AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #1 Skrevet 28. januar 2013 Hva vil egentlig skje når hjerte stopper? Svimer man av med en gang eller dør med en gang?Hva hvis hjerte mitt skulle stoppe, eller hva om jeg ble angrepet på gata og stukket. Hadde jeg rukket å ringe ambulanse? Hadde jeg rukket og ropet på hjelp så andre kunne ringe? Anonym poster: d991350660f0bd8be7fd77cbaa31c576
FruLuna Skrevet 28. januar 2013 #2 Skrevet 28. januar 2013 Hjertet stopper sjelden brått, men det kan begynne å flimre (trekke seg uryddig sammen) og da klarer det ikke pumpe blod skikkelig. Da vil ikke hjernen få blod og oksygen, og da svimer man av i løpet av sekunder. Hvis hjertet flimrer, kan det startes igjen med strøm - da stopper man egentlig hjertet et øyeblikk slik at det får sjansen til å finne rytmen sin igjen. Men dette må gjøres ganske raskt, fordi hjernen ikke tåler å være lenge uten blod. Derfor er det så viktig at folk kan hjertekompresjoner og tør å gjøre dette, da kan man sørge for at hjernen får blod til man får mulighet til å sjokke hjertet. Hvis du blir angrepet på gata og stukket, kommer det selvsagt an på hvor du blir stukket om du rekker å ringe ambulanse eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #3 Skrevet 28. januar 2013 Hjertet stopper sjelden brått, men det kan begynne å flimre (trekke seg uryddig sammen) og da klarer det ikke pumpe blod skikkelig. Da vil ikke hjernen få blod og oksygen, og da svimer man av i løpet av sekunder. Hvis hjertet flimrer, kan det startes igjen med strøm - da stopper man egentlig hjertet et øyeblikk slik at det får sjansen til å finne rytmen sin igjen. Men dette må gjøres ganske raskt, fordi hjernen ikke tåler å være lenge uten blod. Derfor er det så viktig at folk kan hjertekompresjoner og tør å gjøre dette, da kan man sørge for at hjernen får blod til man får mulighet til å sjokke hjertet. Hvis du blir angrepet på gata og stukket, kommer det selvsagt an på hvor du blir stukket om du rekker å ringe ambulanse eller ikke. Hjerteflimmer er ikke akutt farlig. Man blir lagt inn på sykehus hvor de prøver å få normal rytme med medisiner. Fungerer ikke dette i løpet av ett døgn, vil man måtte stoppe og starte igjen. Anonym poster: ae64e72ed91a5dae3c23d5830165c8d7
Muffin Skrevet 28. januar 2013 #4 Skrevet 28. januar 2013 Hjerteflimmer er ikke akutt farlig. Man blir lagt inn på sykehus hvor de prøver å få normal rytme med medisiner. Fungerer ikke dette i løpet av ett døgn, vil man måtte stoppe og starte igjen. Anonym poster: ae64e72ed91a5dae3c23d5830165c8d7 Nå er, såvidt jeg vet, FruLuna lege og har vel hakket mer kunnskap rundt dette enn deg. Du tenker på atrieflimmer (forkammerflimmer), som du har rett i at ikke er akutt farlig med mindre pasienten blir hemodynamisk ustabil. FruLuna snakker om ventrikkelflimmer (hjertekammerflimmer), som er en akutt livstruende tilstand som går under paraplybetegnelsen "hjertestans". 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2013 #5 Skrevet 28. januar 2013 Nå er, såvidt jeg vet, FruLuna lege og har vel hakket mer kunnskap rundt dette enn deg. Du tenker på atrieflimmer (forkammerflimmer), som du har rett i at ikke er akutt farlig med mindre pasienten blir hemodynamisk ustabil. FruLuna snakker om ventrikkelflimmer (hjertekammerflimmer), som er en akutt livstruende tilstand som går under paraplybetegnelsen "hjertestans". Ok, da beklager jeg Anonym poster: ae64e72ed91a5dae3c23d5830165c8d7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå