Gå til innhold

Eie leilighet og reise på utveksling


rotekopp1989

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er student, og kjøpte i fjor leilighet. Jeg går første året på en bachelorgrad, og har iløpet av studietiden veldig lyst å reise på utveksling. Lurer dermed på hva som er mest praktisk å gjøre med leiligheten. Har tenkt å leie ut leiligheten, slik at leieinntektene dekker de løpende utgiftene jeg har på leiligheten når jeg er borte (lån, husleie til borettslaget osv), men jeg må vel betale skatt av de leieinntektene jeg får fra leiligheten, når jeg ikke bor der selv?

Noen som har reist på utveksling som kan fortelle hva dere gjorde med leiligheten mens dere var borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du reiser på høsten og kommer tilbake på våren kan du leie ut uten å betale skatt. Markedet styrer leieprisene, så avhengig av hvor du bor vil jeg tippe at leieinntektene vil overgå utgiftene du har. Det du bør passe på er at du har en person i nærheten som kan fungere som "vaktbikkje", altså en som kan ta seg av uventede situasjoner som unektelig vil oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! Kan man bare slippe skatt dersom man reiser på høsten, og ikke på våren? Isåfall, hvorfor..? For jeg kommer mest sannsynlig til å reise på våren, da det ikke passer med studieløpet å reise på høsten..

Bor i samme by som resten av familien, så jeg har foreldre som kommer til å kunne stille opp som "vaktbikkje" for uventede situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du reiser på høsten og kommer tilbake på våren kan du leie ut uten å betale skatt.

Er du sikker på at dette fortsatt gjelder? Mener å ha hørt at de har endret reglene.

Anonym poster: 5c66031a2527fb897610307fb7a69a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken! Men jeg skjønte ikke helt dette; må man ha bodd i leiligheten FØR den leies ut (samme året) for at inntekten skal være skattefri, eller gjelder det tilsvarende når man bor i leiligheten ETTER at den har vært leid ut? Hvis den leies ut et semester vil det jo bli under halve inntektsåret den er leid ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for linken! Men jeg skjønte ikke helt dette; må man ha bodd i leiligheten FØR den leies ut (samme året) for at inntekten skal være skattefri, eller gjelder det tilsvarende når man bor i leiligheten ETTER at den har vært leid ut? Hvis den leies ut et semester vil det jo bli under halve inntektsåret den er leid ut.

Så lenge du leier ut mindre enn 6 måneder i løpet av kalenderåret er det skattefritt, uavhengig av når.

Anonym poster: 5c66031a2527fb897610307fb7a69a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du leier ut mindre enn 6 måneder i løpet av kalenderåret er det skattefritt, uavhengig av når.

Anonym poster: 5c66031a2527fb897610307fb7a69a72

Takk, det var oppklarende! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Noen som har reist på utveksling som kan fortelle hva dere gjorde med leiligheten mens dere var borte?

Regelen er vel sånn at du kan leie ut 6 måneder skattefritt. Har selv leid ut leiligheten min i noen måneder, det gikk veldig greit.

Hvis du eier borettslagsleilighet: Husk at det ofte er krav til botid før du kan leie ut, husk å søke godkjennelse fra styret, og husk å informere leietaker om at vedkommende er pliktig til å stille på dugnader etc, eller betale for manglende oppmøte.

Hvis du leier ut i mer enn seks måneder må du skatte av overskuddet av leieinntektene. Det vil si at "vedlikeholdsutgifter" som felleskostnader etc. trekkes fra før det skattbare beløpet regnes ut.

Et godt tips er å leie ut via en profesjonell part, spesielt hvis du befinner deg i utlandet. Om noe i leiligheten skulle gå i stykker etc. fikser utleiemeglerfirmaet det for deg. Du betaler en sum per måned, men samtidig er du sikret hvis leietaker ikke skulle betale for seg, og de setter i gang en utkastelsesprosess på 1,2,3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI. Dere feilinformerer. Reglen om at du kan leie ut 6 mnd skattefritt er fjernet for mange år siden!

(Men jeg mener å huske det er en minmumsgrense på 20 000 el.l. Sjekk skatteetaten.no)

Anonym poster: d87cf1814ac365568532e889424dde68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kan IKKE leie ut skattefritt 6 måneder lenger. Regelen nå er at om man har leieinntekter PP mer enn 20.000 på ett år må mann skatte av overskytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...