Gå til innhold

Egne seter for overvektige på fly?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste i en annen tråd at noe av det verste folk vet når de er på flyreise er feite folk som breier seg utover setet sitt og trenger inn på deres eget. Bør flyselskapene gjøre noe med dette? Bør overvektige betale for to seter? Bør flyselskapene ha egne seter for overvektige? Eller bør flyselskapene innføre restriksjoner, i tilfelle femti feitinger tilfeldigvis har fått plass på samme fly? Og i tilfelle, hvor skal grensa gå? Vektgrense, BMI-grense, omkretsmåling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper i hvertfall jeg ikke blir sittende ved siden av, det er trangt nok som det er for vanlige folk på disse flyene.

De må jo forskjellsbehandles pga. plassmangel enten de vil eller ikke. Samtidig er de jo tunge og ha med. Vi får jo restriksjoner på bagasje så tyngden har jo noe å si også.

Kanskje flyselskapene skulle innført avdelinger på større fly. Avdeling for småbarnsforeldre, avdeling for overvektige, avdeling for eldre og uføre og resten samles i en avdeling.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge det lar seg gjøre å bruke to seter ved å flippe opp armlen og kople sammen sikkerhetsselene, kan jeg ikke se for meg at flyselskap vil prioritere større seter. Større seter = mindre plass og færre passasjerer, og konkurransen i bransjen gir lite rom for eksperimentering med slik.

Noen innføring av vektgrense ville vært å gå for langt, fly er konstruert for å tåle langt mer vekt enn som så. Grunnen til at det er restriksjoner for bagasjens vekt og tyngde, er nok fordi lasterommet har begrenset med plass, og dessuten ville lønnsutgifter etc. økt i takt med at lastearbeidet ble mer risikofylt, tyngre og anstrengende. Vekt og BMI på passasjerene har de altså ikke noe med i mitt hode.

Angående spørsmålet om hvem som skal ta utgiften der det er behov for to seter, så synes jeg det er mest rettferdig at passasjeren selv tar denne. Dette er ekstraservice, flyselskapet kunne jo nektet deg å fly om du ikke fikk plass i ett sete, og heller solgt setene hver for seg to mindre passasjerer, og fått full pris for dem. Dog er det alltids et og annet tomt sete de ikke fikk solgt før flyavgang, noe som åpner for flere mulige løsninger som kanskje er mer rettferdig..

Skrevet

For alles del kunne de gitt mer benplass og større komfort. Man får ikke all verdens bolteplass på fly uansett form og fasong - jeg skulle gjerne ha betalt mer for ferre plasser på flyene, og med det mer bolteplass.

Skrevet

De kunne gjerne lagt på ekstavgifter på tunge folk (feks over 120 kg) . like så vi må betale ekstraavgift for tung bagasje. Og kanskje de da vil få en oppvekker på at de er litt for feite til sitt egent gode.

Anonym poster: 8e9e2b0979c8410a7302a27a80de7366

• Liker 1
Skrevet

Det finnes jo allerede seter med bedre plass som er dyrere - business class og premium economy. Ser ikke helt problemet.

Anonym poster: 9632cd3560f69042346f9bdffa6f55a6

Skrevet

Man skulle nesten betalt per kg vekt man skal transportere. Oslo til Bergen, en person på 80 kg med 20kg baggasje til 20kr/kg blir 2000kr. Enkelt og greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...