Gå til innhold

Spørsmål ang. kattunger.


cece01

Anbefalte innlegg

Har akkurat skaffet meg to kattunger (brødre) på 11 uker. Ikke hatt katt før, derfor håper jeg de med mer erfaring kan svare på noe jeg lurer på :-)

- Om de ikke sover, er det som regel full rulle med å jage og leke med hverandre.

Men syns det er så fælt å se når de prøver å bite og klore hverandre. Ser ikke om de virkelig biter til, eller om det er lekebiting. Redd de skal klore ut et øye eller bite for hardt. Spesielt siden den ene er er en del mindre i størrelse blir jeg litt engstelig.Er det normalt? Skal jeg bare la de holde på?

- Gjør det noe å ta de med på besøk hos andre? Planlegger å overnatte en natt hos min mor. Tar selvfølgelig med kattedo og seng, men vet ikke om det bare vil forvirre dem eller om det bare er litt ekstra spenning å få et nytt sted å utforske:-)

På forhånd takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Senga vil nok gjøre at de blir tryggere, for den lukter "hjemme"

Anonym poster: 0fc7bf1b7b5e867cce00299c90d7163f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her renner kattungen i gamlefar på 10 kilo. Gamlefar sier klart i fra når det blir mye. Det kan se brutalt ut, men ingen skadet så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kimkat

Katter forstår ikke at du bare flytter dem for en dag, eller en uke. De er ikke som en hund. Hunder er "hjemme" der hvor eieren er, mens katter er "hjemme" der hvor de er kjent, og der hvor det lukter av dem. Man skal unngå å flytte katter unødig. Skal du bare reise bort for en kort perioden, ville jeg heller forsøkt å få en nabo eller venn til å stikke innom en gang om dagen med mat, vann og kos. Katter sitter ikke å savner eieren slik en hund vil gjøre, de har ikke den samme avhengigheten og tilknytningen. Katter en veldig selvstendige :) De klarer seg helt fint uten deg et par dager! Når det er sagt så tar de ikke skade av å bli med heller, det er bare helt sunt hvis det skjer gjentatte ganger. Katter blir veldig lett stresset. Planlegger du allikevel å ta dem med på tur, så start for all del bilkjøringstrening så tidlig som mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er sosiale og nysgjerrige kattunger (dvs, at de ikke er særlig tilbakeholdne/nervøse), så hadde jeg tatt de med på reise, så lenge det ikke er langt til din mor. Jeg ville videre latt de være i samme rom som meg hele tiden, og sovet på samme rom som dem. Mest sannsynlig vil de synes dette er kjempespennende. Ta med både kattedo og ting som lukter "hjemme", så kommer dette til å gå helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg ville latt kattungene som er så unge bli igjen hjemme alene og uten tilstrekkelig tilsyn, og om du planlegger å ta med kattungene til moren din flere ganger i fremtiden, og moren din blir en figur som kattungene vil se mer til fremover, så er det ingen problem å ta dem med. Jo før de blir kjent med omgivelser de skal vanke i og møter personer som de vil se mer av, jo bedre. Da blir kattungene trygge på moren din. Vil anbefale å ta med noe hjemmefra så de har noe fra hjemmet (seng er en god idé) og evt. leker.

Lykke til! :)

Anonym poster: a45407a4baaa6a16d9e0c744a6f56bc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dizzie.o_0

Det er HELT normalt at kattunger lekesloss på den måten - du trenger ikke bekymre deg før du hører brutal skriking og finner åpne sår. For da er det ikke leking mer. Tro meg, du ser forskjellen.

Vi pleier å ta pusene med på turer, de har aldri hatt noe imot det, men jeg tror også reaksjonen er individuell fra katt til katt. :) Vi pleier å ta med seng, kasse, leker, matskålene og evt den minste klorestolpa, og plasserer alt på en plass så de har et "eget" sted for å si det sånn.

Lykke tiil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter forstår ikke at du bare flytter dem for en dag, eller en uke. De er ikke som en hund. Hunder er "hjemme" der hvor eieren er, mens katter er "hjemme" der hvor de er kjent, og der hvor det lukter av dem. Man skal unngå å flytte katter unødig. Skal du bare reise bort for en kort perioden, ville jeg heller forsøkt å få en nabo eller venn til å stikke innom en gang om dagen med mat, vann og kos. Katter sitter ikke å savner eieren slik en hund vil gjøre, de har ikke den samme avhengigheten og tilknytningen. Katter en veldig selvstendige :) De klarer seg helt fint uten deg et par dager! Når det er sagt så tar de ikke skade av å bli med heller, det er bare helt sunt hvis det skjer gjentatte ganger. Katter blir veldig lett stresset. Planlegger du allikevel å ta dem med på tur, så start for all del bilkjøringstrening så tidlig som mulig. :)

Delvis uenig, mine er hjemme der jeg og mannen er, og er også like hjemme på hytta og hos våre foreldre selv om vi ikke er der. Katter kan vennes til det meste. Tar man dem med på besøk fra de er små er det det beste. Jeg har gjort det med mine i årevis. De kan være med i bil og på fly, til familie og på hyttetyr. Og trives godt med å være på tur og komme til nye steder.

Anonym poster: a3d80ea0632376ab12762796e3fc00cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimkat

Da har jeg nok ikke forklart meg godt nok. For det du sier, er jo egentlig det jeg sier. Katter er hjemme der hvor de er kjent og det lukter av dem. Det vil det jo gjøre både på hytta og hos dine foreldre hvis de har vært der gjentatte ganger. Selve reisingen har jeg til gode å høre at en katt nyter. De skjuler veldig godt at de er stresset. Ikke alle tisser på seg, kaster opp, eller mjauer hysterisk. Mine to har ingen problemer med å kjøre bil, men jeg kan ikke si at det er noe de setter pris på, og jeg utsetter dem ikke for det unødig. Det begrenses til dyrlegebesøk og hyttebesøk. Da de var små derimot, tok vi mange korte turer. Det er veldig viktig med miljøtreningen. Hvordan kan du vite at kattene dine trives godt med å plasseres i ukjente omgivelser? Det er ikke naturlig for en katt, som instinktivt forholder seg til et visst terretorium - kastrert eller ei. Alt baseres på lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve reisingen har jeg til gode å høre at en katt nyter. De skjuler veldig godt at de er stresset. Ikke alle tisser på seg, kaster opp, eller mjauer hysterisk. Mine to har ingen problemer med å kjøre bil, men jeg kan ikke si at det er noe de setter pris på, og jeg utsetter dem ikke for det unødig. Det begrenses til dyrlegebesøk og hyttebesøk. Da de var små derimot, tok vi mange korte turer. Det er veldig viktig med miljøtreningen. Hvordan kan du vite at kattene dine trives godt med å plasseres i ukjente omgivelser? Det er ikke naturlig for en katt, som instinktivt forholder seg til et visst terretorium - kastrert eller ei. Alt baseres på lukt.

Mine legger seg ned for å sove i buret i bilen. De spiser/drikker som normalt, og går på do på lengre turer (har med kattedo, og tar dem ut i bånd, for de går ikke på andre steder enn egen do). På fly blir de litt mer stresset. Det går greit gjennom sikkerhetskontroll og på flyplassen, de er våkne og ser/snuser mye, men er ikke stressa. Men når de plasseres under setet foran og flyet letter/lander, da kommer det noen klagende lyder og nesa blir rød og våt, så da viser de tydlige tegn på stress.

Når jeg nevnte besøk og hyttetur leier vi ofte hytte, og kattene er med. Nye steder hver gang. De oppfører seg helt normalt, litt lav hale de første 30 minuttene mens de løper rundt og snuser. Deretter er det gøy å utforske, og de slår seg raskt til ro med mat, kattedo og soving. Jeg er kattevant (har hatt katt i over 30 år), og ser når en katt er stresset.

Anonym poster: a3d80ea0632376ab12762796e3fc00cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...