Gå til innhold

Sjokkert over boligprisene !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fyfader så dyrt det er å kjøpe bolig nå. De siste årene så har prisene bare blitt høyere og høyere. Det var ikke sånn før. Hvortid kommer dette til å ta slutt?!! Blir det bare verre og verre med årene?

Jeg kommer ALDRI til å klare å kjøpe meg noe sånn som det er nå.

Anonym poster: 77706767a90f374e69289f399566ebb8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Darthoven
Skrevet

Slapp av. Spar penger på høyrentekonto og BSU og hold hodet kaldt. Du får din sjanse om ikke mange år.

• Liker 3
Skrevet

Det vil tiden vise. Er vel ikke så unaturlig om prisene synker litt etterhvert, men det får fremtiden vise. Er jo uansett ikke noe problem for deg, ettersom du ikke har råd nå.

Anonym poster: 171da856dc6ec03ce211075cc8015256

Skrevet

Med mindre svartedauden 2 kommer så vil det nok fortsette å stige ja. Det blir jo flere og flere mennesker, gjennomsnittsinntekten går opp og kravene på byggekvalitet går opp.

Om du ikke tjener fett må du enten spare i 10-15+ år eller skaffe deg en kausjonist.

• Liker 2
Gjest Darthoven
Skrevet

Neppe. Boligprisene er off the chart i forhold til generell prisvekst og lønnsvekst. Innvandrere - som er de som bidrar til at vi blir flere mennesker, kjøper sjeldent. De leier, eller går sammen om kjøp. Arbeidsinnvandrere leier. Kravene på byggekvalitet går heller ikke opp, tvert i mot, de går ned. Kvaliteten på boliger som bygges i dag er på historisk lavt nivå.

Boligprisene vil i beste fall flate ut innen to til tre år, og om oljeproduksjonen fortsetter å falle 5-10% i året, som den har gjort siden 2001 (totalt 55%) så produserer vi bare 10% av toppåret 2001 i 2020. Oppstart av produksjon på "gigantfeltet" Aldous Majour (som er 1/8 så stort som ekofisk), det største oljefeltet funnet på norsk sokkel siden 1973, kommer i beste fall i gang i 2025 og vil ikke øke produksjonen mer enn 5% om vi tar utgangspunkt i dagens utvinningsmengde.

Når andre medier enn teknisk ukeblad og slikt endelig får øynene opp for den statistikk som ligger ute på offentlige nettsider (oljedirektoratet, SSB osv) og budsjettet til aktuelle regjering stadig går i dypere og dypere underskudd grunnet økte velferdsutgifter, så vil arbeidsplasser ryker, arbeidsinnvandrere dra hjem, og en REKKE boliger vil ligge tilgjengelig både for leie og salg.

Jeg spår ikke noe dommedagscenario enda i Norge, men innen 10 år har boligprisene flatet ut og trolig synket, spesielt om de justeres etter prisvekst og lønnsvekst.

• Liker 1
Skrevet

Neppe. Boligprisene er off the chart i forhold til generell prisvekst og lønnsvekst. Innvandrere - som er de som bidrar til at vi blir flere mennesker, kjøper sjeldent. De leier, eller går sammen om kjøp. Arbeidsinnvandrere leier. Kravene på byggekvalitet går heller ikke opp, tvert i mot, de går ned. Kvaliteten på boliger som bygges i dag er på historisk lavt nivå.

Boligprisene vil i beste fall flate ut innen to til tre år, og om oljeproduksjonen fortsetter å falle 5-10% i året, som den har gjort siden 2001 (totalt 55%) så produserer vi bare 10% av toppåret 2001 i 2020. Oppstart av produksjon på "gigantfeltet" Aldous Majour (som er 1/8 så stort som ekofisk), det største oljefeltet funnet på norsk sokkel siden 1973, kommer i beste fall i gang i 2025 og vil ikke øke produksjonen mer enn 5% om vi tar utgangspunkt i dagens utvinningsmengde.

Når andre medier enn teknisk ukeblad og slikt endelig får øynene opp for den statistikk som ligger ute på offentlige nettsider (oljedirektoratet, SSB osv) og budsjettet til aktuelle regjering stadig går i dypere og dypere underskudd grunnet økte velferdsutgifter, så vil arbeidsplasser ryker, arbeidsinnvandrere dra hjem, og en REKKE boliger vil ligge tilgjengelig både for leie og salg.

Jeg spår ikke noe dommedagscenario enda i Norge, men innen 10 år har boligprisene flatet ut og trolig synket, spesielt om de justeres etter prisvekst og lønnsvekst.

Hva er det da du snakker om? Kravene går til værs og konkuransen om boliger øker også.

I år kommer ét krav alene til å øke byggeprisene på boliger med 50.000-200.000 kr per leilighet og det er ikke det eneste nye kravet. Det er ikke mange år siden prishoppet før der heller og det blir ikke lenge til neste. Det bygges rekordmange hus for å nå det økende antallet som vil kjøpe, men det kommer til å møte et smell den 1. Juli når de nye kravene om bolig kommer, antallet nye boliger vil synke drastisk.

Og bare på 1 år er det 9% flere som ønsker seg bolig men ikke klarer det, selv om rentene er rekordlave. Rentene har bare en vei å gå og det er opp.

Med andre ord, huslån blir dyrere og bygging av boliger blir dyrere (dermed blir også konkurransen av eldre boliger høyere og de stiger i pris også).

95% spår langvarige økninger i boligpris fra 1. juli og det er sannsynligvis veldig lenge til den kurven er på vei ned igjen.

Informasjonen din stemte kanskje for 20 år siden, men det er langt fra sannheten i dag dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Boligprisene varierer svært mye fra plass til plass. Oslo er ekstrem. I fjor solgte jeg en enebolig i Tromsø for 4,6 mill, og kjøpte en mye større og nyere enebolig i Arendal for 3 mill. M2 prisen på boligen i Arendal var ca. 16000, mens jeg fikk ca. 30.000pr. m2 for boligen i Tromsø.

Så her gjelder det å flytte etter boligpriser, arbeids- og studiemuligheter.

Anonym poster: dd59cde49706f2b40b4df952139b0942

Skrevet

Om du syns Oslo er ekstremt er Stavanger helt sinnsykt, de har faktisk hatt en ganske større prisvekst enn Oslo de siste 5 årene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Boligprisene i pressområdene er høye, ja, og speiler at det er høyere tilflytning enn nybygging. Prisene i disse områdene vil ikke stagnere før utbyggingsraten tar igjen tilflyttingstempoet.

I resten av landet kan man få veldig mye bolig for pengene sine, så lenge man kjøper brukt. Nybygg der er også dyrt, grunnet kostnadene for å sette opp.

Endret av Rosalie
  • Liker 2
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Her i byen har boligprisene flatet ut da det er vanskelig å få solgt. Plutselig en dag skjer det der du bor og.

Skrevet

Ikke så ille i enkelte områder her i Trondheim iallfall.

Jeg og samboer fant en veldig bra leilighet som bare er 5 år gammel (funkis), 3-roms.

Den lå på litt over 2 mill.

Spørs litt på hvor mye du har i egenkapital da, og om du skal kjøpe alene, eller sammen med noen. Og om hvilke jobbutsikter / inntekts-utsikter du har etter endt studie.

Anonym poster: d9f9091e19fca73044f78cf9dcfc2247

Skrevet (endret)
Innvandrere - som er de som bidrar til at vi blir flere mennesker, kjøper sjeldent. De leier, eller går sammen om kjøp. Arbeidsinnvandrere leier.

Sikkert, men leieobjektene dukker jo ikke helt magisk ut av løse luften. Noen må eie for å leie ut. Dermed må de kjøpe boliger (med mindre de bygger helt nytt). Dermed må de ut i markedet. Dermed bidrar de til prisveksten.

Jeg kan ikke helt se hva det har å si om innvandrere eier eller leier. Noen eier boligene de har tilhold i. Og de er her, og de trenger å bo et sted.

Jeg håper virkelig prisene flater ut eller synker litt. Men man har ropt om krakk i ganske mange år nå...

Endret av jabx
  • Liker 1
Skrevet

snip

Jeg støtter teorien, og det hadde vært veldig deilig å trekke seg ut av boligmarkedet kort tid før alt faller. Problemet er at det er vanskelig å gjette riktig på tallene. Oljeprisen har for eksempel steget betraktelig de siste årene, noe som utligner både lavere produksjon og høyere utvinningskostnader.

I mellomtiden tjener jeg f.eks. 200 000 kr på prisstigning hvert år. Det hjelper veldig på formuen for en som meg som har relativt lav lønnsinntekt. Selger jeg om 3 år, og vi ikke får boligkrasj før om 10-15 år, så føles det rimelig surt.

Hva gjør du? Planer om å selge om de 2-3 årene du snakker om?

Skrevet

Hvem har ikke råd til å kjøpe forresten?

Ei venninne jeg har som nettopp er ferdig med et 3-årig studie, samt kjæresten hennes (som også har et 3-årig studie bak seg), fikk tilslag på en leilighet til litt over 3 millioner.

Begge yrkene de har valgt er lavtlønns, og ingen hadde tjent opp noe særlig i egenkapital enda.

De hadde såvidt fått seg jobb.

Og området de bor i er "populært"..

Så hvem er det som kommer dårligst ut?

Er det single mennesker som kun jobber f.eks i barnehage eller på sykehjem?

Skrevet

Synes ikke det er overraskende om folk enten uten utdanning, eller folk som har studert historie / filmvitenfag / antropologi osv kommer til å slite med å kjøpe bolig.

Men synes det er rart dersom f.eks to sykepleiere, eller ingeniører, leger, advokater, osv klager over at de ikke får kjøpe bolig?

Synes det virker som at de fleste får lån i banken dersom de har fast jobb, og særlig dersom de er et par.

Kan en alenemor med 4 unger og som kun jobber f.eks deltid i en barnehage forvente å få lån på en bolig til 4 millioner da??

De fleste i normale situasjoner får lån til å kjøpe leilighet..?

Skrevet

Det er ingen tvil om at boligprisene i sentrale områder har steget kraftig de siste 20 årene. Den 2-roms leiligheten på 60 kvm man fikk for 1 gjennomsnittlig brutto årslønn i 1993 må man nå i 2013 betale rundt 5 gjennomsnittlige brutto årslønner for. Lønnen har doblet seg (240'-480'), mens verdien på leiligheten har 10-doblet seg (250'-2.500').

For 10 år siden var det mange som spådde at toppen nærmet seg, og nå 10 år senere har verdien doblet seg ennå en gang. Det er vanskelig å spå hva fremtiden bringer, men så lenge kravene til nybygg heves, renten forblir lav, og etterspørselen er høyere enn tilbudet er det lite som tilsier at prisveksten avtar.

Vi får se. :)

Om du syns Oslo er ekstremt er Stavanger helt sinnsykt, de har faktisk hatt en ganske større prisvekst enn Oslo de siste 5 årene.

Leilighetsprisene i Stavanger er rundt 1 % høyere enn i Oslo. Men så er til gjengjeld eneboligprisene i Oslo rundt 20 % høyere enn i Stavanger. At Stavanger har hatt en høyere prisvekst enn Oslo stemmer, men så var også prisene i utgangspunktet merkbart lavere i Stavanger.

Se oversikt her:

729x.jpg

Kopiert fra denne artikkelen: db.no - Så mye er boligen din verdt

Skrevet

Ja, de som er i 40-50 årene i dag har det veldig greit med andre ord. Verre for unge i dag!

Skrevet

^^ Så absolutt!

Jeg misunner ikke de unge som forsøker å etablere seg i boligmarkedet i dag. Uten god hjelp av foreldregenerasjonen er det ikke mange som klarer å stille nok egenkapital og betalingsevne til å få lånt de 1,5-2 millionene de trenger for å kjøpe sin første bolig.

Det ender nok bare med et enda større klasseskille, mellom de som eier bolig og de som blir nødt til å leie.

Skrevet

Jepp, er ganske ung selv. Tjener gode penger pga min jobb, men måtte likevel låne av foreldre pga egenkapital.

Hadde vi brukt de 3 årene som har gått nå på å spare ville leiligheten kostet 500k mer. Det er en liten plass vi bor, ganske langt i fra noen stor by.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...