Gå til innhold

Tidlig overgangsalder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 40 år og har flere tegn til overgangsalder, bla hetetokter og svette og sporadisk mensturasjon. Det kan sikkert være noe annet, og da jeg leste at gjennomsnittsalderen i vesten er 52 år virker det rart at det er det som feiler meg.

Men mitt spørsmål er iallefall om det er noen som er kommet så tidlig i overgangsalderen - og hvordan opplevde du det?

Anonym poster: 9ef428b90bf97f3e3bc4dcca386e1d76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er 44 og har vært plaget av nattesvette siden jeg rundet 40. Våkner på natten av at jeg er klissvåt i området halsen, nakken, brystkassen. Det er slitsomt og ekkelt. Får dårlig nattesøvn og gjør at dyne og pute blir våt og kald. Svettingen går i sykluser, starter sånn omtrent midt mellom to mensperioder og varer fram mot mens. Under mens og i perioden etter mens svetter jeg ikke.

Jeg har fortsatt jevnlig mens og har ikke svettetokter på dagtid.

Var hos legen for noen år siden og hørte om jeg var i overgangsalderen og om noe kunne gjøres med denne nattesvettingen. Men fikk til svart at så lenge mensen var jevnlig var det ikke snakk om overgangsalder og hun hadde ingen råd til behandling.

Har prøvd noen kremer som jeg ikke syns virker (huske ikke navnene). Bruker nå Femarelle. Syntes den virket med det samme jeg begynte, men etter å ha brukt den omlag et halt år er jeg usikker om den har noen effekt. Har i alle fall fortsatt mye nattesvette.

Syns det står lite om overgangsalder på nett og føler meg litt alene om problemet. Med mine venninner er ikke dette tema (enda).

Anonym poster: 70f89523f7b782f460a18df928fb326e

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg var 29 da jeg kom i overgangsalderen, og er nå 45 år. 40 er ikke veldig tidlig, bare litt tidligere enn vanlig. Det regnes som "normalt" å komme i overgangsalder mellom 45 og 55.

For meg var det helt forferdelig å komme i overgangsalder, både psykisk og fysisk. Mest psykisk, egentlig, etter som jeg var så ung. Hadde en del fysiske plager som hetetokter, nattesvette og vektøkning, men det var til å leve med.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg var 29 da jeg kom i overgangsalderen, og er nå 45 år. 40 er ikke veldig tidlig, bare litt tidligere enn vanlig. Det regnes som "normalt" å komme i overgangsalder mellom 45 og 55.

For meg var det helt forferdelig å komme i overgangsalder, både psykisk og fysisk. Mest psykisk, egentlig, etter som jeg var så ung. Hadde en del fysiske plager som hetetokter, nattesvette og vektøkning, men det var til å leve med.

Kan jeg spørre om det skyldtes operasjon, fjerning av eggstokkene?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Er 44 og har vært plaget av nattesvette siden jeg rundet 40. Våkner på natten av at jeg er klissvåt i området halsen, nakken, brystkassen. Det er slitsomt og ekkelt. Får dårlig nattesøvn og gjør at dyne og pute blir våt og kald. Svettingen går i sykluser, starter sånn omtrent midt mellom to mensperioder og varer fram mot mens. Under mens og i perioden etter mens svetter jeg ikke.

Jeg har fortsatt jevnlig mens og har ikke svettetokter på dagtid.

Var hos legen for noen år siden og hørte om jeg var i overgangsalderen og om noe kunne gjøres med denne nattesvettingen. Men fikk til svart at så lenge mensen var jevnlig var det ikke snakk om overgangsalder og hun hadde ingen råd til behandling.

Har prøvd noen kremer som jeg ikke syns virker (huske ikke navnene). Bruker nå Femarelle. Syntes den virket med det samme jeg begynte, men etter å ha brukt den omlag et halt år er jeg usikker om den har noen effekt. Har i alle fall fortsatt mye nattesvette.

Syns det står lite om overgangsalder på nett og føler meg litt alene om problemet. Med mine venninner er ikke dette tema (enda).

Anonym poster: 70f89523f7b782f460a18df928fb326e

Min lege fnøs av meg da jeg påsto at jeg hadde kommet i overgangsalderen, men sendte meg likevel til en innvendig ultralyd og tok blodprøver. Da ble det klart at hormonverdiene mine viste at jeg hadde rett, og innvendig ultralyd viste at det var ingen tvil om overgangsalder, da jeg hadde veldig få egg igjen.

Skrevet

Uten at jeg kan linke til kilder, så husker jeg at jeg har sett dokumentarer hvor de sier at kvinner kan komme i overgangsalder allerede før fylte 30 år. Selv om det er mye tidligere enn gjennomsnittet, er det ikke utenkelig.

Bruker du noen medisiner eller kosttilskudd som kan gi slike symptomer?

Inne på nhi.no står det mye informasjon. Har du lest der? Gå inn på nhi.no, klikk på linken "symptomsjekk", og gå inn på listen "kvinne"

Kanskje du finner noe som stemmer for deg der, så kan du dra tilbake til legen. Det er uansett dårlig behandling av pasienten å bare si at dette kan vi ikke gjøre noe med, og sende deg ut døren.

Anonym poster: ff0084bc46032b60943daff001061cea

Gjest Purple Haze
Skrevet

Kan jeg spørre om det skyldtes operasjon, fjerning av eggstokkene?

I mitt tilfelle er det nok arvelig. Moren min kom i overgangsalder da hun var 33, og legen min sa at det er ca 85% arvelighet på tidlig menopause fra mor til datter. Jeg har alle deler inntakt fortsatt ;)

Skrevet

Har antakelig hatt overgangsalderen i noen år allerede før jeg tok prøver hos legen.

Antok bare at det var overgansalderen, siden de fleste damene i slekta før meg har stertet tidlig.

Har ikke veldig store plagene. Eller... det vil si, har en del kroniske smerter. Så plagene med overgangsalder blir minimale sammenlignet med det.

Periodiske svettetokter både dag og natt. Men varierer en god del og er ikke så ille. I starten trodde jeg at jeg var på tur å bli syk, men hadde ikke feber bare svette.

Vektøkning har jeg hatt av andre årsaker. Så vet ikke hvor stor betydning det har hatt. Prøver få ned vekta og merker det går tregere nå en tidligere år.

Psyken er litt opp og ned. Men tror nok mest på at det heller skyldes de kroniske smertene å gjøre.

Det jeg merker mest og kan være litt plagsomt er at jeg har mens så ofte. (Var det som gjorde med mistenksom og begynte undersøke med legen om) Siste 2-3 årene er det "vanlig" med 14-16 dager fra siste dag mens til første dag igjen.

En skjeden gang kan det være 21 dager slik jeg hadde i tidligere år. Men det er bare snakk om kanskje 3-4 ganger på disse årene.

Men er vel et vist antall egg som skal ut, så får en bare godta det.

Dame på 41

Skrevet

Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 26 år, ble oppdaget fordi jeg ikke fikk mens og hadde mye hetetoker. Blodprøvene viste at jeg var i overgangalderen, og jeg kjenner ikke til noen andre i slekta som har det. Jeg bruker østrogen for å slippe symtomene, fordi det påvirker meg veldig mye. Jeg var plaget med sterke hetetokter, som tok nattesøvnen, i tilegg til at de kom om dagen og da ble jeg slapp etterpå. Det fins tabletter som man kan bruke om man fortsatt har mens, og andre der man slipper unna mensen.

Jeg vet at noen har vært hjulpet av akupuntur mot hetetoktene. Det står også litt om tidlig overgangsalder på overgang.no

Anonym poster: 61f8865642cfc3880377f6fda530866e

Skrevet

Jeg kom i tidlig overgangsalder da jeg var 38, og ble satt på Trisekvens (østrogen) som lindret plagene, og som gjorde at blødningene startet igjen. Dette mener gynekologen at jeg skal gå på fram til jeg er 48-50 år. Dette på grunn av at tidlig overgangsalder øker risikoen for tidlig beinskjørhet, samt øker risikoen for hjerteproblematikk.

Nå ser det ut til at jeg må over på noen sterkere østrogentabletter, fordi plagene har kommet tilbake igjen, og da spesielt nattesvette, dårlig søvnkvalitet, og uregelmessige blødninger.

Anonym poster: b63fc77c1b129402a44658ab76732f27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...