Gå til innhold

Sukkerkutt og folks reaksjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Emmanuelle
Skrevet (endret)

Hei!

Før jul valgte jeg å kutte sukker. Finnes det litt i suppe etc er det ikke farlig, men er mer det å ikke spise sjokolade, kjeks, kaker, godteri eller drikker med tilsatt sukker.

Jeg spiser en sjokolade kanskje en gang i uka (og da kan det være en proteinbar istedet for "ordentlig" sjokolade) og er veldig stolt av at jeg har klart å opprettholde dette uten noen særlige problemer. Er ikke overvektig, men ønsker en mer definert kropp og trener 3-4 dager i uka. Har ikke verdens sunneste matvaner (mikromat er dagligdags) så det er også en grunn til at jeg dropper sukker.

Første uka var helt forferdelig, jeg var sur, hadde massiv hodepine og ekstremt kort lunte. Nå, 8 uker etter går det mye bedre men nå kommer reaksjonene fra folk rundt meg.

Dersom jeg takker nei til godteri, kjeks, kake etc. får jeg dømmende blikk og kommentarer. I går var jeg på cafe med noen venninner jeg ikke ser ofte og ei ville dele kaken sin med oss. Jeg sa nei takk første gangen, andre gangen sa jeg at jeg ikke spiste sukker (forklarte hvorfor) og 3. gangen sa hun "kom igjen da, det er da ikke så farlig." Dette opplever jeg ofte og jeg tenker WTF? Hvorfor må folk på død og liv prakke på meg sukker?

Føler jo meg helt unormal som er så gærn at jeg holder meg unna sukker. Er ikke fanatisk, har jeg lyst på så tar jeg en bit, men suget er så godt som borte.

Er det flere som vil dele opplevelsene sine med dette? Er det tabu å ikke ete sukker?

Endret av Emmanuelle
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tilsetter aldri sukker i noe av det jeg drikker, og det kan ingen rundt meg skjønne, ala "herregud, teen/kaffen er jo ikke god uten sukker, her, ta deg en skje!" og det er mye mas rundt det.

Anonym poster: 9818cb105d30906a6ad1662cad9f4cfd

Skrevet

Jeg spiser kun sukker en gang i uken, om jeg gjør det i det hele tatt. Merker ikke noe nå lenger, og merket ikke noe da jeg kuttet ut heller. Drikker te uten søtning rett som det og ingen reagerer eller bryr seg om det, og jeg synes det er godt :)

Du får heller "lyve" og si at du ikke tåler sukker, da er de litt lettere for folk å respektere det. Eller bare si nei, og ikke bry seg om det. Skjønner ikke hvorfor folk må prakke på folk noe som helst egentlig.

Skrevet

Jeg drikker hverken sukker i teen eller spiser kaker, kjeks osv., og jeg har aldri fått kommentarer på det eller dømmende blikk. Til gjengjeld lager jeg heller ikke noen greie av det, jeg takker pent nei og det er det. Har aldri forklart noe rundt det. Enten er dere overfølsomme (er det virkelig noen big deal om folk blir litt overrasket eller sier "er du sikker?"?), eller så har dere vel folk rundt dere som ikke er spesielt kostholdsorienterte, eller bare er uhøflige.

Anonym poster: 6b90d35927c9761da874adbd28327be1

• Liker 2
Gjest aam1972
Skrevet

Jeg opplever det samme. Masse kommentarer og morsomheter.

Har funnet ut at det beste er å ikke snakke om det. Takke nei fordi jeg nettopp spiste en sjokolade, er kvalm, premenstruell eller noe. Lyver hele tiden.

Er så lei av at folk skal ha noe med hva jeg spiser og ikke spiser.

Opplever det samme som deg - har et mye bedre liv uten sukker. Mer opplagt, ikke lengre migrene, og sover bedre.

Gjest aam1972
Skrevet

Jeg drikker hverken sukker i teen eller spiser kaker, kjeks osv., og jeg har aldri fått kommentarer på det eller dømmende blikk. Til gjengjeld lager jeg heller ikke noen greie av det, jeg takker pent nei og det er det. Har aldri forklart noe rundt det. Enten er dere overfølsomme (er det virkelig noen big deal om folk blir litt overrasket eller sier "er du sikker?"?), eller så har dere vel folk rundt dere som ikke er spesielt kostholdsorienterte, eller bare er uhøflige.

Selv om jeg ikke vil gjøre det til en big deal er det ofte andre som gjør det. Vi har nok ulik type omgangskrets :)

Skrevet

Drit i det folk sier. Folk er idioter.

• Liker 2
Gjest Emmanuelle
Skrevet (endret)

Takk for svar, fint å se at det er flere som "sliter" med det samme.

Folk på jobben vet det og respekterer det, da det var de som måtte lide de to ukene jeg hadde abstinenser :fnise: Er også mest gutter der og de driter i hva jeg eter eller ikke eter.

Jeg lager ikke noe big deal ut av det, men føler jeg må forklare meg hver gang jeg sier nei, spesielt når jeg blir spurt både 1 og 2 og 3 ganger.

Når jeg tenker meg om så er det faktisk bare jenter som har reagert på at jeg sier nei takk...hmmm...

Endret av Emmanuelle
Skrevet

Det er akkurat det samme som når du sier nei til alkohol. Utrolig slitsomt!

Folk skal presse på deg ting, og når du sier nei blir de sure og du blir stemplet som rar.

Go figure?? :vetikke:

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva i alle dager er det for noen venner dere har? Jeg ser meg rundt på mine venner og tenker: vet jeg hvem som bruker sukker i te/kaffe? Svaret er nei. Ville jeg reagert om Nina sa nei til kake, Jenny spiste eller ikke spiste sjokolade eller Kari drakk vann til maten? Svaret er nei. Ville de kommentert hvis jeg gjorde en endring? Svaret er nei.

Mitt spørsmål til dere er: har dere fortalt alle at nå skal dere droppe sukker og så fortsetter dere å drikke vin? I såfall ville jeg ha opplevd dere som hyklere og litt en "jeg er bedre enn deg" men jeg hadde ikke kommentert hva dere (ikke) spiste og drakk der og da. Kanskje det hadde falt en kommentar om mengden sukker i vin og sprit neste gang dere drakk dette.

Skrevet

Takk for svar, fint å se at det er flere som "sliter" med det samme.

Folk på jobben vet det og respekterer det, da det var de som måtte lide de to ukene jeg hadde abstinenser :fnise: Er også mest gutter der og de driter i hva jeg eter eller ikke eter.

Jeg lager ikke noe big deal ut av det, men føler jeg må forklare meg hver gang jeg sier nei, spesielt når jeg blir spurt både 1 og 2 og 3 ganger.

Når jeg tenker meg om så er det faktisk bare jenter som har reagert på at jeg sier nei takk...hmmm...

Kanskje det er forskjellen mellom oss? Altså at du føler at du må forklare deg, og så blir det en ting fordi folk gjerne synes det er litt overkill? Kanskje det hadde funket bedre hvis du sa "det er greit å kutte ned litt etter jul" eller "nei, trenger ikke kake hver dag"? Det er jo ingen som vet at du kutter ned for en lang periode eller at du ikke spiser kake de andre dagene heller?

Eller det er kanskje bare slik at du (og andre med samme problem) har en annen type omgangskrets enn meg. Jeg har aldri fått kommentarer på at jeg holder meg edru en kveld heller.

Skrevet

Hvorfor er man hykler når man velger å kutte sukker og fortsetter med vindrikkinga? Har man en ubalanse i kroppen som sukkerkutt kan hjelpe på, kan man da selvsagt fortsette å nyte sin rødvin. Vin inneholder minimalt med karbohydrater.

• Liker 2
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva slags venner dere har. Mine venner ville aldri ha mast slik på meg. Sier man nei, er det et nei, ikke "Men det er jo ikke farlig med litt!!".

Jeg blir for tiden testet for matintoleranser/allergier, og om det får utslag må jeg jo holde meg unna. Da er det ikke snakk om "litt går jo fint!". Selvvalgt sukkerkutt syns jeg er mye det samme, du velger bevisst å holde deg unna, og bør ikke lide for det. Er sikker på at de selv får dårlig samvittighet fordi du er flink ;)

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Jeg spiser ikke sukker, men jeg kan drikke vin. Det er ikke som at jeg kutter alt sukker (som forklart i første post). Jeg unngår sukker i te, kaffe, brus etc., men jeg kan fint drikke øl, vin eller ta en drink. Ser ikke på meg selv som en hykler for det. Saker er at jeg kutter ned på søtsaker og tilsatt sukker, jeg er ikke fanatisk.

Går heller ikke på lavkarbo.

Mulig jeg sier jeg ikke spiser sukker litt for ofte, men det er fordi jeg har vært kjent som "kakemonsteret" før, jeg spiste kake ved hver eneste anledning, mulig derfor jeg føler for å utbrodere valget mitt.

Skrevet

Hva i alle dager er det for noen venner dere har? Jeg ser meg rundt på mine venner og tenker: vet jeg hvem som bruker sukker i te/kaffe? Svaret er nei. Ville jeg reagert om Nina sa nei til kake, Jenny spiste eller ikke spiste sjokolade eller Kari drakk vann til maten? Svaret er nei. Ville de kommentert hvis jeg gjorde en endring? Svaret er nei.

Mitt spørsmål til dere er: har dere fortalt alle at nå skal dere droppe sukker og så fortsetter dere å drikke vin? I såfall ville jeg ha opplevd dere som hyklere og litt en "jeg er bedre enn deg" men jeg hadde ikke kommentert hva dere (ikke) spiste og drakk der og da. Kanskje det hadde falt en kommentar om mengden sukker i vin og sprit neste gang dere drakk dette.

Stor forskjell på sukkerinnhold i ulik type vin. Du skal ikke se bort ifra at valg av vin er godt gjennomtenkt

Anonym poster: 2687ea3438907629ff3f0ddeade487b5

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Kanskje det er forskjellen mellom oss? Altså at du føler at du må forklare deg, og så blir det en ting fordi folk gjerne synes det er litt overkill? Kanskje det hadde funket bedre hvis du sa "det er greit å kutte ned litt etter jul" eller "nei, trenger ikke kake hver dag"? Det er jo ingen som vet at du kutter ned for en lang periode eller at du ikke spiser kake de andre dagene heller?

Eller det er kanskje bare slik at du (og andre med samme problem) har en annen type omgangskrets enn meg. Jeg har aldri fått kommentarer på at jeg holder meg edru en kveld heller.

Mulig du har rett her. Har en ganske annerledes omgangskrets enn deg da eneste "gyldige" grunnen for å ikke drikke er at man er gravid. Alle i vennegjengen har også vært på en eller fjorten slankekurer en eller annen gang, så godt mulig at det å kutte er et spent tema.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg prøver igjen:

Kan det være ekstremisme vennene deres reagerer på? Jeg synes ikke noe om at de ikke aksepterer svaret deres og nøder dere to og tre ganger. Men kan det være at de oppfatter dette som en fiks ide fra en som vanligvis spiser det som blir budt?

Og vedrørende vin: de aller fleste oppfatter sikkerhet som slanking. For de fleste av oss som ikke har satt oss dypt inn i lavkarbo er det å drikke alkohol og slanking et absolutt no-no grunnet mengden kalorier. Så lenge kroppen må forbrenne alkohol blir all annen forbrenning nedprioritert. For meg blir det da hyklersk med et ukontrollert eller et stort alkoholinntak samtidig som man sier nei til sukker i teen, eller et kakestykke. Dette var det jeg mente med hyklersk.

Selvsagt kan man velge alkohol med lavt sukkerinnhold - og selvsagt skal ens venner respektere ens nei takk.

Skrevet

Selvsagt kan man velge alkohol med lavt sukkerinnhold - og selvsagt skal ens venner respektere ens nei takk.

Og selvsagt kan man få det inn i skolten at sukkerkutt ikke nødvendigvis innebærer lavkarbo, og sist jeg sjekket var det faktisk opp til hver enkelt å få frihet til å sette sammen sitt eget kosthold uten kommentarer og innblanding fra andre, inkludert hyklerske tanker fra blondiner på nett.

• Liker 2
Skrevet

Spiser sjelden sukker og har aldri opplevd at det er et tema hos venninnene mine. Hvor gamle er dere egentlig?

Anonym poster: 96204e87b063c016be89804eec629bdf

Skrevet

De reagerer sikkert bare slik fordi de vet at du elsker/elsket kaker, og derfor gjerne vil tilby deg noe som de trodde du ville glede deg over. Når du sier, blir de overrasket og vet ikke helt hva de skal si, og plumper derfor ut med noe. I tillegg føler deg seg muligens angrepet og kritisert siden du utbroderer valget ditt.

Tips: Smil og si nei takk, og at det ikke frister i dag, og begynn deretter å snakke om noe annet.

Anonym poster: 952724f35aba019d68d8c5e1195bfbd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...