Gå til innhold

Eie leilighet og reise på utveksling


rotekopp1989

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student, og kjøpte i fjor leilighet. Jeg går første året på en bachelorgrad, og har iløpet av studietiden veldig lyst å reise på utveksling. Lurer dermed på hva som er mest praktisk å gjøre med leiligheten. Har tenkt å leie ut leiligheten, slik at leieinntektene dekker de løpende utgiftene jeg har på leiligheten når jeg er borte (lån, husleie til borettslaget osv), men jeg må vel betale skatt av de leieinntektene jeg får fra leiligheten, når jeg ikke bor der selv?

Noen som har reist på utveksling som kan fortelle hva dere gjorde med leiligheten mens dere var borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du reiser på høsten og kommer tilbake på våren kan du leie ut uten å betale skatt. Markedet styrer leieprisene, så avhengig av hvor du bor vil jeg tippe at leieinntektene vil overgå utgiftene du har. Det du bør passe på er at du har en person i nærheten som kan fungere som "vaktbikkje", altså en som kan ta seg av uventede situasjoner som unektelig vil oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! Kan man bare slippe skatt dersom man reiser på høsten, og ikke på våren? Isåfall, hvorfor..? For jeg kommer mest sannsynlig til å reise på våren, da det ikke passer med studieløpet å reise på høsten..

Bor i samme by som resten av familien, så jeg har foreldre som kommer til å kunne stille opp som "vaktbikkje" for uventede situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du reiser på høsten og kommer tilbake på våren kan du leie ut uten å betale skatt.

Er du sikker på at dette fortsatt gjelder? Mener å ha hørt at de har endret reglene.

Anonym poster: 5c66031a2527fb897610307fb7a69a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider