Gå til innhold

Sp. om regler i rundkjøring


Nina.

Anbefalte innlegg

Hei! For en stund siden strøk jeg på praktisk prøve. Vegrer meg litt for å begynne å kjøre igjen og er redd for å feile på nytt, men innser at for å bli bedre må jeg ha en avslappet og nysgjerrig holdning til det hele. Har i den sammenheng noen spørsmål om rundkjøringer det hadde vært veldig fint om noen kunne ta seg tid til å svare :)

1. Det sies at man har vikeplikt fra venstre i en rundkjøring. Men er ikke dette en over-generalisering, skal ikke følgende gjelde: du har vikeplikt fra kjøretøy kommende fra venstre hvis de ligger i samme felt som du skal inn i/krysse? F.eks, hvis en bil ligger i indre felt, og du skal inn i ytre, kan du kjøre rett inn?

2. Jeg husker kjørelæreren min sa at hvis du skulle kjøre ut av en stor rundkjøring, så skulle du kjøre ut i høyre felt av armen, og senere bytte til venstre, heller enn å kjøre direkte inn i venstre felt av armen. Men jeg husker ikke hvorfor han sa det, bare at det kunne forårsake krasj under uheldige omstendigheter hvis jeg ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har hvertfall vikeplikt for bilene som allerede er i rundkjøringen. Hvis det ikke er til hinder for de at du legger deg i ytterste felt når de er i innerste, så er det bare å kjøre.

Punkt 2 har ikke jeg hørt eller tenkt noe særlig på, passer bare på å se meg godt for når jeg blinker meg ut av en rundkjøring.

Anonym poster: ebc2af5aa0a40bddaac1c36c9a8aa3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...