebærer at du kan ha med deg nødvendige narkotikaklassifiserte legemidler i en mengde tilsvarende inntil 30 dagers forbruk

[*]Prisen for Schengen attest er kr 75 (2013)

[*]Legemiddelverket har laget en generell oversikt som heter Medisiner på utenlandsreise. Skal du være på reise i mer enn 30 dager, bør du kontakte ambassaden/konsulatet til det aktuelle landet. Her kan du få klarhet i om dette landet aksepterer at du har med denne typen legemidler for en periode lengre enn 30 dager, og hvilken dokumentasjon som kreves

Skrevet

Takk for godt svar, siste Anonymbruker. Det er litt rart, var i byen i dag og stakk innom apoteket og spørte, og jeg fikk beskjed om "du bør jo ha med orginalembalasjen da... også ha medisinen i håndveska, sånn tilfelle kofferten blir borte lissom.. "

Ganske utrolig hvis hu på apoteket gir meg feil informasjon..

Så jeg bør ha dokumentasjon? Fra apoteket? skal til madeira, veit ikke om det er et schengen-land jeg..

Hei igjen! AB-opplegget gir meg visst til tider helt forkjellige "koder", men jeg er i hvert fall han du siterte.

Ja, du skal ha dokumentasjon fra apoteket. Som du ser i listen over legemidler som krever attest, den du finner i første punkt i Blomst83 sitt innlegg, krever Ritalin attest. Følg det som Blomst83 limte inn fra Apotek 1 sine sider, så er du trygg :)

Det er mye mulig han/hun på apoteket bare tenkte på det som vanlig reseptbelagt medisin. De aller fleste medisiner kan du tross alt ta med uten Schengen-attest, mens de som inneholder narkotika er blant unntakene. Dårlig av vedkommende på apoteket er det uansett, jeg tipper han/hun svarte på ren autopilot uten å tenke på at dette var sentralstimulerende.

Madeira ligger under Portugal, og Portugal er med i Schengen. Noen slike øyer langt fra fastlandet er utenfor Schengen, men Madeira er innenfor. Dermed skal en slik Schengen-attest fra apoteket være nok :)

Anonym poster: 270aee5da9cc641ff0f4fce37f8cafda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...